Problem med Suzuki 65hk (båtmotor)

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Fått en båt av svärfar, just nu står den på landstället 55mil bort och jag har själv inte kikat på den men vad han förklarat är det en Suzuki 65hk motor monterat på den. Sen han körde på grund i älven har motorn haft problem. Enligt honom startar den men propellern snurrar inte :va

Är inte så insatt på båtmotorer så vänder mig till SH expertis! Vad kan ha hänt? går det att reparera eller lika bra att slänga motorn och köpa ny?

IMG_0474 kopia.jpg

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tja, det mest uppenbara är väl om brytpinnen har gått (för man har väl fortfarande kvar sådana? Har inte meckat båtmotorer nyare än 80-talet)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om jag inte missminner mig helt så längst ner på drivaxeln, alltså den axel som går från motorn ner till lådan, sitter ett drev där som antingen sitter med kil eller brytpinne.

Får plocka ner riggen för att komma åt men det är inget svårt jobb, enkel konstruktion det där, kan passa på att byta impeller med i förebyggande syfte när skiten ändå är nere.

Kolla förresten först så att propellern snurrar lätt och utan missljud i neutral, när du lägger i växel bör du känna att växeldrevet går i grepp och att det blir lite motstånd annars kan det vara något med växelförarn med.

Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Sitter på axeln "i" propellern och det är den som ser till att propellern snurrar när motorn är igång och axeln snurrar. Tanken är att kör du på sten så ska brytpinnen gå av istället för att propellern slås sönder, man sätter dit en ny brytpinne så kan man ta sig hem.

Iaf var det så på min 4hk Apollo som jag hade för 20år sedan... Vet dock inte om det sitter brytpinnar på så stora motorer som 65hk, det får nån annan svara på.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Om jag inte missminner mig helt så längst ner på drivaxeln, alltså den axel som går från motorn ner till lådan, sitter ett drev där som antingen sitter med kil eller brytpinne.

Får plocka ner riggen för att komma åt men det är inget svårt jobb, enkel konstruktion det där, kan passa på att byta impeller med i förebyggande syfte när skiten ändå är nere.

Ska bara få hem den så ska jag kolla igenom den. Nu ser jag lite ljus i tunneln. Brukar ta projekt som jag ångrar sen pågrund av att det kostade mig mer än det var tänkt så ville veta ungefär vad som kan gå snett vid sådana fall så man vet vad man ger sig in på.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ska ärligen säga att jag inte varit med om att den kilen gått dock, sitter rätt bra det där så det borde kunna gå sönder rätt mycket innan den går, då har jag ändå rensat några blad på en propeller.......

Nja, tror nog mer på växelförarn ändå om det inte är missljud och allt snurrar lätt, brukar vara en axel som sitter framför drivaxeln men har aldrig haft en suka så säker är jag inte.

Propellerbrytpinne har jag inte haft på någon motor jag haft, dock bara haft 40hk och större, bara splinesad axel till propellern på de.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Större snurror brukar ha en gummibussning i propellern som kan ge vika permanent om man har otur.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Får väl plocka med endast motorn hem till sthlm. fixar den sig transporterar jag ner själva båten

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
med andra ord kört eller går det att byta ut?

Allt på båtmotorer går att byta ut, båtägare är snålare än hojjjare ;) Om det inte gäller en Archimedes förstås för då får man leta reservdelar på loppis...

Nä men så länge någon tillhandahåller reservdelar till den brukar det mesta gå att lösa, lättmekat med oändligt med utrymme när det kommer till utombordare =0)

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Större snurror brukar ha en gummibussning i propellern som kan ge vika permanent om man har otur.

Har jag inte sett men det kanske är nyare grejer?

Har en kolfiber och en aluprop. till min Johnson 115 och de har inte, inte min gamla Mercury 65 heller, penta 40n jag hade kommer jag ärligt inte ihåg men tror inte det, men de var alla äldre än -90tal.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Har jag inte sett men det kanske är nyare grejer?

Har en kolfiber och en aluprop. till min Johnson 115 och de har inte, inte min gamla Mercury 65 heller, penta 40n jag hade kommer jag ärligt inte ihåg men tror inte det, men de var alla äldre än -90tal.

Nja, stora motorer har varken brytpinne eller friktionskoppling, kan inte påstå att jag vet brytpunkterna.

Men oftast är folk omedvetna om att den sitter i deras proppeller, förens den dagen det inte går att få driv i båten.

220px-Propeller_rubber_bush_failed.jpg

Så här kan den se ut om den falerar iaf, oftast täcks den av brickor så man tror att den är en del av ett gjutet nav.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Skönt då är det inte kört med andra ord.

Vad jag förstått är det antingen brytpinnen, gummibussning eller själva propellern.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping