Andreas318
Ny medlem
Hej!
Då jag är ny med 4taktare och allt vad ventiler och dylikt innebär, så behöver jag lite vägvisning!
Efter att jag åkt motorväg en längre sträcka och pressat den lilla 125an för att hänga med i trafiken så dog den så fort jag svängde av och inte längre gav den rikligt med gas. Den går fortfarande att få igång och den går precis som den ska, så länge jag gasar. Det är alltså tomgången som är helt och hållet död, inte ens en gnutta liv.
Men min fråga är den att jag undrar vad det är som styr tomgången på en fyrtaktare? Jag har en liten så som jag fattar det vakuumpump, som går ifrån motorn till insuget, och till någon ''second air-supply system''? Då jag är väldigt kass på att förklara så hoppas jag att dom här bilderna kanske hjälper...
Det är alltså den som sitter precis framför motorn jag menar. Är det en vakuumpump, och isånnafall, är det något alla 4taktare har? Är den kopplad till tomgången?
Det jag tänker mig är att eftersom den går som normalt på full gas så är den en sån stor mängd bensin så att det tar sig ner i cylindern sjävt, men med tomgången så är det en mycket mindre mängd bensin, och därför behöver kanske vakuumpumpen ''dra'' ner bensinen? Är det därför den är kopplad till insuget?
Som det märks, är jag väldigt frågvis! Och det pga att jag verkligen inte har en aning
Har ni några tankar eller vet ni vad den där 'manicken' gör?
Tackar på förhand!
Då jag är ny med 4taktare och allt vad ventiler och dylikt innebär, så behöver jag lite vägvisning!
Efter att jag åkt motorväg en längre sträcka och pressat den lilla 125an för att hänga med i trafiken så dog den så fort jag svängde av och inte längre gav den rikligt med gas. Den går fortfarande att få igång och den går precis som den ska, så länge jag gasar. Det är alltså tomgången som är helt och hållet död, inte ens en gnutta liv.
Men min fråga är den att jag undrar vad det är som styr tomgången på en fyrtaktare? Jag har en liten så som jag fattar det vakuumpump, som går ifrån motorn till insuget, och till någon ''second air-supply system''? Då jag är väldigt kass på att förklara så hoppas jag att dom här bilderna kanske hjälper...
Det är alltså den som sitter precis framför motorn jag menar. Är det en vakuumpump, och isånnafall, är det något alla 4taktare har? Är den kopplad till tomgången?
Det jag tänker mig är att eftersom den går som normalt på full gas så är den en sån stor mängd bensin så att det tar sig ner i cylindern sjävt, men med tomgången så är det en mycket mindre mängd bensin, och därför behöver kanske vakuumpumpen ''dra'' ner bensinen? Är det därför den är kopplad till insuget?
Som det märks, är jag väldigt frågvis! Och det pga att jag verkligen inte har en aning
Har ni några tankar eller vet ni vad den där 'manicken' gör?
Tackar på förhand!