Problem med TV-Out

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Dee_cati skrev:
Ok, jag märkte iaf av markant skillnad på mitt kabelbyte. Jag kör med ett geforce ti4600, med endast en ut/ingång som du trycker i en mdi-adapter, där kan du välja båda kabeltyperna. Nu har ju jag visserligen 10 meter kabel till tv'n så det kanske kan påverka. Jag hade problem med de ökända panasonic-ränderna när jag körde med en standard "noname"-rcakabel och när jag bytte till värre typ av s-videokabel och då försvann detta fenomen. Sen tycker jag även att uppdateringarna av bilden hänger med snabbare än vad de gjorde förut men jag har även bytt lite mjukvara så det kan även vara det som påverkar.

:tummenupp att det blir bättre säger jag, är ju tråkigt att lägga ut flera hundra på en kabel och det inte gör nån skillnad.
Men du skriver att du bytte från rca/phono till s-vhs, där har du bytt mellan två olika standarder, så det är klart att det blir en förbättring då.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Dee_cati skrev:
aha, R1-uffe hade redan varit här och påpekat det! My mistake! Uffe, har du förresten en pk3225f? :D

NOPE, en Panasonic Widescreen TX-32DK10F 100Hz

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
TheDude skrev:
Jag tackar så mycket för tipsen! Jag kan beskriva problemet lite grundligare så är det kanske lättare att hitta en möjlig lösning.

Jag använder som sagt Win XP och GeForce 4 kort, S-VHS kabel (det står i manualen till TV:n att den ska ta emot S-VHS), jag har testat att växla mellan PAL lägena (har PAL B & PAL G) men det funkade inte heller :( . Jag har även testat att växla mellan AV1 och AV2 på TV:n som R1 Uffe och Dee_cati föreslog.

Jag har hört mej för hos olika datorbutiker och de nämde något om att S-VHS kabeln kanske inte är "fullständig" (de menade att alla stiften i scarten på kabeln kanske inte var aktiva, svårt att förklara men ni förstår kanske vad jag menar?). Tror ni att detta kan ha med saken att göra? :confused:

Det är svårt att säga, vet ej hur din tv dosa ser ut. Men jag har 3 knappar på min tv dosa 1:a kanappen är AV1, den andra är AV2/AV2S den tredje är AV3/AV3S alltså när jag ser via S-video kabel så måste jag se på AV2 eller AV 3, jag måste trycka 2ggr för att få fram AV2S/AV3S där S står för S-Video. HAR JAG INTE S EFTER AV2/3 SÅ HAR JAG SVART VIT BILD

Men som sagt det är svårt att veta vad felet är, på grafik korten så är det ju olika S-video utgångar oxå, ta & titta hur din utgång ur graffakortet ser ut, rita av det & gå in på en tv butik eller nå dylikt & köp en sån S-Video kabel på öppet köp & prova om det funkar då........

Last edited:

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
zxr400
Ahhh....fler än jag som har detta problemt!
Hade färg i början, byte scartkontakt---fick färg, MEN det fungerade bara i en månad ca, sen försvann färgen, och nu har jag i princip gett upp, när jag hittade denna tråd :tummenupp

Har Geforce3 Ti500, samt använder TV tool. PAL lägena fungerar absolut inte "out of range" eller nåt och kol svart!

Nu ser jag alla moderna filmer i svart/vitt....helkul.
Ska testa era förslag grabbar, tack för tipsen... jag lär återkomma

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
rainman skrev:
:tummenupp att det blir bättre säger jag, är ju tråkigt att lägga ut flera hundra på en kabel och det inte gör nån skillnad.
Men du skriver att du bytte från rca/phono till s-vhs, där har du bytt mellan två olika standarder, så det är klart att det blir en förbättring då.

Aha, då var det jag som läste lite otydligt :) Men jag tror även att en kabel av samma typ fast i värre utformning kan ge bättre resultat om det är en längre bit du ska ha den till....

R1-uffe: Du har inte haft problem med din tv, att det blir lite rändigt horisontalt ibland? Skitkul att köpa en ny tv för 15 000:- och sen är det bättre bild på den gamla ibland :( Nu väntar jag på att få hem nya projektorn, även den panasonic. Får se om det är lika dålig kvalitet där, isåfall åker de in båda två samtidigt på renovering :( Ska nog satsa på Sony nästa gång, har aldrig sett en dålig sony-apparat.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...