Problem med Rg 125 mkt ojämn gång

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
Kx 500
Tjena har lite problem med min gamla skörv=)Rg 125 är inte helt säker på vilken årsmodel det är men det är mellan 87 till 89

När man ger full gas dör den men kommer i gång om man knycker (gasar av och på)snabbt då varvar den upp och jag kan hålla varvet ända tills det går under ca 6000 då den dör igen och man måste börja knycka och leva med gasen

Och om jag kör den så går den finfint från tom gång till ca 3500 varv då den börjar med att dö för att sen komma igen och dö och sen komma osv osv och man måste hålla in kopplingen för att den inte ska stanna

Har kollat luft och bränsle tillgången och det är inga problem kollat igenom förgasaren (gjort rent) samt kollat så inte tjoken (stava?) hängt sig

Undrar nu på om nån har förslag på vad som kan tänkas vara fel

Kan ett dåligt tändstift vara orsaken ? sitter ett gamlat nött som jag inte vet nuffrorna på så om nån vet vilket stifft det ska vara i en ostrypt orginal rg så är jag tacksam
Kör på en väldigt fet blanding just nu men jag har för mig att problem fanns redan då hojen blev ner ställd för ett år sedan

Tack i förskott

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
Det är nog inte tändstiften om det bara är mellan 3500 och 6000 varv.

Jag tror att du kan behöva bestycka om den... rätta mig om jag har fel.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Släng i ett nytt stift och rengör luftfiltret till att börja med. Kolla flödet från tanken också.

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
Kx 500
whitesnake skrev:
Det är nog inte tändstiften om det bara är mellan 3500 och 6000 varv.

Jag tror att du kan behöva bestycka om den... rätta mig om jag har fel.
Mja jag skulle inte tro det då hojen har gått perfect med bestyckningen som sitter på tidigare så väll som högsommar som vid ett par minus så vida inte någon okänd faktor har ändrats i förgasaren som gör att den ska om bestyckas

cRoC skrev:
Släng i ett nytt stift och rengör luftfiltret till att börja med. Kolla flödet från tanken också.
Luft filter rengjort lika så flödet har kollats hela vägen fram till förgasaren
Jag vet tyvärr inte vilket tändstift som ska sitta på någon som vet betäckningen på det ?

Last edited:

Solid snake

Guest
Fortsätter den efter nytt stift o filter så ska du gå över o gko på avgasventilen (förmodar att den har sån) o är det inte den så kollar du tändningen mellan 3500 o 6000.

Är det inget av dom så har jag svårt o tänka mig kolvringar, dom borde ju läcka hela tiden o inte bara mellan 3500 o 6000.

Men du säger att du kör med fet bestyckning, ner med nålen 2 snäpp o se om det går bättre då, går det bättre men inte jättebra, gå ner i munstycke om det inte går jättebra.

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
Kx 500
Solid snake skrev:
Fortsätter den efter nytt stift o filter så ska du gå över o gko på avgasventilen (förmodar att den har sån) o är det inte den så kollar du tändningen mellan 3500 o 6000.

Är det inget av dom så har jag svårt o tänka mig kolvringar, dom borde ju läcka hela tiden o inte bara mellan 3500 o 6000.

Men du säger att du kör med fet bestyckning, ner med nålen 2 snäpp o se om det går bättre då, går det bättre men inte jättebra, gå ner i munstycke om det inte går jättebra.

sorry menade fet blanding av 2 takts olja sen har jag inte en anning om hur avgas ventilen fungerar eller ens om jag har en sådan har aldrig lyft toppen på den och om nu avgas ventilen är kass hur borde den uppföra sig på tom gång då ?

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
joker_fly skrev:
sorry menade fet blanding av 2 takts olja sen har jag inte en anning om hur avgas ventilen fungerar eller ens om jag har en sådan har aldrig lyft toppen på den och om nu avgas ventilen är kass hur borde den uppföra sig på tom gång då ?

jag hade ungefär samma fel på min 87:a.
det visade sej vara att förra ägaren inte hade stoppat i reedventilen, men om du har lyft toppen så lär du väl ha sett om den satt där den skulle :rolleyes:

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
Kx 500
granath_ skrev:
jag hade ungefär samma fel på min 87:a.
det visade sej vara att förra ägaren inte hade stoppat i reedventilen, men om du har lyft toppen så lär du väl ha sett om den satt där den skulle :rolleyes:
Jo jag läste precis din tråd men efter som hojen min har gått perfect innan detta mystiska fel inträffade så tror jag inte eller snarare vet att reed ventillerna inte är borta Tack ändå

Ps vad har du för stifft i din rg ?

Solid snake

Guest
joker_fly skrev:
Jo jag läste precis din tråd men efter som hojen min har gått perfect innan detta mystiska fel inträffade så tror jag inte eller snarare vet att reed ventillerna inte är borta Tack ändå

Ps vad har du för stifft i din rg ?

Du, hur mycket olja får den?

Det inverkar ju på hur bra den varvar osv.

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
Kx 500
Solid snake skrev:
Du, hur mycket olja får den?

Det inverkar ju på hur bra den varvar osv.

ja du en hel del orkade inte blanda rätt sist (Litar inte på olje pumpen så den vajern är borta) tänkte prova med 2% senare idag då jag eventuelt får tag i ett nytt stifft som jag fortfaranade inte vet betäkningen på

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Det var ett mystiskt fel. låter som något med avgasporten eftersom de varierar på varvet. kan också vara stiftet.
Efter att min hoj skar så bytte jag inte stift.. den gick helt CP på vissa varv även efter renoveringen.. det hade hänt något med stiftet vad vet jag inte. Prova att byta det. Annars kan du gå på avgasporten. prova att koppla ur den så att den allltid är i öppet läge. du får sämre register men bra drag på höga varv. den ska inte gå konstigt då i af.. bara lite svagare på låga.
Lycka till!

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
Kx 500
philsson skrev:
Det var ett mystiskt fel. låter som något med avgasporten eftersom de varierar på varvet. kan också vara stiftet.
Efter att min hoj skar så bytte jag inte stift.. den gick helt CP på vissa varv även efter renoveringen.. det hade hänt något med stiftet vad vet jag inte. Prova att byta det. Annars kan du gå på avgasporten. prova att koppla ur den så att den allltid är i öppet läge. du får sämre register men bra drag på höga varv. den ska inte gå konstigt då i af.. bara lite svagare på låga.
Lycka till!

Hur vet man när den porten är öppen ?? avgas porten alltså börjar undra på att det kan va den + att efter en ordenlig varm körning va stifftet kollsvart så jag ska flytta lite på nålen och greja lite med det men är mkt nyfiken på hur man vet om avgas porten är öppen eller stängd
Tackar för all hjälp =)

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
ta av kröken och kolla så ser du om den är öppen lr stängd

Solid snake

Guest
whitesnake skrev:
ta av kröken och kolla så ser du om den är öppen lr stängd

Jag vill gärna se dig sätta huvet vid avgasporten runt 5000rpm utan att kröken är på.

Avgasporten är alltid stängd när motorcykeln är avstängd.

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Tycker det låter som om den får för mycke luft , eller för lite bensin ni får välja :D .

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
joker_fly skrev:

Ja men hallå allihopa! :va
Då har han ju inte bestyckat om den?
Isf är fenomenet helt plötsligt inte så konstigt...

philsson skrev:
... bla bla.. avgasporten eftersom bla bla..

Den ska ju inte dö bara för den är felinställd!

Tisp: Kolla att samtliga sladdar är hela och att allt har ordentlig kontakt med jord. Kan även vara tändspolen som har knasat till sig. Eller tändkabeln, eller tändhatten.. räcker att det är dålig kontakt mellan stiftet och tändhatten för att hojen ska gå som en påse nötter..

Last edited:

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
Kx 500
PollySmurf skrev:
Ja men hallå allihopa! :va
Då har han ju inte bestyckat om den?
Isf är fenomenet helt plötsligt inte så konstigt...

Den ska ju inte dö bara för den är felinställd!

Tisp: Kolla att samtliga sladdar är hela och att allt har ordentlig kontakt med jord. Kan även vara tändspolen som har knasat till sig. Eller tändkabeln, eller tändhatten.. räcker att det är dålig kontakt mellan stiftet och tändhatten för att hojen ska gå som en påse nötter..

drog los kröken för att kolla om porten va öppen eller stängd och den är öppen nån sa att den alltid är stängd då hojen inte är på men dock inte min kan detta bero på att mitt batteri är slut ?och gör det något

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...