Problem med Suzuki Rf 900 :-( Elfel/laddar ej

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Dr.Bike skrev:
Aha du1 Ja jädrar... jo nog är det en ryckutjämnare alltid, men frågan är vad det skulle göra om man satte i 4 medbringarvingar i ena delen och 4 i den andra för att sedan göra 8 "ostbitar" av nåt smart material, kanske ett skateboardhjul eller nåt oljetåligt.
Nylonblock kanske är lite väl hårda. Hmmm kanske såga ur bitar ur en hockeypuck?
Eller slitbanan på ett bildäck?

Man har inte så mycket plats att laborera på, det är den lilla gummidelen, bakom själva brickan med splinesen, kanske 5 mm?

Har beställt delarna som kommer förhoppningsvis redan idag(kanske i morgon) sen gäller det att försöka få bort det gamla bara... :huvet

Men har fått bra tips av Magnus_RF900 :tummenupp
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Glöm inte kika så Oringen som tätar mellan generator och block är hel och fin.
Det är en del som inte finns i sverige och måste beställas hem med lång lev tid. Dyr som attan va den med 50:- för en oring självklart är det ett udda mått som ställer till det. Som tur är så har jag en liggandes på lager helt ny i förpackning. Behöver du den så är det bara att hojta.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Fick bort den gamla medbringaren, med lite fornnordiskt grovarbete och småvåld, med tång, hammare, mejsel, bågfilsblad...den nya(440 kr...) var trög att få på plats men det skall den vara, lite historiska takter där med, med klubba och påk...(el hammare och träbit ialla fall..) Fick även värma stålet runt ikring för det skulle släppa en stund genom att ställe hela klumpen upp och ner på platten till kaffebryggaren en stund..alla sätt är bra utom de dåliga...

Har fått allt på plats igen och monterade luftburk och tank för att kolla så det blev bra, maskinen hoppade igång, och den laddar, men blir till att täta bättre vid den långa skruven i drivhuslocket, där olja letade sig ut. Samt att maskinen "bluddrade" lite, men tror det är innan det blir fullt kräm i batteriet igen..

Nåja man är på "rätt stig igen" :tummenupp

O-ringen fräsh och fin ialla fall!!
 

Bifogat

  • gamla bringaren borta (Medium).jpg
    gamla bringaren borta (Medium).jpg
    70.7 KB · Visningar: 99
  • ditsatt (Medium).jpg
    ditsatt (Medium).jpg
    75 KB · Visningar: 95
  • nya medbringaren på plats (Medium).jpg
    nya medbringaren på plats (Medium).jpg
    66.5 KB · Visningar: 100
  • påbörjad montering (Medium).jpg
    påbörjad montering (Medium).jpg
    66.8 KB · Visningar: 91
Last edited:

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Det ska vara en kopparbricka på den långa skruven till locket, eftersom det är en oljekanal under. Men den sitter kanske där?? Tänkte bara så att du inte har glömt den...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hell_Man skrev:
Det ska vara en kopparbricka på den långa skruven till locket, eftersom det är en oljekanal under. Men den sitter kanske där?? Tänkte bara så att du inte har glömt den...

Det är kopparbrickan som är den felande länken(klantigt skruvmisstag :huvet :kocko )

Bytte ut den långa bulten då huvudet var skadat, den nya var lite längre, det justerades med brickor, och kopparbrickan satt vid det tillfället längst ner på bulten, men vid monteringen så måste den ha "flippat" iväg, för den satt inte på plats efteråt.. :huvet :huvet (inte likt mig...)

Skall köpa en ny imorgon om jag inte hittar på den i garaget..
Plus släppa på tanken, ta bort luftfiltret, sadeln, generatorn och hela drivhuset igen.....

Nåja, snart kan jag detta i sömnen....
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
sporTlovEr skrev:
Det är kopparbrickan som är den felande länken(klantigt skruvmisstag :huvet :kocko )

Bytte ut den långa bulten då huvudet var skadat, den nya var lite längre, det justerades med brickor, och kopparbrickan satt vid det tillfället längst ner på bulten, men vid monteringen så måste den ha "flippat" iväg, för den satt inte på plats efteråt.. :huvet :huvet (inte likt mig...)

Skall köpa en ny imorgon om jag inte hittar på den i garaget..
Plus släppa på tanken, ta bort luftfiltret, sadeln, generatorn och hela drivhuset igen.....

Nåja, snart kan jag detta i sömnen....

Allt togs bort igår igen, kopparbrickan på plats, inget oljeläckage, generatorn laddar som den skall, nu skall jag bara se varför den inte går riktigt 100 %-igt.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Jasså, det blev till att använda hela registret av mekarknepen för att få av och på ryckutjämnaren...? :D

Precis samma erfarenhet som jag fick m a o!
Suzuki-konstruktion... :rolleyes:

Skönt att det löste sig :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top