Problem med strömmen NSR

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
Honda NSR 125R
Jag har fått ett problem med min NSR. Allt började med att jag hade haft ur batteriet för laddning. När jag senare hade satt tillbaka batteriet och körde en tur slutade det att laddas. Mätte över polerna och det visade sig att spänningen på batteriet, med motorn på, var bara 9.4 V, vilket är alldeles för lågt. Med motorn avstängd låg spänningen på 9.6 volt.

Vad kan det vara för fel? kan det vara så enkelt att en kabel har blivit skadad eller har hela generatorn lagt av? eller batteriet?

Tack på förhand!
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nej det gjorde jag aldrig, satte bara i det och lyckades med nöd och näppe starta hojen.

Okej, då är ju risken att batteriet var kasst redan då.

Jag lämnar nog över till någon kunnigare, vill inte lura i dig något, men lycka till :)
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Nej det gjorde jag aldrig, satte bara i det och lyckades med nöd och näppe starta hojen.

Hej, det låter som ditt batteri har för mycket resistans. jag tycker du ska provladda den igen och sen mäta det. är det fortfarande lågt så bör du byta batteriet. kostar inte många kronor. om inte det funkar efter det så kan det vara att generatorn inte laddar tillräkligt eller något med elen,
 

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
Honda NSR 125R
Hej, det låter som ditt batteri har för mycket resistans. jag tycker du ska provladda den igen och sen mäta det. är det fortfarande lågt så bör du byta batteriet. kostar inte många kronor. om inte det funkar efter det så kan det vara att generatorn inte laddar tillräkligt eller något med elen,

Det gjorde då fan ingen skillnade med batteriet, då har det säkerligen med den förbannade generatorn att göra. Jag som skulle sälja den om en vecka!! Fan!! Men tack i alla fall för svaren!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är det bara 9 volt någonting över batteriet med motorn igång är det ju ngt vajsing, helt klart. Ändrar sig detta om du varvar lite med motorn?

Låter ju nästan som den inte laddar, ska ju vara runt 13-14 volt över då.


Börja från batteriet och mät dig bakåt, till generatorn så kommer du garanterat hitta felet.

Vet dock inte om ett helslut batteri kan få det att bli såhär..
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Vet dock inte om ett helslut batteri kan få det att bli såhär..

Det sitter en metallbit, oftast bly. den får högre resistans ju mer det har blivit laddat. ohms lag kanske du hört tallas om. Volt=Ampere*Motståndet. U=I*Ohm. ökar resiviteten i ett batteri så blir den inre spänningen högre. (alltså att batteriet tar spänning själv och slutar med att du får ut mindre)
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Hej, det låter som ditt batteri har för mycket resistans. jag tycker du ska provladda den igen och sen mäta det. är det fortfarande lågt så bör du byta batteriet. kostar inte många kronor. om inte det funkar efter det så kan det vara att generatorn inte laddar tillräkligt eller något med elen,



vad fan snackar du om?:va


Har du bara 9,4 volt med motorn igång laddar den inte som den ska. du skall ha 13-14 volt ungefär över polerna när motorn är igång.

skruva av generatorkåpan och skruva ur statorn så tror jag du kan se om den har gått.

har den gjort det har du oflyt för den är dyr. försök få tag på en begagnad.

förlita dig inte helt på detta dock för det kan vara ex laddregulatorn oxå. jag kommer inte ihåg hur man mäter upp det men det finns ganska många trådar om det, spec på r1or som har problem med detta.

sök lite och se om du hittar någonting, jag har för mig det vara ganska lätt att dra paralleller till min hoj ang vilka kablar man skulle mäta på.



edit: jag hade alltså en crm (samma motor) där lamporna först började cpa, till slut dog motorn. stängde jag av lamporna kunde jag köra en bit till. när de va slut då fick jag lägga mig på lägre och lägre varvtal så jag kunde masa mig hemåt.

min pajjade mitt under säsongen när vi åkte konbana på parkering typ varje dag så jag ville inte ställa hojen. åkte runt med ett extra batteri i rygsäcken och laddade båda under natten. när det ena tog slut slängde jag i det andra och började puttra sakte men säkert hemåt. slutade dock med en och annan prommenad:D

somliga körde soppatorsk, jag körde torsk på ström.

statorn va av på ett ställe så jag hittade en skrothoj jag köpte. som idag är det enda fordon jag ägt som gått med vinst:D
 
Last edited:

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
Honda NSR 125R
Som sagt hjälpte det inte med batteriet, skall idag leta mig bakåt till generatorn, Får hoppas på något enkelt kabelbrott.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top