Problem med Triumph speed triple efter byte av filter och stift..

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Älvsjö
Hoj
Triumph Speed triple -05
Har problem med min speed triple. Haft strul med att den inte startat så bytte batteri för en vecka sedan.. Hjälpte dock inte helt så igår satte vi i nya stift och nytt luftfilter.. Stiften ändrades från NGKcr9ek till NGK 8 något eftersom dessa rekommenderades av Triumph för den här modellen.. Sedan sattes ett originalfilter i och hojen startar okej men blåryker och går ojämnt.. Samt att motorlampan lyser gult.. Har iof gammal bensin i men förstår inte riktigt vad det beror på.. Avgassystemet som sitter på är triumphs egna effektsystem.. Kan ändringen av stiften ha fått någon inställning att inte lira? Kan jag ha missat nått när jag skruvade tillbaka luftburken och tanken? Fanns bland annat en lös slang som vi inte blev säkra på vad den var för.. Utgick från att det var någon form av avluftning eller liknande.. De var inte de två som går från tanken..
Har startat och stängt av den ett tiotal ggr. Men som sagt, ryckig gång och ibland slår den av.. Tomgången stegrar dessutom från 500-1200 varv..
Tacksam för alla tips!!!
 

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Nu är jag ju ingen rutinerad mekaniker, men betyder inte blårök att den förbränner motorolja?

EDIT: Blårök = Förbränner olja
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vad händer om du gassar till varvar den som den ska ? testat att plocka ut ett stift allternativ alla stift o kollat om det/dom är tora ?

Vet att gammal soppa kan ge konstiga fenomen men då bör soppan vara äldre en 6år, vid 10år så brinner den men väldigt dåligt.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag förutsätter att Du monterade CR8EK-stift, alltså ngt mjukare än det gamla.

Din hoj har väl insprut? Provstartade Du den innan bytet så att den gick som den ska? Lyft tanken och kolla att ingen soppa- eller avluftningsslang är i kläm, sedan ska Du speciellt kolla slangarna som går mellan insugshalsarna och MAP-sensorn (som kan sitta monterad i bakkanten av lyftburken) . De kan lätt glida av och i så fall går hojen som en påse nötter på tomgång och låga gaspådrag men som den ska på högre gaspådrag. Det sistnämnda är i varje fall väldigt vanligt på Street Triple och Daytona 675:an.

Har Du någon kompis med kabel och TuneECU? De kan annars läsa av felmeddelandet och släcka felmeddelandet.

Lycka till!
 

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Älvsjö
Hoj
Triumph Speed triple -05
Yes. Så hette stiften..

Svårt att förstå vilka kablar du menar som ansluter till burken.. Vill minnas att det bara fanns en kontakt och en slang som gick från burken... Ska försöka köpa en bättre bok där alla delar finns med.. hojen verkar som du beskriver gå bra på högre varv.. Men den blir het som fan också.. Får montera bort o kika lite.. Finns det något på nätet där man kan se de olika delarna på bild?

Vet också att man i en guide här på forumet s
Skrev att man skulle lätta på en skruv innan man tog upp första stiftet. Detta gjorde dock inte jag för jag såg aldrig vitsen med det. Kanske nått jag missat?


Jag förutsätter att Du monterade CR8EK-stift, alltså ngt mjukare än det gamla.


Din hoj har väl insprut? Provstartade Du den innan bytet så att den gick som den ska? Lyft tanken och kolla att ingen soppa- eller avluftningsslang är i kläm, sedan ska Du speciellt kolla slangarna som går mellan insugshalsarna och MAP-sensorn (som kan sitta monterad i bakkanten av lyftburken) . De kan lätt glida av och i så fall går hojen som en påse nötter på tomgång och låga gaspådrag men som den ska på högre gaspådrag. Det sistnämnda är i varje fall väldigt vanligt på Street Triple och Daytona 675:an.

Har Du någon kompis med kabel och TuneECU? De kan annars läsa av felmeddelandet och släcka felmeddelandet.

Lycka till!
 

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Älvsjö
Hoj
Triumph Speed triple -05
Såg inte kommentaren ovan. Nix har i te kollat stiften men de var ju helt nya och fenomenet blev ju efter bytet av dessa och luftfiltret..

Var ut o kollade nu.. Det kommer en slang ut ganska högt upp på vänster sida.. Samt så finns det en kontakt bakom själva motorn upptill som saknar hane. En tom hona som kommer ut? Kanske från ett tidigare monterat larm? Men vad är slangen som sitter på vänster sida upptill?

Kan tyvärr inte montera ner grejerna igen den här veckan..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
www.bikebandit.com hittar Du sprängskisser på hela hojen. Manualer eller en länk kan möjligen hittas på www.thespeedtriple.com . Få se om jag kanske kan hitta igen något, återkommer i så fall. PS - är det en Speed Triple 1050 Du har? Jag är inte hemma på 955- och 1050-modellerna, har mest skruvat 675...

EDIT- på 1050-motorn är det nr 11 på denna skiss: http://www.bikebandit.com/2007-triumph-speed-triple/o/m17656#sch569369 . Från den går en vacuumslang ned till en fyrvägsnippel och ut från den går en slang till var och en av insughalsarna. Om en av slangarna lossnat, vid koppling eller insug, får motorn ingen signal. MAP-sensorn styr soppatillförseln vid låga gaspådrag, vid större är det i stället trottelposition som avgör.

En länk till manualen: http://www.scribd.com/doc/25694618/Workshop-Manual-Triumph-Speed-Triple-1050-3-2005 , Du kan ju ladda ned den och kolla efter sensorn i den.

Lycka till:)
 
Last edited:

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Älvsjö
Hoj
Triumph Speed triple -05
Tackar för svaren.. Det var en slang till luftburken som inte satt rätt.. Funkade kanon efter att den sattes dit..

Nu har jag dock märkt att vatten/bensin som samlas i tanklocket inte rinner undan.. Försökt lista ut vilken av slangarna det är som går till avrinningen men har svårt att se vilken det är.. Är det den delade slangen? Finns ju en med en koppling också? Sitter det nått filter i hålen vid tanklocket som kan ha kleggat igen eller hur får man fart på det igen?
 

Goranforit

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2010
Ort
Rissne
Hoj
Äntligen "ny" Hoj GSX1000R
Tryckluft, håll för tanka hålet i fall det blir bakslag och klegget sprutar över.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
........Nu har jag dock märkt att vatten/bensin som samlas i tanklocket inte rinner undan.. Försökt lista ut vilken av slangarna det är som går till avrinningen men har svårt att se vilken det är.. Är det den delade slangen? Finns ju en med en koppling också? Sitter det nått filter i hålen vid tanklocket som kan ha kleggat igen eller hur får man fart på det igen?

Klassikt ! Öppna tanklocket och tryck i en ren trasa i tankhålet. Blås med tryckluft i slangen under motorn.

Det är 4 stycken.

Den med gummiploppen är luftburksdräneringen. Kan vara bra att ta bort ploppen nån gång per år.

Nu är det 3 att välja på. Öppna locket på kylsystemets expansionskärl. Provblås sen försiktigt i slangarna.
Blåser det i expansionskärlet är det någon av dom andra du skall blåsa i.
Blåser det i tanken så är det någon av dom andra.
Blåser det varken i tank eller expansionskärl har du hittat rätt och kan blåsa lite mer. Plötsligt säger det geggeli-kladd och om du inte får skiten i ansiktet har du varit smart :D

Glömer du att öppna expansionskärlet så säger det PANG och man blir rädd att man har haft sönder något.:rolleyes:
 

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Älvsjö
Hoj
Triumph Speed triple -05
Körde upp lite ståltrÅd i ånippeln under tanken där slangen sitter.. Lossade nått som satt fast och nu rinner allt galant igen!!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top