Problem med TZR

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Hej!

Har några frågor ang. min nyinköpta TZR

1. Hur ska det se ut i "indikatorn" för växellådsoljan? ska det vara "svart"? Eller ska det finnas någon "skiljelinje"? Var sitter pluggen för byte?

2. Har en framgaffel som läcker lite olja, är det en packbox som man skall byta då? Är det svårt? reagerar besiktningen på detta? (körförbud?)

3. Under sadeln finns två behållare, den ena är 2-t olja, vad är den andra? kylarvatten? (är det vatten och lite glykol som gäller ?)

4. Det finns div. dekaler på hojen som jag vill ta bort, det är inget som är fastlackat utan det är bara påsatt, några bra tips på hur man får bort dem ? (helst utan att skada lacken, men jag kommer troligen få lacka om hojen i alla fall så småningom)

5. Kan man använda 5-56 för att smörja upp handbromsen (handtaget alltså)

Många frågor på en gång, men vore tacksam för svar, är inte så där jättehändig men jag hoppas att jag skall kunna få bukt på dessa problem/saker i alla fall.

/Micke
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
1. Den skall vara svart/röd/whatever beroende på färgen på oljan.
Pluggen för att tappa ur oljan finns på högra sidan av motorn (samma som fönstret). Den är lågt nere på motorn och är en bult som är större än de andra på sidan. Ungefär mitt på motorn.

3. Den andra är expansionskärl för kylarvätska. 50/50 vatten/glykol är väl standard...

4. Jag tog bort en dekal med 5-56. Spraya på fullt och försök få in under kanter, vänta 10 minuter, dra försiktigt upp kanten lite, spraya in mer, dra upp lite, vänta, spraya in mer, vänta, dra upp osv osv.
Polera bort limrester med 5-56 också. Avfetta sedan, tvätta och vaxa.
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
MarcusG skrev:
2410052 1. Den skall vara svart/röd/whatever beroende på färgen på oljan.
Pluggen för att tappa ur oljan finns på högra sidan av motorn (samma som fönstret). Den är lågt nere på motorn och är en bult som är större än de andra på sidan. Ungefär mitt på motorn.

3. Den andra är expansionskärl för kylarvätska. 50/50 vatten/glykol är väl standard...

4. Jag tog bort en dekal med 5-56. Spraya på fullt och försök få in under kanter, vänta 10 minuter, dra försiktigt upp kanten lite, spraya in mer, dra upp lite, vänta, spraya in mer, vänta, dra upp osv osv.
Polera bort limrester med 5-56 också. Avfetta sedan, tvätta och vaxa.

Tack för svaren
Jag fick bort dekalerna utan problem!, har fyllt på kylarvätska och växellådsolja skall bytas ut i vinter. Smörjde bromshandtaget med 5-56 och nu är den fullt fungerande igen :D *viva 5-56*


Så nu har jag frågan om packbox i framgaffeln kvar....någon som kan förklara hur man byter på smidigaste sätt?

nedan är en bild på där det läcker
img_2805.JPG
 
Last edited:

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
smidigaste sätt finns det väl inte men.. du får ju byta packningen.. då får du lossa undre gafflen och ta bort den. inne där sitter en jävla massa brickor och en fjäder.. mer vet jag inte tyvärr! (hör Med Gondala här på sporthoj 125 delen) han bytte nog på min hoj
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
cybertron skrev:
2409788


2. Har en framgaffel som läcker lite olja, är det en packbox som man skall byta då? Är det svårt? reagerar besiktningen på detta? (körförbud?)
om du ser tjocka runda oljeringar runtom gaffelbenet eller om det rinner ner så brukar det vara pboxen som läcker. svårt att göra själv men lossa gaffelbenet och töm det på olja, lossa övre och undre delen, ta bort alla ringar å skit. rengör allting å sätt ihop allt igen. bra om du har en ihålig cylinderformad bit som du kan banka ner kruxet under pboxen. annars kan pboxen krypa upp igen :) lättast att lämna in på verkstad dock.
cybertron skrev:
2409788
3. Under sadeln finns två behållare, den ena är 2-t olja, vad är den andra? kylarvatten? (är det vatten och lite glykol som gäller ?)
antagligen, finns färdigblandad att köpa.

cybertron skrev:
2409788
5. Kan man använda 5-56 för att smörja upp handbromsen (handtaget alltså)
funkar utmärkt, går med kedjespray också.
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Gondala skrev:
2410806 om du ser tjocka runda oljeringar runtom gaffelbenet eller om det rinner ner så brukar det vara pboxen som läcker. svårt att göra själv men lossa gaffelbenet och töm det på olja, lossa övre och undre delen, ta bort alla ringar å skit. rengör allting å sätt ihop allt igen. bra om du har en ihålig cylinderformad bit som du kan banka ner kruxet under pboxen. annars kan pboxen krypa upp igen :) lättast att lämna in på verkstad dock.

antagligen, finns färdigblandad att köpa.


funkar utmärkt, går med kedjespray också.

Har ej sett några rktiga rngar, har bara märkt att det finns lite olja där...kansje bara är att hojen stått i 8 år :D

Ungefär va skulle det kosta att lämna in på verkstad?
 

knut_tzr

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2006
Ort
göteborg
Hoj
yamaha tzr-125cc-87
Gondala skrev:
2410806 om du ser tjocka runda oljeringar runtom gaffelbenet eller om det rinner ner så brukar det vara pboxen som läcker. svårt att göra själv men lossa gaffelbenet och töm det på olja, lossa övre och undre delen, ta bort alla ringar å skit. rengör allting å sätt ihop allt igen. bra om du har en ihålig cylinderformad bit som du kan banka ner kruxet under pboxen. annars kan pboxen krypa upp igen :) lättast att lämna in på verkstad dock.

antagligen, finns färdigblandad att köpa.


funkar utmärkt, går med kedjespray också.





det är lite jobbit men det är inte så svårt. de kan du fixa sjelv:yoparty
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
cybertron skrev:
2410817 Har ej sett några rktiga rngar, har bara märkt att det finns lite olja där...kansje bara är att hojen stått i 8 år :D

Ungefär va skulle det kosta att lämna in på verkstad?

dryga tusenlappen skulle jag tippa på. kanske lite mer iom man ska ha olja å sånt me. men går helt klart att fixa själv också
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jupp det är körförbud på läckande framgaffel

Olja + p-boxar runt 300kr + några h jobb. Neda problema

Hissa upp hojen, bort med framhjul, lossa gaffeln i kronorna, dra ner gaffelbenen (ta ett ben i taget). Pilla bort dammskyddet, ta bort låsringen. Lossa gummiplupparna på dämparna högst upp, tryck ner locket med en hylsa tex, ta bort låsringen. Dra ut fjädern. Lossa oljeskruven i botten på dämparen, häll ur all olja. Lossa bottenskruven på dämparen, dra isär benen. Bänd bort p-boxen, knacka i en ny med hylsa, och sätt ihop
 
Last edited:

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
tack för alla svar, kommer troligen atty försöka själv...men vi får se..
hur som helst ..är det någon som vet storleken på packboxen ? addemoto hade inte tzr125 i sin katalog ..och det står inte i min servicebok

annars blir det väl till att ringa yamaha imorgon :D
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
packboxar + olja blir i värsta fall 300:-

Jag gjorde som så att jag helfixade framgaffeln då jag ändå var på g.
Plocka bort alla handtag etc. tills det bara är framgaffeln kvar (däck, bromslang o.s.v. ska såklart bort) Sen lossar du bulten ovanpå Styrkronan. Var väääldigt försiktig då du tar bort den, annars får du kulor från kullagret över hela golvet (mindre kul). Likadant på undersidan. Sen lossar du bultarna på styrkronan så du får lossa "gafflarna". Sådär, två lösa gafflar. Börja med att tömma ut oljan, det sitter en liten skruv på yttersidan långt ner. (glöm inte sätta tillbaka skruven). Sedan lossar du låsringen (sitter ovanför packboxen) och insex-skruvarna i botten (är ett hål i botten på gaffelbenen). sådär, nu ska det bara vara att dra ur rören. Troligtvis ramlar det ur en silvrig hållare som ska sitta i botten, slarva inte bort den. För att få loss packboxen är slaghammare ett hett tips. Sedan är det bara trycka i nya packboxen (en hylsa + bricka och en hammare modell mindre och ytterst lite våld löste det för mig). Sätt sedan ner hållaren/hylsan som ramlade ur då du tog ur rören och tryck dit rören igen. Sedan skruvar du i insexskruvarna och pillar tillbaka låsringarna (glöm inte heller gummiskydden ovanför packboxarna). Så, nu var den lätta biten över.


Nu tar du kulorna från kullagren du hade och rengör dem med t.ex. lacknafta (rengör även där de satt). Smörj in både dem och där de satt på nytt med fett och skruva tillbaka styrkronan. Sedan monterar du tillbaka framgaffeln, dock inte handtagen.

Skruva på däcket (dock inte bromsen, än)


Sedan tar du bort gummiplopparna i toppen på gaffeln (en i taget, ett tips). Sedan låter du någon (eller en tving) trycka ner "koppen" i mitten medans du tar bort låsringen. Lätta sedan på tvingen MYCKET försiktigt, för fjädern trycker på och den gör RIKTIGT ONT att få i näsan. Om "koppen" rostat fast (som i mitt fall) är det bara göra det "the hard way". Ställ fast ett "stopp" en bit ovanför gaffeln. Ett riktigt stopp, ingen frigolitbit. Luta sedan huvudet bort från gaffeln som du lossat låsringen på, nyp bromsen, och tryck ner hojen för kung och fosterland. Nu kommer det låta TJOFF och koppen och fjädern kommer med en jävla fart (sköt hål i papptaket en gång då vi glömde stopp). Upprepa på andra gaffeln.

Slå nu i olja (mängden kommer jag inte ihåg) och skruva ihop. Klart!

Skruva nu tillbaka handtag, el, bromslang etc. så borde det bara vara att tuta och köra!


Edit: varför ska allt jag skriver bli så långt? :rolleyes:


Edit 2: Varmluftpistol och tålamod till dekaler.

Edit 3: www.mascotmotor.com ring dem, de vet precis vilka packboxar du ska ha.
 
Last edited:
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top