problem med RGn (92:a)

heNkOne

Lycklig Sporthoj.com'are
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Suzuki RG125F -92 utagen 93..
Ok, nu söker jag med ljus och lykta efter hjälp då mitt eget kunnande är begränsat =/. Har haft hojjen stående ett bra tag, när jag ska starta den händer inte ett jota. Vi plockar isär hela hojjen och finner bland annat att troligtvis kylarvatten har tagit sig in i cylindern och vart det kommer ifrån har ja ingen aning om. Om någon har tips att komma med vore jag otroligt glad.

Så till problem två, som kanske även det har något med svårstartandet att göra. Vid 1an till 4an var hojjen mot slutet hur stark som helst. Problemet dök upp när jag växlade upp till 5an och 6an. Ingen kraft alls, maxfart låg kring 80-90 någonstans medans ja lätt var uppe i 140+ på 4an. Jag misstänker att det kan vara det allmänt kända Rg-92 uppåt problemet att avgasportarna é paj. Någon som kan bekräfta detta för mig, och gärna även säga vad som byts vid byte av avgasportarna. är det wiren som styr dem, eller kanske elmotorn som drar wiren? eller är det tom. de metallpinnar som åker in/ut som slitits, gått sönder aller hakat upp sig?
Vart jag än går med cyllen så finns det ingen som tycker sig förstå sig på avgasportarna för fem öre. Snälla snälla hjälp!
// Henke

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Har fått för mig att byte av suzuki rg 92f avgasportar kostar runt 8000+. Om avgasportarna är sönder så är den mycket svagare på mellan- och lågvarvsregistret.

heNkOne

Lycklig Sporthoj.com'are
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Tzr91 skrev:
Har fått för mig att byte av suzuki rg 92f avgasportar kostar runt 8000+. Om avgasportarna är sönder så är den mycket svagare på mellan- och lågvarvsregistret.

Aoch.. 8k för ett par metallpinnar med bihang =/.. snacka överpriser från suzukis sida.. nu börjar ja snart grina om ja ska bli av med så mycket pga ett så sketet fel..

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
heNkOne skrev:
Aoch.. 8k för ett par metallpinnar med bihang =/.. snacka överpriser från suzukis sida.. nu börjar ja snart grina om ja ska bli av med så mycket pga ett så sketet fel..

Jag har en rg 92:a mina avgasportar är bytta, jävlig vanligt fel på just rg ,byt i tid min kolv såg inte fin ut när portarna hade pajat fick renovera cylindern ;D

heNkOne

Lycklig Sporthoj.com'are
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Ok, ser ut att bli torrt om svar ang. mina frågor, så ja tar å ställer en ny ^^.. Finns det någon som råkar ha koll på vilken/vilka verkstäder kring Uppsala-sthlm som förstår sig på hur man handskas med Suzuki RGf (92) ?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
skulle avgasportarna vara kass skulle den inte varva så fint och gå upp till 140 på 4an.. just my 2 cents..
skulle gissa på något annat.. finns mycket elektronik på åtminstonde min RGV vilken RGf'en bygger på.. som känner av växel osv.. kan vara nåt sånt?.. en hoj som går 140 på 4an utan problem ska åtminstonde inte gå saktare på en högre växel.. kanske att den blir slöare osv.. men inte 80!!.. skulle chansa på elfel.. men de e inget någon av oss här kan.. sen är det mycket spec elektronik för just suzikis RGf och RGV.. störigt..

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
Tänkte bara slänga in å säga då att tror de e något fel me min me... Orkar hur mycket som helst upp till ca 125-130 på 6:an men sen e de som om det är stopp på varvet. Han orkar inte mer alltså! Kan lite bero på fel inställda portar eller? Tycker inte de borde göra det eftersom han e så pigg på alla andra växlar utom 5 & 6:an..

*Ps: Lugnt att jag slängde in frågan eller?* :)

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
LOV2XLR8 skrev:
Tänkte bara slänga in å säga då att tror de e något fel me min me... Orkar hur mycket som helst upp till ca 125-130 på 6:an men sen e de som om det är stopp på varvet. Han orkar inte mer alltså! Kan lite bero på fel inställda portar eller? Tycker inte de borde göra det eftersom han e så pigg på alla andra växlar utom 5 & 6:an..

*Ps: Lugnt att jag slängde in frågan eller?* :)
klart det är lungt.. :tummenupp tycker det verkar som ett väldigt konstigt beteende.. eller de kanske är så att RGf ska va sånna original dvs inte varva ur växlarna ordentligt.. vilket skulle förvåna mig.. om det skulle vara elektroniskt kan ni ju prova att dreva upp skitarna och se om 4an gör 160 då med högre drevning.. lite drygt bara att köra på 4 växlar och en 1a som är hägre än 3an var innan.. :D

GR125a

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Suzuki RG125F
Har också en Rgf med trassig avgasportsmotor... fast på min ä det ett plastkugghjul (stavning) som sitter inne i den svarta lådan som slitits sönder så jag kopplade bara ur den o satte den i det högsta läget så all kraft kommer på höga varv :) går som f**

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
Har ytterligare ett problem på min RGF nu.. :confused:
Så er med en RGF? Den kontakten som sitter på toppen och går in i toppen.
Det är tempmätaren va? Sitter en liten svart sladd till kontakten.
Så till problemet då? Finns det lösa sådana att få tag i då jag ej kommer använda min topp??
Ska dit me en RS cylle å topp..
Har redan moddat kylning och avgasportar så det passar. "5 h tog det"

Men vet ännu inte vart jag ska göra av termostaten då den sitter i toppen på RGF:en.. Funderar på och att försöka få in den i en slang å sen skarva ihop kylningen. E det smart?

Frågor!
1. Är det tempmätaren?
2. Finns det lösa att få tag i?
3. Smart placering av termostat? Slang?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
LOV2XLR8 skrev:
Har ytterligare ett problem på min RGF nu.. :confused:
Så er med en RGF? Den kontakten som sitter på toppen och går in i toppen.
Det är tempmätaren va? Sitter en liten svart sladd till kontakten.
Så till problemet då? Finns det lösa sådana att få tag i då jag ej kommer använda min topp??
Ska dit me en RS cylle å topp..
Har redan moddat kylning och avgasportar så det passar. "5 h tog det"

Men vet ännu inte vart jag ska göra av termostaten då den sitter i toppen på RGF:en.. Funderar på och att försöka få in den i en slang å sen skarva ihop kylningen. E det smart?

Frågor!
1. Är det tempmätaren?
2. Finns det lösa att få tag i?
3. Smart placering av termostat? Slang?
hojta till på MSN!.. men ja det är tempmätaren.. och JA de finns lösa att få tag på.. de ska tillockmed sitta en på RS toppen.. om inte på den ena så sitter det antagligen på den andra.. brukar vara så i alla fall men iockmed att det är en 2 cylindrig maskin så vet jag dock inte.. men den ska bara mäta vattentemperaturen så det kvittar vart du monterar den sålänge den är gjordad.
termostaten kan sitta vad jag förstått på väldigt många ställen.. finns lustiga lösningar på vissa hojar.. frågan är om det finns nånstanns man kan avråda dig från att sätta den snarare

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
philsson skrev:
hojta till på MSN!.. men ja det är tempmätaren.. och JA de finns lösa att få tag på.. de ska tillockmed sitta en på RS toppen.. om inte på den ena så sitter det antagligen på den andra.. brukar vara så i alla fall men iockmed att det är en 2 cylindrig maskin så vet jag dock inte.. men den ska bara mäta vattentemperaturen så det kvittar vart du monterar den sålänge den är gjordad.
termostaten kan sitta vad jag förstått på väldigt många ställen.. finns lustiga lösningar på vissa hojar.. frågan är om det finns nånstanns man kan avråda dig från att sätta den snarare

Oki... Inte kollat den andra cyllen så noga.. Mest varit inriktad på den jag hållt på me nu men ska ut ett tag nu så ska se om de finns på den andre.. :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
LOV2XLR8 skrev:
Oki... Inte kollat den andra cyllen så noga.. Mest varit inriktad på den jag hållt på me nu men ska ut ett tag nu så ska se om de finns på den andre.. :tummenupp
gör du så.. men som sagt de kan ju sitta vartsomhällst runt vattensystemet egentligen.. detta löser du ska du se :tummenupp
Hur gick det med vattenkanalerna i blocket?.
upp med bilder!

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
philsson skrev:
gör du så.. men som sagt de kan ju sitta vartsomhällst runt vattensystemet egentligen.. detta löser du ska du se :tummenupp
Hur gick det med vattenkanalerna i blocket?.
upp med bilder!

Jo de löste sig bra... :tummenupp
Men har bara en liten fundering... Skulle de inte kunna gå med RGF toppen på RS cyllen... Har problem som f*n med termostat och tempmätare..
Enda sättet som vi skulle kunna lösa de på nu är att vi införskaffar en T- koppling och gängar upp den i ena änden för tempmätare och sen termostat i andra änden med först stor slang sen en mindre... Annars stryper jag vattenflödet för mycket... Inte bra...
Kan skicka bilderna över msn... :tummenupp *Inte lagt in dem än.* Ser lite hemmabygge ut än så länge med tätning över det ena utgångshålet på kylningen men kommer inte på bättre lösning om man inte vill använda Rs cyllen igen vill säga...

Andra problemet då.
*Styrboxen* till avgasportarna.. Det stora plastdrevet som är där i var trasigt :( och har därför kopplat ifrån portarna... De står inställda på fullt jämnt. Kan inte lösa de bättre än så.. Införskaffa nytt kugghjul e väl enda än så länge. :(

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...