Problem med Tutan

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Tjenare!

När jag trycker på "tut-knappen" så låter tutan som en döende kyckling eller något. Precis som den får för lite ström eller något.

Det är en Yamaha R1 -98 och batteriet är i toppskick, hojen startar direkt alltid och all annan el är perfekt. Har bytat säkring till tutan samma fel.

Vad tror ni det kan vara ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ärgade kontakter. Lossa anslutningarna till signalhornet, spraya lite 5-56 eller kontaktspray och prova igen.
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Jåke skrev:
2065112 Ärgade kontakter. Lossa anslutningarna till signalhornet, spraya lite 5-56 eller kontaktspray och prova igen.


hmm okej.... ska dra dit nu och se om det kan vara det.. känns som det är något sådant bara när man hör den.
 

MoYa

Made In Chile
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Kinna
Hoj
CBR 954 -02 :)
Kolla om inte den har fått fågelinfluensa :D :D :D :tungan :3freak

Edvardsson skrev:
2065109 Tjenare!
När jag trycker på "tut-knappen" så låter tutan som en döende kyckling eller något.
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
MoYa skrev:
2065141 Kolla om inte den har fått fågelinfluensa :D :D :D :tungan :3freak


var preciso ch kollade den.. sprutade lite 5-56 funkade inte alls mycekt bättre.. får pilla på den senare.. har inga vektyg här...

men ska ge den lite medicin med :tummenupp
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
nu framstås jag väl som dum... men ser dessa "tuttor" ut likadant som förr?
hade en RD som jag fick skruva på en liten skruv för att få rätt "ljud"
men så ser det väl inte ut idag antar jag?
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Edvardsson skrev:
2065283 var preciso ch kollade den.. sprutade lite 5-56 funkade inte alls mycekt bättre.. får pilla på den senare.. har inga vektyg här...

men ska ge den lite medicin med :tummenupp

själva tutan kanske fått krupp? Låna en och prova eller köp en ny. Kostar typ 120:- :)
 

Nyman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Malmö
Hoj
SV1000S -03
Prova som fahrenheit säger. Brukar sitta en liten justerskruv på baksidan av tutan. När jag hade problem med min tuta var det lite pill på den som fixa biffen
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hojtutor är skräp! :fakta När jag köpte min ena hoj så lät tutan skit, så den bytte firman jag köpte hojen hos. På våren efter så var nya tutan skit också. Så jag köpte mig en Biltema-tuta, som kostar nästan gratis och låter mera! Den har hållit nästan 1000 mil, så den får man nog vara nöjd med! :tummenupp Ingen ser nån skillnad heller, den sitter ju under en massa plast å jox :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tjena. Jag har ett ganska rejält horn liggandes. Hade det på 125an förut och strålkastaren blev ganska tam när jag tutade :D

Ska nog inte vara problem på din hoj dock
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ljunghusen skrev:
2065956 Tjena. Jag har ett ganska rejält horn liggandes. Hade det på 125an förut och strålkastaren blev ganska tam när jag tutade :D

Ska nog inte vara problem på din hoj dock
Finns det inte nån på forumet som har en Biltemamistlur för båtar på sin XT600? :va Den borde höras! :)
I min Golf hade jag kompressormatade signalhorn, visserligen laggade dom kanske en halv sekund, men jävlar vilket liv dom förde när dom väl kom igång! :jisses :hihi
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
På min skruttiga gamla kwackasacki låter tutan som en hes anka om man vrider styret åt vänster och sen tutar. Det är några sladdar/slangar som då rör vid tutan så denna inte kan självsvänga som den vill (antar jag). Så mitt tips är att kolla detta, dvs prova tutan i olika lägen för att utesluta en sån enkel sak.
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
efter en 50 mil typ så började tutan låta toppen igen.. precis som, Ja nu ska jag nog ta och funka igen för det hade ju varit skoj.

Tut fan :mad:

Men den funkar ju så :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Edvardsson skrev:
2091111 efter en 50 mil typ så började tutan låta toppen igen.. precis som, Ja nu ska jag nog ta och funka igen för det hade ju varit skoj.

Tut fan :mad:

Men den funkar ju så :)

Hur mycket vill du sätta på att den slutar funka på väg till bilprovningen nästa gång? ;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Edvardsson skrev:
2091111 efter en 50 mil typ så började tutan låta toppen igen.. precis som, Ja nu ska jag nog ta och funka igen för det hade ju varit skoj.

Tut fan :mad:

Men den funkar ju så :)
Du kanske hade dåligt med ström i batteriet? Så efter lite körning blev batteriet kryare och gav tutan den ström den behöver.

En hoj som jag ägde hade vissa problem med tutan. Ju mera man varvade motorn - desto högre tjöt tutan. Vid tomgång lät den bara som om någon släppte en smygare ovanför ett kastrullock.
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Esquire skrev:
2091261 Du kanske hade dåligt med ström i batteriet? Så efter lite körning blev batteriet kryare och gav tutan den ström den behöver.

En hoj som jag ägde hade vissa problem med tutan. Ju mera man varvade motorn - desto högre tjöt tutan. Vid tomgång lät den bara som om någon släppte en smygare ovanför ett kastrullock.


ska testa varava den och prova....... men tror inte det batteriet var det kräm i som fan... inte mätt i för sig
 

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
oslo
Hoj
01
Edvardsson skrev:
2091407 ska testa varava den och prova....... men tror inte det batteriet var det kräm i som fan... inte mätt i för sig
Det finns en justerskruv på tutan, vrid den sakta antingen motsols el medsols, håll tutknappen inne tills du hittar rätt läge...Sen garanterar jag att den funkar igen....

Anders.....
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
spinnanders skrev:
2091423 Det finns en justerskruv på tutan, vrid den sakta antingen motsols el medsols, håll tutknappen inne tills du hittar rätt läge...Sen garanterar jag att den funkar igen....

Anders.....


aha okej!! ska kola manualen med... sitter så satans störigt till tutan. Får skruva av massa kåpor om man ska kunna se. Men som sagt så funkar den rätt bra nu :banana
 

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
oslo
Hoj
01
Edvardsson skrev:
2091424 aha okej!! ska kola manualen med... sitter så satans störigt till tutan. Får skruva av massa kåpor om man ska kunna se. Men som sagt så funkar den rätt bra nu :banana
Måste du lossa kåpor för det?
Äe det inte din R1 vi pratar om? Iaf på min R1 så sitter tutan precis vid kylaren, man kan se den o ta den rätt så lätt...
Prova får du se... :tummenupp

Anders
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top