rike skrev:
Jag har grubblat lite om inte nitlås är bättre men hur funkar det? Var finna verktyg.
Anledningen till byte av lås är att jag fann kedjan min liggandes efter vägen mitt i ödemarken i Norge, i hällande spöregn.......Det gamla låset hade gått tvärs av, mitt mellan nitarna!
Först trodde jag det var lådan som pajade men inget alls junkade, förutom kedjan då....
Jo det är ju för och nackdelar med allt.
Fördelen med ett klipslås (som iofs inte alltid är så lätt att dela på) är att man kan ta bort kedjan för t,ex rengöring, om man kör mycket på dammiga vägar.
Nackdelen är att klipsen verkar ha en tendens att trilla bort, vissa löser det genom att klicka på lite silikon för att limma fast klipset.
Den allmäna meningen, när det gäller sporthoj, är nog att det är nitlås och inget annat som gäller.
Helst ska man använda rätt verktyg till det men efter att fått "fulmecka" en kedja så konstaterar jag att det går aldeles utmärkt att använda tving/muttrar knepet och sedan hålla emot med något tungt på baksidan och nita med kulhammare, dock rekomenderar jag ett kedjenitverktyg eftersom det egentligen inte kan gå fel då.