Problem med slirande koppling

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Någon som kan ge tips?
Symptom :

*Slirar från 5500 varv oavsett växel. Det är då motorn börjar dra ordentligt.
*Kopplingshandtag stumt som graven. Inget spel + man får ta i ganska ordentligt för urkoppling + kopplingen tar längre ut än vanligt.

OBS : Det är hyudralisk koppling på min cykel!
 

Limaracing

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Lima
Hoj
Yamaha R1
Någon som kan ge tips?
Symptom :

*Slirar från 5500 varv oavsett växel. Det är då motorn börjar dra ordentligt.
*Kopplingshandtag stumt som graven. Inget spel + man får ta i ganska ordentligt för urkoppling + kopplingen tar längre ut än vanligt.

OBS : Det är hyudralisk koppling på min cykel!

Förmodligen så åker du på lamellbyte ,har du nyss bytt olja?vissa hojar är känsliga för vissa oljor lammelbyte går väl på ca.1000:- om du gör det själv inget svårt var nogrann med att sätta lamellerna lika!
:tummenupp
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Nu säger jag det en andra gång.............. justera kopplingsstången så att den inte ligger emot och tjuvtrycker på kopplingen,eller så byter du lameller.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Nu säger jag det en andra gång.............. justera kopplingsstången så att den inte ligger emot och tjuvtrycker på kopplingen,eller så byter du lameller.

Och jag säger detta en andra gång : Det finns ingen justermån på kopplingsstången.

Förmodligen så åker du på lamellbyte ,har du nyss bytt olja?vissa hojar är känsliga för vissa oljor lammelbyte går väl på ca.1000:- om du gör det själv inget svårt var nogrann med att sätta lamellerna lika!
:tummenupp

Bytte olja under vintern. Har kört ca 175-200 mil utan något problem.

Jaja... blir väl att krypa till korset och beställa hem lamellsats. Kollade vad det kostar och det landar på 650:- inklusive fjädrar.

Då till följdfrågan : Måste man ha något sorts hållverktyg för kopplingskorgen när man byter lamellerna, eller är det bara att skruva av korgen och ta ut lameller/fjädrar och sedan montera i de nya?
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men är handtaget stumt direkt så ligger ju kanske hydralcylindern och trycker lite på tryckstången eller hur?

Det kan ju blivit något fel på cylindern, någon o-ring eller något som gör att den "tryckts ut" för långt.

JAG hade provat att shimsa ut den litegrann och testat om kopplingen fungerar bättre då, innan jag hade bytt en massa grejer som ändå kanske inte är dåliga.

Jag hade också hydralkoppling på förra hojen och det räcker att kolven ligger emot tryckstången så slirar det på fullvarv.

Jag tycker det låter som kolven kärvar.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
plocka isär kopplingen, kolla ytorna på lamellerna & på stålskivorna och mät sedan tjockleken på repektive skivor. sök efter toleranser här eller på google
ev. kolla med yamaha center

kolla om det finns "glasering" på lamellerna eller om stålskivorna är "blånerade"


är måtten under toleranserna = byt kopplingspaket

är dom blånerade/glaserade = går att rugga upp med fint sandpapper.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Men är handtaget stumt direkt så ligger ju kanske hydralcylindern och trycker lite på tryckstången eller hur?

Det kan ju blivit något fel på cylindern, någon o-ring eller något som gör att den "tryckts ut" för långt.

JAG hade provat att shimsa ut den litegrann och testat om kopplingen fungerar bättre då, innan jag hade bytt en massa grejer som ändå kanske inte är dåliga.

Jag hade också hydralkoppling på förra hojen och det räcker att kolven ligger emot tryckstången så slirar det på fullvarv.

Jag tycker det låter som kolven kärvar.

Du menar slavcylindern?
Skall kolla den först då och om det inte hjälper så tar jag till

plocka isär kopplingen, kolla ytorna på lamellerna & på stålskivorna och mät sedan tjockleken på repektive skivor. sök efter toleranser här eller på google
ev. kolla med yamaha center

kolla om det finns "glasering" på lamellerna eller om stålskivorna är "blånerade"


är måtten under toleranserna = byt kopplingspaket

är dom blånerade/glaserade = går att rugga upp med fint sandpapper.

dessa tips.

Tack för vettiga svar denna gång!:tummenupp
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Min förra hoj (fzr) hatade Castrolslisk om du nu bytt till sådan..
Vissa Yamahaåkare påstår sig ha problem med Castrol GPS, kanske har du sådan i din med..
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Min förra hoj (fzr) hatade Castrolslisk om du nu bytt till sådan..
Vissa Yamahaåkare påstår sig ha problem med Castrol GPS, kanske har du sådan i din med..

det problemet hade jag på min fzr, slira som fan...
Jag säger, mät alla lameller och kolla så stålskivorna inte är vinda.
byt vid behov och kasta i shells vsx olja, yamaha gillar den..
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Min förra hoj (fzr) hatade Castrolslisk om du nu bytt till sådan..
Vissa Yamahaåkare påstår sig ha problem med Castrol GPS, kanske har du sådan i din med..

Nej, jag kör med Motorex olja som (enligt tillverkare) skall vara bättre för kopplingen.

Skall kolla slavcylindern i morgon och återkommer då. Är det inget fel på den skall jag kolla över stålskivor och lameller.

Tack åter igen för alla svar.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Har nu vart i garaget och luskat lite.
Slavcylindern var det inget fel på. Den gick tillbaks av sig själv så långt den kunde när jag släppte kopplingshandtaget.
Skruvade isär kopplingen och undersökte skicket på lameller och stålskivor. Se bilderna nedan och tolka själva. Jag har ingen referens till hur lamellerna skall se ut. Skivorna var blanka och fina och inte något slag på dem. Lite repiga, men inga kännbara repor.

Upptäckte en annan sak också. På den korta tryckstången som drar isär kopplingen saknades oringen som skall sitta där. Kan det vara så att den gått sönder och sabbar kopplingen för mig? Kunde inte se om den låg i mellan den långa och den korta tryckstången.

Men men men... en sak i taget. Är dessa lameller tvärslut eller okej?
 

Bifogat

  • lamell1.JPG
    lamell1.JPG
    105.9 KB · Visningar: 92
  • lamell2.JPG
    lamell2.JPG
    108.8 KB · Visningar: 83
  • stålskiva.JPG
    stålskiva.JPG
    94.5 KB · Visningar: 83

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Dedt tar 20 min att byta lammeller...... och man behöver inget specialverktyg för det..............

Är stålskivorna blanka så är dom inte bra...... dom ska vara matta så att dom får grepp i lammellerna.
 
Last edited:

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Har nu vart i garaget och luskat lite.
Slavcylindern var det inget fel på. Den gick tillbaks av sig själv så långt den kunde när jag släppte kopplingshandtaget.
Skruvade isär kopplingen och undersökte skicket på lameller och stålskivor. Se bilderna nedan och tolka själva. Jag har ingen referens till hur lamellerna skall se ut. Skivorna var blanka och fina och inte något slag på dem. Lite repiga, men inga kännbara repor.

Upptäckte en annan sak också. På den korta tryckstången som drar isär kopplingen saknades oringen som skall sitta där. Kan det vara så att den gått sönder och sabbar kopplingen för mig? Kunde inte se om den låg i mellan den långa och den korta tryckstången.

Men men men... en sak i taget. Är dessa lameller tvärslut eller okej?






svårt att se då det skiljer så lite från nytt å gammalt. mät i stället. stålskivorna ser bra ut, ditt problem är nog 90% fjädrarna och dom går ochså att mäta
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Skivorna var ganska blanka, så det blir väl till att byta dem och lamellerna.
Fjädrarna skall vara minst 54 mm i max utsträckt läge, och de låg på 55 så de är nog ganska slut.

Skall byta fjädrar, skivor och lameller samt hitta en passande o-ring till den lilla tryckstången.

Mätte lamellerna och de är ca 2,2 mm och 'slitgränsen' enligt manualen är 2,5mm så de är slut de med.

Jag ville förneka det in i det sista, men det verkar inte bättre än att min koppling helt enkelt var slut.

Skall byta och återkommer med resultat. Tack för alla svar allihopa!
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Tar någon bild när jag är i garaget nästa gång.
EDIT : Det är inte felstavat. Företaget som gjort fotpinnarna heter Raask.
Grundaren heter visserligen Rask i efternamn, men det var väl lite fantasilöst.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top