Problem med tändningslås efter stöldförsök.

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej
Jag har en Honda hornet 600 2012. Den har stått i ett garage under vintern och jag upptäckte idag att någon har försökt stjäla den genom att stoppa ner en skruvmejsel (antar jag) i tändningslåset. Jag kan stoppa ned nyckeln hela vägen och trycka ner låset (som man gör när man ska låsa upp styrlåset) men det går inte att vrida om nyckeln. Jag kan därför varken låsa upp styrlåset eller slå på tändningen. Motorcykeln är utrustad med ett H.I.S.S system. Är det någon som vet vad jag kan göra för att låsa upp styrlåset och starta motorcykeln, eller måste jag hyra ett släp och få iväg den till en mekaniker?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Parkeringhus och bostadsförening?

Vad förbannad man blir. Ja, räkna med nytt/nya lås på hela hoj och byte av ECU.
Om det inte går att reparera låset kanske hos kunnig?

Har ingen aning gällande detta, blev bara less

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Har du kollat med ditt försäkringsbolag om dom täcker skadorna?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hej
Jag har en Honda hornet 600 2012. Den har stått i ett garage under vintern och jag upptäckte idag att någon har försökt stjäla den genom att stoppa ner en skruvmejsel (antar jag) i tändningslåset. Jag kan stoppa ned nyckeln hela vägen och trycka ner låset (som man gör när man ska låsa upp styrlåset) men det går inte att vrida om nyckeln. Jag kan därför varken låsa upp styrlåset eller slå på tändningen. Motorcykeln är utrustad med ett H.I.S.S system. Är det någon som vet vad jag kan göra för att låsa upp styrlåset och starta motorcykeln, eller måste jag hyra ett släp och få iväg den till en mekaniker?
Hej

Påställd och försäkrad? Tala med bolaget.

Avställd? Tala med bolaget ändå. Somliga försäkringsbolag omvandlar din vanliga försäkring till en garageförsäkring när du ställer av den.

Ingen hjälp där?

På din beskrivning låter det som om nyckeln går ner bra, men inte kan vridas?
Du har försökt att arbeta med styret åt båda håll samtidigt som du jobbar med nyckeln...? Tänk på att lirka försiktigt med nyckeln i olika positioner - även lyfta lite i nyckeln, eller pressa ner den.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jävla klåpare till tjuvar som tror att en skruvmejsel kan avkoda en startspärr. Så jävla tråkigt. Hoppas det löser sig för dig.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Köpa ett komplett kitt på tex. eBay är ett alternativ och billigt om du vill ha samma nycklar runt om. Jag har gjort det och flyttat över själva "startspärren" men vet inte hur det är med just din modell. Det brukar stå hur man gör på stället man köper kittet ifrån, och man får bara ta sig tid läsa. Önskar dig all lycka till ?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hej
Som andra skrivit, kolla med försäkringsbolaget! Kanske de även tar transporten till aukt verkstad? Frågan är om det går på vagnskada eller stöld när det är ett stöldförsök? Viss skillnad i självrisk.
Iom HISS hade jag velat ha det gjort av auktoriserad verkstad och få in det i historiken för att undvika konstigheter vid försäljning.
Är du kunnig? Är du inte det så låt verkstad som är utföra jobbet. (Inte så kul att borra ur härdade brytskruv, gängade i alu heller.)
En mcfirma har nog lättare att bärga den också än att du ska baxa upp den på släp med styrlås och fullt styrutslag, inte riskfritt.
Kommer bärgare kan du oftast räkna med blessyrer på hojen som kanske inte försäkringen tar, bärgaren erkänner inget, nånsin.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år