Problem med TV-Out

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Tjena! Jag har nyligen skaffat en S-VHS kabel så att man ska kunna se favoritfilmerna på TV:n istället. Jag får bild i TV:n, men färgen vill dock inte visa sej (bilden blir alltså svart/vit) . Någon som vet vad som kan vara fel? Jag kör med Windows XP HE och GeForce 4 kort.

Tack på förhand!

PS: Jag har redan fått tipset att enbart titta på gamla svart/vita filmer, hehe :D

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
TheDude skrev:
Tjena! Jag har nyligen skaffat en S-VHS kabel så att man ska kunna se favoritfilmerna på TV:n istället. Jag får bild i TV:n, men färgen vill dock inte visa sej (bilden blir alltså svart/vit) . Någon som vet vad som kan vara fel? Jag kör med Windows XP HE och GeForce 4 kort.

Tack på förhand!

PS: Jag har redan fått tipset att enbart titta på gamla svart/vita filmer, hehe :D

Hmm, det har med inställningen på kortet att göra.
Det finns ett val du kan göra mellan 2 inställningar...välj den andra.

Om det låter lite skumt beror det på att jkag sitter på jobbet och kan inte kan inte kolla vad det heter....om jag kommer ihåg skall jag kolla när jag kommer hem.

Hade samma problem som du nämligen!!

Vuken

boujakka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
400 st
Tjena.

Svaret på din fråga är att det är inte säkert att din TV har stöd för SVHS in.

Gissar att du kopplat in via scart ingång för att komma åt SVHS, men tyvärr det går inte om tv'n inte stöder s-video.

/ Mike

Last edited:

Haze

don't go die on me now!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
ingen längre.. =(
Hade samma problem. Finns det inte en "phono-utgång" på ditt kort också? (Det har jag) Använd då den istället, koppla från datorn in i scart -> tv'n. (Det blir dessutom bättre bild än med s-video)

Sen använder jag även ett program som heter TV-tool , rekommenderas starkt.

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Vuken skrev:
Tjena.

Svaret på din fråga är att din TV inte har stöd för SVHS in.

Gissar att du kopplat in via scart ingång för att komma åt SVHS, men tyvärr det går icke.

/ Mike

På min gamla Salora från -91 kan man välja i menyn vad man vill "sända" från scarten. PAL, SECAM eller SVHS, mm.

Hade också det problemet att det blev svartvitt men efter att ha ställt scartutgången på SVHS funkade allt klockrent.

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Prova att ändra utdatasignalen från S-video. Kommer inte ihåg det andra alternativet, men det fungerar på min, om polerna "råkar" vara rätt..
Kontrollera inställningarna på utsignalen, två olika PAL alternativ..

mmm

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
suck...
Pålle skrev:
Prova att ändra utdatasignalen från S-video. Kommer inte ihåg det andra alternativet, men det fungerar på min, om polerna "råkar" vara rätt..
Kontrollera inställningarna på utsignalen, två olika PAL alternativ..

Precis!

Hade oxå detta problem...istället för att välja s-video i utsignal så välj det andra...

Men iofs...med nvidias senaste drivrutiner löste sej detta automatiskt, behövde inte göra en enda inställning för att det skulle funka. Dock rekommenderar jag att du laddar ner inte den senaste utan den näst senaste.. 42.xx tror jag. Jag har nämligen lite problem med att sträcka ut bilden med den senaste drivisen. Detta hade jag inte med den näst senaste, där kunde jag sträcka ut bilden på tv:n så att man slipper de svarta kanterna.

Håller med om att det är ett bra program. Men med nvidias senaste drivisar som gör att man kan sträcka ut bilden bra på tv:n så försvann användningsområdet lite grann. Ytterligare fördelar är att man kan använda overlay kontroller, dvs när du ser på en film går den upp på fullskärm på tv:n och du kan ha ett litet fönster med filmen på datorn och samtidigt göra annat som man ser (fönstret behöver inte vara aktiverat). Perfekt när barnen skall se på film och man själv behöver jobba :D .

Är det några frågor om denna lite flummiga beskrivning :crash
så maila mej eller adda mej på msn så kan vi säkert lösa det hela. :)

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Haze skrev:
Hade samma problem. Finns det inte en "phono-utgång" på ditt kort också? (Det har jag) Använd då den istället, koppla från datorn in i scart -> tv'n. (Det blir dessutom bättre bild än med s-video)

Det är INTE bättre bild med "phono-utgången" :fakta

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
För att klargöra lite saker:

De två standarder som har diskuterats här, dvs. komposit (RCA- eller "phono-kontakt") och S-Video har stora skillnader.

På kompositnivå ligger krominans (färg), luminans (ljus) och synkronisering tillsammans.

S-video ger alltid en högre kvalitet än kompositvideo. Här överförs krominansinformationen separat från luminans och synkroniseringssignalen.

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Hmm om du tar Skärmegenskaper/Inställningar sen avancerat/nvidia så kan man välja vilket PAL läge du vill använda, välj Sverige och sen PAL-B eller PAL-G kommer inte ihåg vilken som funkade bäst... kan inte kolla heller eftersom jag sitter i skolan just nu...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
TheDude skrev:

Tack på förhand!

Eller så kan det vara så enkelt att du har 2 kanaler / AV kanal, som jag har på min halvnya panasonic TV. När jag kopplar in min dator till tv så har jag den på AV ? (vet ej vid detta tillfälle vilken AV knapp jag har den på ) säger vi, men när jag trycker på AV ? en gång till så blir det svart vitt, trycker jag en gång till så blir det färg igen, kolla om du har samma som jag har......ENKELT.......

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
jag fliker in ett problem som jag har här...
Min tv-out vägrar funka om jag installerar nån annan drivrutin än den som följde med mitt grafikkort(GF3 ti200) dvs det funkar inte med nvidas lr creatives nya drivisar, har testat dom flesta...

Haze

don't go die on me now!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
ingen längre.. =(
rainman skrev:
Det är INTE bättre bild med "phono-utgången" :fakta

Skyll inte på mig, jag bara vidareförmedlar vad jag läst på ett forum på en sån där nördsida med en massa besservissrar.

I vilket fall, det funkar. (Sen lär det ju inte vara kabeln som sätter begränsningen på bildens kvalité, oavsett kabel. Det är t.ex. komprimeringsteknik, hårdvara etc..)

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Haze skrev:
Skyll inte på mig, jag bara vidareförmedlar vad jag läst på ett forum på en sån där nördsida med en massa besservissrar.

I vilket fall, det funkar. (Sen lär det ju inte vara kabeln som sätter begränsningen på bildens kvalité, oavsett kabel. Det är t.ex. komprimeringsteknik, hårdvara etc..)

Det är ju en viss skillnad på utgångarna det är det, även från datorn...
Sen märks det nog inte om du har en 40 kronorskabel eller en 400kronorskabel när du kollar från datorn, om du inte har väldigt långa kablar vill säga..
Oftast så är det tv-outkretsen på grafikkortet som sätter begränsningarna i hur bra bild det blir.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det blir markant skillnad i bild genom att byta från "phono" som du sade och s-video. Och jämför du en suprakabel med en biltemakabel så blir det även där märkbar skillnad.

The dude: Det är inte så att du har två lägen på den kanal där du har "scart" så att säga, tex av1 eller dylikt? Om du har det så testa att ta fram läge 2 på den kanalen, oftast genom att trycka på knappen en gång till. Om nu inte något av ovanstående redan har fixat det så att säga.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
aha, R1-uffe hade redan varit här och påpekat det! My mistake! Uffe, har du förresten en pk3225f? :D

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Jag tackar så mycket för tipsen! Jag kan beskriva problemet lite grundligare så är det kanske lättare att hitta en möjlig lösning.

Jag använder som sagt Win XP och GeForce 4 kort, S-VHS kabel (det står i manualen till TV:n att den ska ta emot S-VHS), jag har testat att växla mellan PAL lägena (har PAL B & PAL G) men det funkade inte heller :( . Jag har även testat att växla mellan AV1 och AV2 på TV:n som R1 Uffe och Dee_cati föreslog.

Jag har hört mej för hos olika datorbutiker och de nämde något om att S-VHS kabeln kanske inte är "fullständig" (de menade att alla stiften i scarten på kabeln kanske inte var aktiva, svårt att förklara men ni förstår kanske vad jag menar?). Tror ni att detta kan ha med saken att göra? :confused:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
TheDude skrev:
Jag tackar så mycket för tipsen! Jag kan beskriva problemet lite grundligare så är det kanske lättare att hitta en möjlig lösning.

Jag använder som sagt Win XP och GeForce 4 kort, S-VHS kabel (det står i manualen till TV:n att den ska ta emot S-VHS), jag har testat att växla mellan PAL lägena (har PAL B & PAL G) men det funkade inte heller :( . Jag har även testat att växla mellan AV1 och AV2 på TV:n som R1 Uffe och Dee_cati föreslog.

Jag har hört mej för hos olika datorbutiker och de nämde något om att S-VHS kabeln kanske inte är "fullständig" (de menade att alla stiften i scarten på kabeln kanske inte var aktiva, svårt att förklara men ni förstår kanske vad jag menar?). Tror ni att detta kan ha med saken att göra? :confused:

då har du lyckats med konsten att köpa en ofullständig vilket jag inte tror är fallet. Skulle det vara så så är det bara att åka till biltema och köpa en ny :D

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Dee_cati skrev:
Det blir markant skillnad i bild genom att byta från "phono" som du sade och s-video. Och jämför du en suprakabel med en biltemakabel så blir det även där märkbar skillnad.

Tvivlar på att du gör det med dom kretsar som sitter på standard geforcekort.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
rainman skrev:
Tvivlar på att du gör det med dom kretsar som sitter på standard geforcekort.

Ok, jag märkte iaf av markant skillnad på mitt kabelbyte. Jag kör med ett geforce ti4600, med endast en ut/ingång som du trycker i en mdi-adapter, där kan du välja båda kabeltyperna. Nu har ju jag visserligen 10 meter kabel till tv'n så det kanske kan påverka. Jag hade problem med de ökända panasonic-ränderna när jag körde med en standard "noname"-rcakabel och när jag bytte till värre typ av s-videokabel och då försvann detta fenomen. Sen tycker jag även att uppdateringarna av bilden hänger med snabbare än vad de gjorde förut men jag har även bytt lite mjukvara så det kan även vara det som påverkar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...