Problem med nytt kedjelås

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Hej.

Kan någon ge mig ett snabbt och bra tips hur man får det nya kedjelåset på plats?

Det verkar vara rent omöjligt att få låsningen på plats. O-ringarna verkar vara gjorda av kevlar.... :huvet

Tacksam för snabba tips!

Fanx!
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Jag förutsätter att du har ett ordentligt verktyg för ändamålet?
Beskriv lite nogrannare vad som inte funkar?
 

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati ST4s -03
Prova ta en tving o ett par små muttrar, lägg på brickan som skall di samt m muttrarna över pinnarna där kjedjelåset skall på, sätt tvingen på baksidan o sedan över muttrarna, sen är det bara att skruva....
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Tvingtipset verkar suvve. Ska testa så fort korpgluggarna är öppna i morgon. Fanx! Du verkar ha varit med om samma fenomen....

Fanx igen!
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag bytte faktiskt drivpaket nu i kväll, och jag tog helt sonika en polygrip för att klämma hela härligheten på plats (clipslås).

Tänkte inte på att använda muttrar utan klämde rakt över brickan. Dumt kanske, men så gjorde jag.

Ska i alla fall byta till nitat så fort jag bara får tag i rätt verktyg.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Är ni några stycken, gå ihop å köp ett riktigt verktyg, kostar runt 800:- Clipslås = ännu en möjlighet att dö = dumt.
 

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Gsxr 1000
Byte åxå drivpaket idag å lyckades med att få ditt pressverktyget snett
på kjedjelåset när jag skulle nita ihop kjedjan. :huvet :huvet
Så nu är de bara att köpa nytt lås imorgon. :gnissla
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
MatteKholm skrev:
Är ni några stycken, gå ihop å köp ett riktigt verktyg, kostar runt 800:- Clipslås = ännu en möjlighet att dö = dumt.

Verkar vara olika skolor där.

Jag hade ett clipslås på förra kedjan och det satt ordentligt på plats under de 1500 mil som kedjan var på.

Min polare som är MC-mekaniker hävdar att det inte spelar någon större roll om det är clips eller nitat. Så länge man monterar clipset rätt så sitter det lika bra.

Rätt eller fel? Inte upp till mig att bedöma, men det höll för mig och jag litar på honom.

Anledningen till att jag byter till nitat är att jag förmodligen inte lyckades få på clipset rätt då det sitter ganska löst när det sitter på plats. Alltså litar jag inte på mitt eget arbete där.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är det ett nitlås så får du se upp så du inte klämmer ihop för mycket, då blir det svårt att "hämta tillbaka".
Senaste kedjan jag var med och bytte så följde det med små trådbyglar som funkade som distanser, då gick det inte att mosa oringarna av misstag, efteråt tog man bort byglarna.

Ett klipslås går sidoplattan ganska tungt på, ett nitlås går plattan jäkligt tungt så det krävs lite "mos", är inga distanser med så får du vara lite observant vid hopklämningen.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Söker du här så lär du hitta ett par stycken som antingen vurpat pga. av clipslås, eller sett helt plötsligt att låset är borta. Vissa förespråkar clipslås med lite silicon på, kanske funkar det med.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Ozzian skrev:
Ett klipslås går sidoplattan ganska tungt på, ett nitlås går plattan jäkligt tungt så det krävs lite "mos", är inga distanser med så får du vara lite observant vid hopklämningen.

Hoppla! Då har jag förmodilgen mosat o-ringarna när jag pressade ihop plattan :brinnerup

Tur att jag har två nitlås som ligger och skräpar :tungan
 

andersson_81

När olyckan är framme är jag redan förbi
Gick med
12 Jun 2004
Ort
växjö
Hoj
Blade
jag litar inte riktigt på clipsen, än så länge så har jag tappat 3 och ett brast efter x antal mil. Så nu sista gången gav jag låset en omgång med Tigen.. :tummenupp vore väl fan om det inte skulle sitta kvar nu :mad:
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Jag har grubblat lite om inte nitlås är bättre men hur funkar det? Var finna verktyg.

Anledningen till byte av lås är att jag fann kedjan min liggandes efter vägen mitt i ödemarken i Norge, i hällande spöregn.......Det gamla låset hade gått tvärs av, mitt mellan nitarna!

Först trodde jag det var lådan som pajade men inget alls junkade, förutom kedjan då....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
rike skrev:
Jag har grubblat lite om inte nitlås är bättre men hur funkar det? Var finna verktyg.

Anledningen till byte av lås är att jag fann kedjan min liggandes efter vägen mitt i ödemarken i Norge, i hällande spöregn.......Det gamla låset hade gått tvärs av, mitt mellan nitarna!

Först trodde jag det var lådan som pajade men inget alls junkade, förutom kedjan då....

Jo det är ju för och nackdelar med allt.
Fördelen med ett klipslås (som iofs inte alltid är så lätt att dela på) är att man kan ta bort kedjan för t,ex rengöring, om man kör mycket på dammiga vägar.
Nackdelen är att klipsen verkar ha en tendens att trilla bort, vissa löser det genom att klicka på lite silikon för att limma fast klipset.

Den allmäna meningen, när det gäller sporthoj, är nog att det är nitlås och inget annat som gäller.

Helst ska man använda rätt verktyg till det men efter att fått "fulmecka" en kedja så konstaterar jag att det går aldeles utmärkt att använda tving/muttrar knepet och sedan hålla emot med något tungt på baksidan och nita med kulhammare, dock rekomenderar jag ett kedjenitverktyg eftersom det egentligen inte kan gå fel då.
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
ok,

Vidare; Bra tips på rengöring av kedjan? Nu när jag ändå har den delad?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
rike skrev:
ok,

Vidare; Bra tips på rengöring av kedjan? Nu när jag ändå har den delad?

Jag brukar pensla kedjan med lysfotogen, dels för att den är något billigare och dels för att den inte torkar ut oringarna lika mycket som vanlig varnolene.

Sedan ger jag den en lätt omgång med tunn vapenolja från Biltema som lätt smiter in och återsmörjer oringarna, därefter på med vanlig kedjeolja.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Ozzian skrev:
Jag brukar pensla kedjan med lysfotogen, dels för att den är något billigare och dels för att den inte torkar ut oringarna lika mycket som vanlig varnolene.

Sedan ger jag den en lätt omgång med tunn vapenolja från Biltema som lätt smiter in och återsmörjer oringarna, därefter på med vanlig kedjeolja.

Vart köper man lysfotogen?
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Tack för alla svar. Nu har jag firrat problemet med en hemmagjort "tving". Då gick det som en dans. Men snacka om tight passform....

Hade
 

jfd

--> Sommar <---
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
R1 Röd/Vit -98 med -00 motor
mankan skrev:
Verkar vara olika skolor där.

Jag hade ett clipslås på förra kedjan och det satt ordentligt på plats under de 1500 mil som kedjan var på.

Min polare som är MC-mekaniker hävdar att det inte spelar någon större roll om det är clips eller nitat. Så länge man monterar clipset rätt så sitter det lika bra.

Rätt eller fel? Inte upp till mig att bedöma, men det höll för mig och jag litar på honom.

Anledningen till att jag byter till nitat är att jag förmodligen inte lyckades få på clipset rätt då det sitter ganska löst när det sitter på plats. Alltså litar jag inte på mitt eget arbete där.
Mitt cliplås gick upp i lördags, som tur var gick det bara 30 km... kunde ha slutat betydligt värre... Kommer att köra med nit hädan efter....
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top