Problem med Tapetsering/Målning

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hej!

Jag håller på att tapetsera om min lägenhet och har stött på ett litet problem som jag tänkte att någon erfaren person på SH skulle kunna hjälpa mig med. Håller på med hallen för närvarande och den personen som hade lägenheten före mig har tapetserat hela vägen in i dörrposten om man säger så. Jag skulle vilja måla det vitt där istället som det brukar se ut och tapetsera fram till dörrposten börjar. Min fråga är således: Kan man spackla/slipa ned den ytan precis som man gör med resterande yta som skall tapetseras men helt enkelt måla istället eller behöver man förbehandla det på något annat sätt?
Bifogar några bilder för att det skall vara lättare att förstå.

Kan lägga till att det är första gången i mitt liv jag gör något sådant här. :)

Bifogat

• tapet3.JPG
    tapet3.JPG
    29.4 KB · Visningar: 174
  • Tapet.JPG
    Tapet.JPG
    26.6 KB · Visningar: 143
Det beror på hur nogrann du vill vara.
Enklast är att provmåla och se om tapeten släpper, om inte spackla slipa och måla.
Vill du vara riktigt på den säkran sida skrapar du bort all tapet, spacklar slipar och målar sedan.
Jag är petig så jag hade gjort det senare.

Det beror på hur nogrann du vill vara.
Enklast är att provmåla och se om tapeten släpper, om inte spackla slipa och måla.
Vill du vara riktigt på den säkran sida skrapar du bort all tapet, spacklar slipar och målar sedan.
Jag är petig så jag hade gjort det senare.

Finns det något generalknep på att få bort tapeten hela vägen in? Det känns som att det kommer ta en hel arbetsvecka bara för den ytan.

Finns det något generalknep på att få bort tapeten hela vägen in? Det känns som att det kommer ta en hel arbetsvecka bara för den ytan.

Ånga!
Picka en massa hål i tapeten.
Ta sedan ångstrykjärnet och en fuktig handduk, sedan fuktar du upp tapeten bit för bit.
Sedan är det bara att skrapa på den ytan.
Det ska även fungera med tapetlim men tar längre tid.
Akta bara så att du inte har något fuktkänsligt bakom.

Det enklast är att bara ta bort det som sitter löst och sen spackla alla skarvar, sitter tapeten ordentligt så är det inga problem att måla på den. Jag har målat hela rum på tapet och det är absolut inga problem.

Och ja jag vet vad jag pratar om eftersom jag BOTT med min pappa ute på byggena sen jag va två år gammal. :)

Lycka till.

Pippi

Det kommer att gå alldeles utmärkt att måla den ytan vit. Se till att göra ett bra underarbete med spackling och slipning så kommer det bli kanon.

Och du, måla innan du sätter tapeten på resten, och se till att du målar runt hörnet så att du kan lägga tapeten över en målad yta. Då får du en snygg linje där tapeten tar vid.

Ta bara en blomspruta med ljummet vatten, spruta sparsamt, vänta 5 min, upprepa ett par gånger.. sen är bara att dra ner den med fingrarna.

Om risken finns att tapeten släpper kan man köpa färg som i vanliga fall används för att stoppa föroreningar från ex. rökning. Denna färg förseglar ytan och gör att spackel och färg inte löser upp underliggande tapet.

Stort tack för alla svar, nu har jag lite ideér på hur jag skall lösa detta. Hoppas hinna med det i helgen. Lägger upp "efterbilder" sen när det är klart.

Jag använde en osthyvel så bra sat mina tapeter :3freak

Annars lek emo med ett rakblad på tappeten och köp en ångtvätt för 250:- på jula

Ja jävlar, är det inte ett tvättäkta pizzavalv vi skymtar där på bild nummer två? Snacka om felprioriterat att tapetsera om :mattias

Ta bara en blomspruta med ljummet vatten, spruta sparsamt, vänta 5 min, upprepa ett par gånger.. sen är bara att dra ner den med fingrarna.
Så gjorde jag och men sedan täckte jag området med lite skyddsplast så det fick gona till sig ordentligt. Gick hur bra som helst att bara ta bredspackeln senare och dra loss dom sju lagrena tapet som satt där.

Ja jävlar, är det inte ett tvättäkta pizzavalv vi skymtar där på bild nummer två? Snacka om felprioriterat att tapetsera om :mattias

Vad är det för någe fel på det valvet?:va
Det är en hyresrätt med så jag får inte göra speciellt stora förändringar.

Har inte hunnit göra något alls i helgen btw, släkten kallade så det fanns ingen tid alls över.

Och?

Det var det absolut häftigaste man kunde ha 92 eller när det nu var.

Allt det folk i dag dissar var sånt man "skulle" ha då.

Om tio år kommer fok att spy på din lägenhet/hus som du har i dag, så är det bara.

Det är samma sak med fordonsstyling förövrigt, det folk vräker pengar på i dag kommer att sänka värdet på bilen/motorcykeln om några år.

Det finns inga hållbara stilar utom retro, för det kommer alltid att vara retro...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick