Problem med trådlöst nätverk.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har nyss satt ihop en ny stationär dator. Men något spökar med det trådlösa nätverket.

Det ligger Win7 Pro 64-bit på den och den har ett D-Link DWA-547 trådlöst nätverkskort och är uppkopplad mot en D-Link DIR-855. Signalstyrkan ligger på ca 70% och hastigheten på 130Mbit/s.

Problemet är internetuppkopplingen. Närmare bestämt när något ska streamas. Grooveshark fungerar hjälpligt men Youtube och webtv (TV3play och SVTplay t.ex.) knappt alls. Det är inte bara det att det kan gå extremt långsamt att buffra, ibland så stannar det av helt, och ibland så tvärdör den trådlösa uppkopplingen och är för det mesta helt borta till man stänger fliken med Youtube eller webtv eller vad man nu kollar på.

Enligt Bredbandskollen så är hastigheten för mottagning ca 7,65Mbit/s, sändning 0,95Mbit/s och svarstiden 25ms. Detta på Comhems 8/1 internet, så det är väl helt ok siffror.

En äldre stationär dator med WinXP som sitter ansluten direkt till routern via nätverkskabel fungerar internet helt perfekt på. Likaså på en bärbar med WinXP och en netbook med Ubuntu 10.04 om de står på samma plats som den nya stationära och också kör trådlöst.

Har testat ett annat trådlöst nätverkskort men det var till och med nästan ännu värre. Drivrutinerna är ominstallerade och av senaste versionen. Har provat att starta om routern och kabelmodemet utan att bli av med problemen.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
En longshot men värt ett försök, jag ska försöka hålla det i basic terminologi:
Det verkar ju som att ditt internet funkar bra. Däremot verkar det som över wifi har du problem att skyffla större datamängder.
Bor du i ett hus med många lägenheter så det är massa wifi överallt? Då kan det vara en idé att testa att byta kanal som ditt wifi kör på. Du kan normalt konfigurera att accesspunkten kör på kanal 1-14. Default brukar vara 6-7 om jag minns rätt. Därför kan det förekomma väldigt mycket trafik på detta frekvensspektrum vilket resulterar i att din hastighet sänks. Även om det är olika wifi-nät så kör de i turordning i inställt frekvensspektrum. Testa att ändra till en lägre eller högre kanal.
Värt att notera är att microvågsugnar stör rätt hårt runt kanal 7-9.

Edit: Du behöver bara ändra i accesspunkten, korten anpassar sig själva.

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
En longshot men värt ett försök, jag ska försöka hålla det i basic terminologi:
Det verkar ju som att ditt internet funkar bra. Däremot verkar det som över wifi har du problem att skyffla större datamängder.
Bor du i ett hus med många lägenheter så det är massa wifi överallt? Då kan det vara en idé att testa att byta kanal som ditt wifi kör på. Du kan normalt konfigurera att accesspunkten kör på kanal 1-14. Default brukar vara 6-7 om jag minns rätt. Därför kan det förekomma väldigt mycket trafik på detta frekvensspektrum vilket resulterar i att din hastighet sänks. Även om det är olika wifi-nät så kör de i turordning i inställt frekvensspektrum. Testa att ändra till en lägre eller högre kanal.
Värt att notera är att microvågsugnar stör rätt hårt runt kanal 7-9.

Edit: Du behöver bara ändra i accesspunkten, korten anpassar sig själva.
De flesta i närheten kör på kanal 1 eller 11. Jag kör redan på kanal 3, och jag har inte fått upp någon annan som ligger på det.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kolla om det fungerar om du kör med sladd istället, så du kan ringa in om felet ligger i WLAN-kopplingen eller någon annanstans.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
De flesta i närheten kör på kanal 1 eller 11. Jag kör redan på kanal 3, och jag har inte fått upp någon annan som ligger på det.

Testa en högre kanal ändå. Utan att gå in på tekniska detaljer så överlappar kanal 1 och 3 varandra.

Eller lite tekniska kan vi bli: Kanalerna är 22 MHz breda och ligger 5 MHz ifrån varandra, därför de överlappar.

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Testa en högre kanal ändå. Utan att gå in på tekniska detaljer så överlappar kanal 1 och 3 varandra.

Eller lite tekniska kan vi bli: Kanalerna är 22 MHz breda och ligger 5 MHz ifrån varandra, därför de överlappar.
Så med andra ord täcker kanal 1 upp till strax över 3. Enkelt uttryckt.

Se där ja. Bytte till 8 och nu funkar det bra mycket bättre. Det är ju ändå nästan gränspuck på att vara för nära någon tattare som kom och la sig på kanal 6. Men tydligen ett bättre alternativ än att ligga alldeles upp i en klase med ettor.

Tackar!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så med andra ord täcker kanal 1 upp till strax över 3. Enkelt uttryckt.

Se där ja. Bytte till 8 och nu funkar det bra mycket bättre. Det är ju ändå nästan gränspuck på att vara för nära någon tattare som kom och la sig på kanal 6. Men tydligen ett bättre alternativ än att ligga alldeles upp i en klase med ettor.

Tackar!

Jag tror att 12-14 är dom mest oanvända kanalerna då dom inte finns i alla routrar, tydligen är dom förbjudna i vissa länder så dom används aldrig per default.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag tror att 12-14 är dom mest oanvända kanalerna då dom inte finns i alla routrar, tydligen är dom förbjudna i vissa länder så dom används aldrig per default.

Det stämmer. :tummenupp

Finns en annan sak man kan göra för att inte bli störd av grannarnas nät också. Ska åter försöka att inte bli för teknikflummig.

Även om man sitter på olika logiska nätverk (identifierade av SSID), så delar de fysisk meda, luften. Detta har vi ju redan kommit fram till eftersom vi vill ha ett frekvensområde med relativt lite trafik för att få mer plats själva.
Det finns en sorts turordning i trafiken så fort man sitter på samma kanal. Det handlar inte om signalstyrka eller dylikt, utan att korten helt enkelt är programmerade att vänta på sin tur i en kö innan de sänder. Så länge alla respekterar denna köordning går det smidigt, eller långsamt om det finns skitmycket enheter.

Exakt vad ni tänker: Det går att programmera sina kort att inte respektera någon kö, utan alltid ställa sig först. På så sätt slipper man alla problem som OP beskrev. Detta bryter givetvis mot en hel del regelverk, och kanske är olagligt, det vet jag inte.

Hur detta går till går att googla sig fram till :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har svept frekvenserna runt mig, det finns inte ett trådlöst som ens går in med -95dB med yttre antenn här, det är ju jättebra för då stör ingen mig, men om någon skulle gräva av min fiber så är det inte så kul att vara ensammen...

Nu har jag ju alltid möjligheten att dela ut min mobiluppkoppling via WiFi, dessutom ligger det en USB sticka med Comviq kontant bredband och skräpar här någonstans.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
En liten update kanske?

Nätverket hade inte skärpt till sig riktigt lika bra som jag trodde. När jag körde på högre kanalnummer så fick jag sämre signalstyrka.

Sedan var nätet fortsatt så instabilt att det var näst intill oanvändbart. Tills det plötsligt en dag tvärdog och vägrade fungera igen.

Då blev det till att ta till diverse desperata åtgärder som att installera om hårdvaran, inaktivera det inbyggda nätverkskortet, skaffa en biffigare antenn och lite annat pyssel. Detta för att försöka att i alla fall få igång det på det instabila vis som det fungerade på tidigare.

Nu fungerar det riktigt bra. Och den största förändringen mot för hur datorn såg ut tidigare är att jag tvingade i den några äldre drivrutiner som jag råkade hitta. Så det är inte alltid säkert att det nyaste är det bästa alla gånger.

Den har nu fungerat bra i ett par veckor och att streama material och så funkar precis som sig bör.

:banana

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
I och med att du har en router som kan hantera 5GHz-bandet, så leta efter ett klientkort som gör detsamma - det är få hemmaanvändare idag som hunnit gå över dit och gör att man ha gott om eget utrymme i etern. Mindre störningar från annan elektronik m.m. också.

Trådlösa drivrutiner och stabilitet är ett "forskningområde" i sig :) Jag tillbringade många tusenlappar och något år med research när jag skulle ha tag i bra grejer för ett arbetsprojekt inom wlan. Det finns mycket skit därute...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati