Problem med Skatteverket

SBK-Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Hoj
Snabb
Som rubriken ovan lyder så har jag fått lite problem med skatteverket de vill ev ompröva min taxering.

Under inkomståret 05 så hade jag inget jobb och då heller ingen deklarerad inkomst (jag gick inte på A-kassa el dyl).
Bor ju hemma hos mina föräldrar och betalar inget för uppehället samt att mina föräldrar är mycket generösa och betalar de mesta prylar som jag önskar:)
Köpte även en ny hoj i slutet av 05 som faktiskt finansierades för egna pengar dels uttag genom konto samt försäljning av en cross mc som skatteverket verkar störa sig på.

Refererar till dokumentet
"Enligt vägverket har du under år 2005 köpte en ny motorcyckel med reg.nr XXX 000 årsmodell 2005."

De undrar hur jag har finansierat mina boendekostnader samt levnadskostnader men då inte har några står frågan hur förklarar jag det:va

Är detta nån typ av skrämselpropaganda som skatteverket sysslar med mot alla som inte har nån taxerad inkomst då borde ju även de som är sambo eller gifta drabbas om bara den ena jobbar och har inkomst.:confused:

Ska man vända sig till en advokat eller liknande för att få hjälp?

Tacksam för svar av kunniga personer.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Förklara i ett öppet brev hur det ligger till, end of story..

Bara för man är nolltaxerare så kan man väl ha kaiptel i ryggen.

Du kan sälja upp till tio fordon med vinst utan att deklarera detta...

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
du menar att du jobbar svart o vet inte rikitgt hur du ska styra upp det :hihi

SBK-Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Hoj
Snabb
Boendet får du ju i gåva av föräldrarna, kanske pengar till hojen med ;)

Visst kan man se det som gåva och dom är numera skattefria:)
Hjälper mina föräldrar med det mesta så de behöver ju aldrig anlita nån oberoende det gäller bilar hus mm jag ger mycket av min tid,
man kan säga att vi har lite av gemensam ekonomi iom att jag bor hemma.

Ska man anlita nån expert inom området när man skickar in svar och vilken typ, advokater är ju oftast inte skattexperter kanske nån revisor typ:va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
De har helt enkelt gjort en kontantberäkning på dig och funnit att du har 0 i inkomst men du har köpt saker du därmed svårligen skulle kunna finansiera själv. Sen är du inte skriven tillsammans med någon som kan anses stå för ditt uppehälle och därmed plingar det till i deras datorsystem..

Fullkomligt normalt att få detta och det är bara en förfrågan och svarar du ärligt så är problemet löst (förutsatt att du har berättat hela sanningen här)....

Folk blir arga när de får dessa brev men sen klagar dem när Achmed kör stor BMW och går på soc samtidigt....

Ska man anlita nån expert inom området när man skickar in svar och vilken typ, advokater är ju oftast inte skattexperter kanske nån revisor typ:va

Det behövs ingen expert för denna typ av ärenden det kostar bara mängder av pengar, skulle däremot skatteverket ställa följdfrågor och kräva att se dokument etc är det möjligen läge..

//E.xpert

Ehhh nä........

All form av vinst från försäljning av egendom överstigande ett visst belopp ( del av basbelopp, någon tusing) skall tas upp i deklarationen.....

Att sen ingen gör det och att kontrollen på dyligt är minimal om man inte säljer extremt dyra saker är en annan femma..

10 fordon är istället någon maxbegränsning för antalet försäljningar man kan göra utan att det anses vara yrkesmässig handel med fordon.

Last edited:

SBK-Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Hoj
Snabb
Förklara i ett öppet brev hur det ligger till, end of story..

Bara för man är nolltaxerare så kan man väl ha kaiptel i ryggen.

Visst har jag en del kapital både i bilar och mc samt en hel del på kontot och lite i maddrassen:tomten
Men har ju ingen villa eller dyligt som käkar stålar.
Inga lån och har aldrig haft.

De har helt enkelt gjort en kontantberäkning på dig och funnit att du har 0 i inkomst men du har köpt saker du därmed svårligen skulle kunna finansiera själv. Sen är du inte skriven tillsammans med någon som kan anses stå för ditt uppehälle och därmed plingar det till i deras datorsystem..

Fullkomligt normalt att få detta och det är bara en förfrågan och svarar du ärligt så är problemet löst (förutsatt att du har berättat hela sanningen här)....

Folk blir arga när de får dessa brev men sen klagar dem när Achmed kör stor BMW och går på soc samtidigt....

Det behövs ingen expert för denna typ av ärenden det kostar bara mängder av pengar, skulle däremot skatteverket ställa följdfrågor och kräva att se dokument etc är det möjligen läge..

//E.xpert

Ehhh nä........

All form av vinst från försäljning av egendom överstigande ett visst belopp ( del av basbelopp, någon tusing) skall tas upp i deklarationen.....

Att sen ingen gör det och att kontrollen på dyligt är minimal om man inte säljer extremt dyra saker är en annan femma

Jag är ju skriven och bor hos mina föräldrar.

Ska man skicka in kvitto på kontoutdrag (uttag postväxel) samt försäljningskvittot på mc jag sålde, detta var för att kunna finansiera den nya mcn.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Visst har jag en del kapital både i bilar och mc samt en hel del på kontot och lite i maddrassen:tomten

Ska man skicka in kvitto på kontoutdrag (uttag postväxel) samt försäljningskvittot på mc jag sålde, detta var för att kunna finansiera den nya mcn.

Inte om de inte frågar efter det. Steg 1 är att skicka ett brev där du säger att du bor hemma och motorcykeln finansierades av försäljning av en annan motorcykel.Får du då ett brev igen är det läge att börja ta fram kvitton och andra dokument men troligtvis går det inte så långt då handläggaren skickar ut mängder av dessa brev och lägger ner energi på de mest solklara = ingen inkomst stor villa + BMW

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Grattis...

Du har härmed fått RSV´s ögon på dig...

Byt land! :tummenupp
Men snälla...

Varför jagar du upp snubben? Det är ju bara att svara på deras fråga och därmed är saken förmodligen ur världen.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Liknande förfrågningar har jag fått från RSV när man inte detaljerat diverse avdrag tillräckligt noga. Inget att oroa sig för, så länge de inte anklagar dig för brott. Det är faktiskt deras jobb att fråga så det är bara att förklara sig. Därmed inte sagt att du ska erbjuda mer än de frågar efter.

Gustav O skrev:
Ja för man vill ju hellre ha IRS efter sig.

IRS bryr sig bara om att du fyllt i blanketterna rätt. Om siffrorna i sig är korrekta spelar mindre roll. Precis som vilken annan amerikansk myndighet som helst... :gnissla

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Men snälla...

Varför jagar du upp snubben? Det är ju bara att svara på deras fråga och därmed är saken förmodligen ur världen.

Glöm det.. Jag har haft nog med RSV att göra för att veta att så inte är fallet.

Vad många inte vet är att RSV är den enda myndigheten där DU som privetperson/företag har bevisningsansvaret.

Dvs. De kan hitta på vad som helst och det är upp till dig att bevisa att de har fel. Misslyckas du så blir det ett beslut på det och om du inte överklagar inom 30 dagar "träder det i laga kraft" och du är körd...

Jag har råkat ut för det så jag vet.

SBK-Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Hoj
Snabb
Glöm det.. Jag har haft nog med RSV att göra för att veta att så inte är fallet.

Vad många inte vet är att RSV är den enda myndigheten där DU som privetperson/företag har bevisningsansvaret.

Dvs. De kan hitta på vad som helst och det är upp till dig att bevisa att de har fel. Misslyckas du så blir det ett beslut på det och om du inte överklagar inom 30 dagar "träder det i laga kraft" och du är körd...

Jag har råkat ut för det så jag vet.

Måste ju vara en del som bor hemma hos sina föräldrar liknande mitt fall där föräldrarna är generösa och sponsrar med boende mat prylar mm.
Jag kan förstå om jag hade ägt en villa för 3mille + fet bil med lån mm samt varit ensamstående med 0 i inkomst, men i mitt fall e det ju inte så.....

För modligen var det den nya mc som satte igång allt, tydligen för man inte äga nått här i sverige.

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Måste ju vara en del som bor hemma hos sina föräldrar liknande mitt fall där föräldrarna är generösa och sponsrar med boende mat prylar mm.
Jag kan förstå om jag hade ägt en villa för 3mille + fet bil med lån mm samt varit ensamstående med 0 i inkomst, men i mitt fall e det ju inte så.....

För modligen var det den nya mc som satte igång allt, tydligen för man inte äga nått här i sverige.

Gör som Boris JR beskriver.
Tror inte det har med saken att göra att RSV är avundsjuka på din fina hoj utan mer intresserade av var du fått pengarna till den i från. Att de reagera var nog för att du gick från noll (var det inte en cross du hade, dvs oreggad, finns inte i nåt register) till max.

SBK-Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Hoj
Snabb
Gör som Boris JR beskriver.
Tror inte det har med saken att göra att RSV är avundsjuka på din fina hoj utan mer intresserade av var du fått pengarna till den i från. Att de reagera var nog för att du gick från noll (var det inte en cross du hade, dvs oreggad, finns inte i nåt register) till max.

Förmodligen får alla med låg eller 0 i inkomst denna blankett samt en deklarationsblankett konstigt nog att det tar så pass lång tid dvs det var för inkomståret 05.

De hade beräknat en boendekostnad på 4000kr i mån samt en levnadskostnad (mat kläder mm) ca 50 000kr typ.

Undra om de vill veta hos vilka brudar man sover över hos, ska kanske speca var natt:rolleyes:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Förmodligen får alla med låg eller 0 i inkomst denna blankett samt en deklarationsblankett konstigt nog att det tar så pass lång tid dvs det var för inkomståret 05.

De hade beräknat en boendekostnad på 4000kr i mån samt en levnadskostnad (mat kläder mm) ca 50 000kr typ.

Undra om de vill veta hos vilka brudar man sover över hos, ska kanske speca var natt:rolleyes:

Skatteverket har ingen brådska då de har 5 år på sig att fastställa taxeringen....

4000 i månaden och 50kkr i konsumtion på ett år är väl en mycket skälig levnadskostnad men de kommer att nöja sig med att få förklaringen att du bor hemma och därmed står dina föräldrar för kalaset. (detta förutsätter givetvis att de har en inkomst)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Är det inte lite konstigt om en person som saknar inkomst ändå kan hosta upp +100000 för att köpa sig en leksak?

Det kan givetvis ha helt legitima skäl men i många fall är det inte så och minskad skatteflykt ligger i allas intresse.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024