Problem med PCIII (TPS=218%)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag håller på att grejja med en R6 2003 för tillfället där vi har problem med att kolumerna där den skall visa 0-2-5-10-20-40-50-60-80-100% trottelöppning visar den 218-147-240-0-2-5-10-20-30-40.

När vi skall ställa in tps positionen i PCIII:an så ser jag värdet ~6000 för closed och ~24000 för open. Det stämmer ju säkert men när jag klickar på ok och sen släpper tillbaka gasen till 0% trottelöppning så visar den i PCIII:an 100% öppning. Nu till det roliga!

När jag sedan ger mer gas så går den ifrån 100% och ned emot noll.

Allt är helt obegripligt. Vi har uppdaterat "firmwire" och testat med en ny grundmapp.

Det roliga är dock att motorn fungerar hur bra som helst.

Den började bete sig såhär idag då vi skulle testa att ändra värdena i mappen som var inladdad.

9v batteri inkopplat (nytt)
tändningen på
jordkabeln inkopplad i chassiet



Någon som har varit med om något liknande?

Reklamera den och hoppas den nya fungerar?
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Använt röda klammergrejen på TPS-kabeln? Felkälla #1 imho. Löd & njut. Fast det borde märkas på gången också...


Edit:
Självklart förklarar TPSkabelglapp inte allt detta. Bara det att det så ofta är detta som fuckar upp livet för folk vid montering av PC.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Använt röda klammergrejen på TPS-kabeln? Felkälla #1 imho. Löd & njut. Fast det borde märkas på gången också...


Edit:
Självklart förklarar TPSkabelglapp inte allt detta. Bara det att det så ofta är detta som fuckar upp livet för folk vid montering av PC.

Röda klammer grejen?

Till saken hör att vi hade den fungerande med våran dator. Körde den i en annan bänk där vi byggde en mapp med hjälp av hans dator och nu när vi kopplade in våran burk igen så blev allt koko.

Här sitter motorn:)
Bild%20587.jpg
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hur har det gått , får ni nån ordning?

Hej. Nja har inte grejjat mer med det. Eftersom bilen går bra tycker en del jag ska låta det vara. Men det slog mig att det har ju faktiskt fungerat bra tidigare då motorn inte varit igång och vi ställt in tps:en så det borde väll inte behövas?:rolleyes:

Min magkänsla säger reklamera skiten?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top