Hej!
Är inne på mitt 3e statorbyte nu på 1 år.
Min regulator är uppdaterad till en MOSFET FH002, diodmätning etc mäter att den är OK.
Statorn har börjat strula för mig vid bankörningar 2 gånger, så jag misstänker att hojen går varmt. Jag har alla gånger mätt rätt resistans, men AC spänningen försvinner mellan 2-3 lidningen vid varje felupptäkt.
Jag har kollat igenom kablage, alla kontakter ser okej ut och batteriet har jag bytt så det är fräscht, ändå brann det.
Vad jag har läst mig till så laddar statorn fullt hela tiden till regulatorn. Regulatorn styr hur mycket ström som går antingen till batteriet eller till värmeutveckling.
Därför så bör den inte påverka statorns funktion, förutom om den kortsluter, men den mäter ju OK?
Troliga misstankar:
Värme
Kablage:
Kvalité:
Jag köpte stator från ebay för 1000kr, nu har jag köpt en dyrare stator för 2400 som är europa-tillverkad. Känns ändå som det inte bör vara kvalitén som påverkar så mycket.
Är det några andra tips ni kan komma med, annars byter jag hoj
Är inne på mitt 3e statorbyte nu på 1 år.
Min regulator är uppdaterad till en MOSFET FH002, diodmätning etc mäter att den är OK.
Statorn har börjat strula för mig vid bankörningar 2 gånger, så jag misstänker att hojen går varmt. Jag har alla gånger mätt rätt resistans, men AC spänningen försvinner mellan 2-3 lidningen vid varje felupptäkt.
Jag har kollat igenom kablage, alla kontakter ser okej ut och batteriet har jag bytt så det är fräscht, ändå brann det.
Vad jag har läst mig till så laddar statorn fullt hela tiden till regulatorn. Regulatorn styr hur mycket ström som går antingen till batteriet eller till värmeutveckling.
Därför så bör den inte påverka statorns funktion, förutom om den kortsluter, men den mäter ju OK?
Troliga misstankar:
Värme
- Triumph uppdaterade oljenivån från -09 (samma motorhus) vilket gav 30% mer olja. Tidigare årsmodeller har därför gått varmt. Jag ska prova fylla med mer olja, kan det vara därför?
Kablage:
- Kabelkontakterna är gamla men ser fräscha ut, ska uppdatera dem till bättre?
- Jorden är inte kontrollerad, men allt mäter OK? Påverkar dålig jord verkligen statorn, då den ger fullt hela tiden?
- Klena kablar mellan regulator och batteri, vid regulatorn mäter den 14V, vid batteriet 13.4V (känt fel på Daytona), tänkte uppdatera nu vid nästa statorbyte.
Kvalité:
Jag köpte stator från ebay för 1000kr, nu har jag köpt en dyrare stator för 2400 som är europa-tillverkad. Känns ändå som det inte bör vara kvalitén som påverkar så mycket.
Är det några andra tips ni kan komma med, annars byter jag hoj