Problem med oljenivågivare

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Ort
På vischan
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
Problemet är att lampan för låg oljenivå lyser hela tiden även fast nivån är rätt. Detta problem är inte roligt på en Thunderace som dricker endel olja.

Vad jag har förstått så kan det vara tre problemkällor:
1. Själva givaren är trasig
2. Relät till givaren är trasig
3. Resistorn som stabiliserar ut signalen är trasig t ex tar en kurva.

Har tagit loss givaren som sitter rakt up i sumpen men undrar hur den fungerar, och hur jag nu ska kontrollera att den funkar?
 

Bifogat

  • IMG_6349.jpg
    IMG_6349.jpg
    236 KB · Visningar: 98

sportbike

Guest
Den innehåller en flottör, vänd den upp och ner så ska lampan slockna om den är hel.
 

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Ort
På vischan
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
Har testat lite nu och först testa jag att hålla den upp och ner och tror jag hörde flottören som åkte upp och ner men lampan släcktes inte.

Men jag råkade komma åt med den kopparfärgade delen mot motorn=jord och det klickade till i reläet och lampan slocknade. Betyder det att de är givaren som är skitig/trasig? Ska det gå att öppna den och kolla?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har testat lite nu och först testa jag att hålla den upp och ner och tror jag hörde flottören som åkte upp och ner men lampan släcktes inte.

Men jag råkade komma åt med den kopparfärgade delen mot motorn=jord och det klickade till i reläet och lampan slocknade. Betyder det att de är givaren som är skitig/trasig? Ska det gå att öppna den och kolla?
Har du otur kan det ha kommit in något skräp i den ja, det skadar ju inte att försöka spola ren den med tex diesel eller fotogen. Antagligen borde den tåla tryckluft också, men det kan nog nån annan svara bättre på.
 

sportbike

Guest
Du kan ju alltid försöka tvätta ur den med Bräkleen, men jag tvivlar på att den går att ta isär.
Byt ut den.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Har testat lite nu och först testa jag att hålla den upp och ner och tror jag hörde flottören som åkte upp och ner men lampan släcktes inte.

Men jag råkade komma åt med den kopparfärgade delen mot motorn=jord och det klickade till i reläet och lampan slocknade. Betyder det att de är givaren som är skitig/trasig? Ska det gå att öppna den och kolla?

Den sitter ju inskruvad i blocket/tråget normalt, och då är den ju jordad.
För mig låter det som om den fungerar.

Testa med att jorda den med en kabel och vänd den fram och tillbaka.

/KentW
 

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Ort
På vischan
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
Den sitter ju inskruvad i blocket/tråget normalt, och då är den ju jordad.
För mig låter det som om den fungerar.

Testa med att jorda den med en kabel och vänd den fram och tillbaka.

/KentW

Tänkte också på det men när jag nuddar den mot tråget så lyser lampan fortfarande så jag antar att tråget inte är jordat.

Har tvättat ur den med fotogen och nu hör man tydligt flottören som klickar i den men lampan lyser fortfarande.

Ska jag dödsförklara den? eller ska jag försöka bända upp dom 3 flikarna som håller för locket på toppen av givaren(se bild)
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tänkte också på det men när jag nuddar den mot tråget så lyser lampan fortfarande så jag antar att tråget inte är jordat.

Har tvättat ur den med fotogen och nu hör man tydligt flottören som klickar i den men lampan lyser fortfarande.

Ska jag dödsförklara den? eller ska jag försöka bända upp dom 3 flikarna som håller för locket på toppen av givaren(se bild)

Kan ju vara så att den koppardelen är isolerad från foten och det är den som sluts mot jord när nivån är rätt.

Vänd den upp och ner och håll foten mot blocket, slocknar inte lampan kassera givaren.

Sen är nog tråget jordat med all säkerhet.
 

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Ort
På vischan
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
Kan ju vara så att den koppardelen är isolerad från foten och det är den som sluts mot jord när nivån är rätt.

Vänd den upp och ner och håll foten mot blocket, slocknar inte lampan kassera givaren.

Sen är nog tråget jordat med all säkerhet.

Japp fel av mig, tråget är såklart jordat. Och nu släcks lampan när jag har givaren upp och ner och nuddar den mot tråget och lyser när jag nuddar det med givaren uppåt.

Det tråkiga nu är ju nu att jag inte vet om det var så när jag plocka loss det eller om det blev bättre när jag spruta in fotogen. Kan de vara så att flottören inte flyter? Får väl testa och hälla i ny olja eller går det och kontrollera på annat sätt?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Du kan ju alltid ta en konservburk, glas eller annan mindre pryl, lägga i givarn i botten och hälla olja på, så slipper du fylla hojen varje gång ;)

Glöm inte en tråd mellan foten och blocket bara.

Men tar det så lång tid att skruva dit den igen?
 

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Ort
På vischan
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
Success! Hinkade i olja och lampan slocknade! Så det måste vart skit vid flottören som var problemet. Synd dock att man ändå inte riktigt kan lita på den än.

Tack för hjälpen allihop och gott nytt år!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Glöm inte en tråd mellan foten och blocket bara.

Men tar det så lång tid att skruva dit den igen?
Problemet är nog inte tiden, utan att man måste hälla i och ur en massa olja hela tiden :)

Success! Hinkade i olja och lampan slocknade! Så det måste vart skit vid flottören som var problemet. Synd dock att man ändå inte riktigt kan lita på den än.

Tack för hjälpen allihop och gott nytt år!
Den felar ju åt rätt håll iaf, hellre en varning för mycket än att den fastnar i massor-med-olja-läget :fakta Det kan ju bli rätt dyrt tyvärr :(
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Problemet är nog inte tiden, utan att man måste hälla i och ur en massa olja hela tiden :)


Den felar ju åt rätt håll iaf, hellre en varning för mycket än att den fastnar i massor-med-olja-läget :fakta Det kan ju bli rätt dyrt tyvärr :(

Oljesöl är ju bara roligt.:D

Men givare av vikt brukar vara normalt slutna av just den anledningen du beskriver som t.ex oljetryck.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top