Problem med nytt kedjelås

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
MatteKholm skrev:
Söker du här så lär du hitta ett par stycken som antingen vurpat pga. av clipslås, eller sett helt plötsligt att låset är borta. Vissa förespråkar clipslås med lite silicon på, kanske funkar det med.

Jag tror inte att någon tappar kedjan pga "clipslås". Tror ni att de skulle säljas öht om de var så dåliga som vissa tycks tro?
Däremot tappar man lätt ett clipslås som är felaktigt monterat.
Ett nitlås som är monterat på fel sätt tror jag inte är särskilt bra heller.
Det viktigaste är att man gör rätt och använder rätt lås till rätt kedja och sen dessutom rätt verktyg.
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
enhjuling skrev:
Jag tror inte att någon tappar kedjan pga "clipslås". Tror ni att de skulle säljas öht om de var så dåliga som vissa tycks tro?
Däremot tappar man lätt ett clipslås som är felaktigt monterat.
Ett nitlås som är monterat på fel sätt tror jag inte är särskilt bra heller.
Det viktigaste är att man gör rätt och använder rätt lås till rätt kedja och sen dessutom rätt verktyg.

Exakt, jag håller med. Jag pratade med en meck vid Honda verkstan här i stan och han använder oftast clipslås när han byter drivpaket på hojar, han rekommenderade det till mig också. Det gäller bara att man är nogrann. Som med allt annat på ett fordon. Jag tror man kan lita på en meck som antagligen har monterat en och annan kedja i sina dagar.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
sej någon som inte vart bekymrad med sitt trevliga oringslås :p menmen tvingen o en skruvmejsel mellan brukar funka :)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Finns det någon som säljer DC kedjor(kedjelås) i stockholm?

ifall det inte går nåt vidare med niten :gnissla
 

Bifogat

  • mzo.jpg
    mzo.jpg
    20.2 KB · Visningar: 83

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Tyvärr inte svar på din fråga,men kanske ett tips till nitlåset.

Brickan brukar som bekant vara överjävlig att få dit.


Jag köpte helt sonika en kuledsavdragare på Biltema (49:) Moddade till nederkanten så den blev rak ..och vips så glider dom på hur lätt som helst.

Sen kan man ju fixa en skruv till och vässa i passande form till att trycka till niten med också.


http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82528
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Smart med biltema grejen, har inte någon erfarenhet av byta kedja mer än med kedjelås så vet inte riktigt hur krångligt det brukar vara men verkar lättast med kedjelås och en tvingvariant, ska man få det bra verkar

DID kedja och deras verktyg bra

http://www.didchain.com/install.htm

http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/663.pdf

får nog skramla med gamla kedjan upp till Lelles och köpa ett kedjelås så man är på säkra sidan
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Långa farbron skrev:
Jag köpte helt sonika en kuledsavdragare på Biltema (49:) Moddade till nederkanten så den blev rak ..och vips så glider dom på hur lätt som helst.

Sen kan man ju fixa en skruv till och vässa i passande form till att trycka till niten med också.

kollade lite närmare på nitlåset och det såg ut att kunna vara lite krångel

funkar den där Biltema grejen utan att man moddar den? har inga prylar att modda den med...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
KGK skrev:
2138967 kollade lite närmare på nitlåset och det såg ut att kunna vara lite krångel

funkar den där Biltema grejen utan att man moddar den? har inga prylar att modda den med...


Nja då den är "sned/vinklad" i underkant så blir det fel när den skall hålla emot vilket gör att det trycker snett mot brickan =går inte.


Så ja utan modd hyfsat värdelös,men det räcker med en vinkelslip eller tom en bågfil om man är lite noggran.

Bild kommer!!
 

Bifogat

  • CIMG0226 (Large).JPG
    CIMG0226 (Large).JPG
    60.1 KB · Visningar: 87
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Långa farbron skrev:
Sen kan man ju fixa en skruv till och vässa i passande form till att trycka till niten med också.

tack för info., har du någon bild på en vässad skruv ifall du gjort en sån (så jag tjackar och gör en sån samtidigt), man får helt enkelt åka och köpa en sån där och fixa till den ifall man ska få ihop kedjan på någorlunda enkelt vis

med en vinkelslip från classe och en avdragare från biltema fixar man alltså grejen :banana

Vinkelslip CO/TECH, 125 mm. 30-8614 179,00

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82528
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
KGK skrev:
2139504 tack för info., har du någon bild på en vässad skruv ifall du gjort en sån (så jag tjackar och gör en sån samtidigt), man får helt enkelt åka och köpa en sån där och fixa till den ifall man ska få ihop kedjan på någorlunda enkelt vis

med en vinkelslip från classe och en avdragare från biltema fixar man alltså grejen :banana

Vinkelslip CO/TECH, 125 mm. 30-8614 179,00

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82528

Köp en av deraas billigare avdragare och stjäl skruven ifrån den så slipper du vässa så mycket.

Vinkelslipen funkar... dock lossnar gärna den lilla muttern som håller drevet i snäckväxln så man får mecka till den med loctite om det skall funka.

Köp annan billig istället.

Själv slog jag till på en karl-vinkelslip (230 mm) ifrån Harlad nyborg för 299:-
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
OK, man tar skruven direkt, samma dimension och allt :)

gick kanon att få dit brickan med, Maskinskruvstycke (19-3055) 69,90 kr

så har inte hunnit packa upp COTECH och slipa än


Långa farbron skrev:
Vinkelslipen funkar... dock lossnar gärna den lilla muttern som håller drevet i snäckväxln så man får mecka till den med loctite om det skall funka.

Köp annan billig istället.

Själv slog jag till på en karl-vinkelslip (230 mm) ifrån Harlad nyborg för 299:-

Du menar just på det märket, Classe har bara COTECH :näsblod, BOSCH och SKIL har utgått..., annars får jag väl kleta med loctite, BAUHAUS kanske har nåt, harlad nyborg finns nog inte sth

Bara nitning kvar men det verkar små tufft :gnissla
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
nitat 2 ggr nu så man börjar bli proffs nu :rolleyes:

behövde inte vinkelslipen, pajade 2 kedjebrytare från lelles, håller en pressning sen e dom paj, fick med nöd och näppe isär kedjan sista gången :gnissla , allt jag behövde för att nita var 2 stycken hammare, en att slå med och en att hålla emot med + skruvstycket från biltema för att pressa dit låset och skjutmått för att pressa rätt avstånd.

nu har jag tjackat en sån här, rediga grejer och allt man behöver, enkelt, blir bara DID-kedjor ett tag

http://www.louis.de?topic=empfehlung&artnr_gr=10003136

http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/663.pdf
 
Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag brottades med en RK O-ringskedja för några veckor sen
och dom har välkänt tuffa kedjelås. Jag löste till slut det hela genom att hålla M8-muttrar på varje sida av länken och klämde åt med en mellanstor rörtång runt muttrarna allt vad tygen höll. Då kom grejorna på plats.
Med en polygrip har man inte en chans på dom låsen, det handlar inte om handstyrka utan att verktyget inte pallar trycket. Men det finns nog pressverktyg som bjuder på lite jämnare presskraft ( om man råkar ha ett när det gäller).
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Tappar man clipslåsen så har man troligtvis gjort något fel vid montering, har man dessutom tappat det flera gånger så har man garanerat gjort något fel
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top