Problem med tomgången - XR125

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hej!
Då jag är ny med 4taktare och allt vad ventiler och dylikt innebär, så behöver jag lite vägvisning! ;)

Efter att jag åkt motorväg en längre sträcka och pressat den lilla 125an för att hänga med i trafiken så dog den så fort jag svängde av och inte längre gav den rikligt med gas. Den går fortfarande att få igång och den går precis som den ska, så länge jag gasar. Det är alltså tomgången som är helt och hållet död, inte ens en gnutta liv.

Men min fråga är den att jag undrar vad det är som styr tomgången på en fyrtaktare? Jag har en liten så som jag fattar det vakuumpump, som går ifrån motorn till insuget, och till någon ''second air-supply system''? Då jag är väldigt kass på att förklara så hoppas jag att dom här bilderna kanske hjälper... :)

2 (1).jpg2 (2).jpg3.jpg

Det är alltså den som sitter precis framför motorn jag menar. Är det en vakuumpump, och isånnafall, är det något alla 4taktare har? Är den kopplad till tomgången?

Det jag tänker mig är att eftersom den går som normalt på full gas så är den en sån stor mängd bensin så att det tar sig ner i cylindern sjävt, men med tomgången så är det en mycket mindre mängd bensin, och därför behöver kanske vakuumpumpen ''dra'' ner bensinen? Är det därför den är kopplad till insuget? :)


Som det märks, är jag väldigt frågvis! Och det pga att jag verkligen inte har en aning :D

Har ni några tankar eller vet ni vad den där 'manicken' gör?

Tackar på förhand! :krama
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Saken du beskriver behövs inte för motorns funktion som motor. Det är ett system för inblåsning av luft i avgaserna. Detta system bidrar till motorns avgasrening av vissa skadliga ämnen såsom kolväten och koloxid.

Felet du beskriver finns antagligen i förgaseren eller någon vaccum slang som har lossat eller läcker.

Skriv gärna i mek tråden istället så får du nog fler svar. Ditt problem är en allmän motorfråga som inte har med 125 cc att göra
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kolla även insugningsgummit, alltså den svarta gummidetaljen som sitter mellan förgasaren och cylinderlocket ( cylindern), är den sprucken då kan sådana problem uppstå.













'
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top