Problem med växlarna?

Mr.Clean

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Ninja
Har en ninja 600 00a.. lägger i ettan tvåan sen när trean ska i så trycker man uppåt hur mycket som helst men inte fanken vill trean gå i ibland.. =/ likadant med 4an och 5an ibland.. var hos en mc service å dom provade men den gick skitbra sa dom hehe.. justerade bara kopplingsvajern lite.. men jag märker ingen skillnad.. fanken kan det vara? jag kan ju växla haha har aldrig inträffat förr ju :kocko

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
lite bakgrundsfakta? hur när var hände de?

Mr.Clean

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Ninja
Swedie skrev:
Vi tar i olika när vi växla. Så slumpa trampa växlarna som en flicka. :hihi

ja vi gör väl det =) men nu har jag alltid haft samma rytm i mitt växlande och så nu har väl hojen tröttnat på mig =P ni är väl mer våldsamma än jag å slänger i era växlar kanske :gnissla

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Mr.Clean skrev:
ja vi gör väl det =) men nu har jag alltid haft samma rytm i mitt växlande och så nu har väl hojen tröttnat på mig =P ni är väl mer våldsamma än jag å slänger i era växlar kanske :gnissla
Växlar du rätt då?

Släpper du gasen och drar in kopplingen och sedan växlar?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Mr.Clean skrev:

Går växelspaken lätt tillbaks hela vägen så att spärrmekanismen på växeltrumman får chans att "ta ett nytt tag" ?

Blir spärrmekanismen sliten kan det blir så där, dvs att man får hjälpa växelspaken tillbaks till noll-läget för att kunna växla till nästa.

Mr.Clean

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Ninja
andersbrink skrev:
Går växelspaken lätt tillbaks hela vägen så att spärrmekanismen på växeltrumman får chans att "ta ett nytt tag" ?

Blir spärrmekanismen sliten kan det blir så där, dvs att man får hjälpa växelspaken tillbaks till noll-läget för att kunna växla till nästa.

jag vet inte får ut och kontrollera det nu.. blir galen när man inte kan peta i trean utan att antingen få slänga i tvåan igen å sen i med trean.. eller trycka spaken uppåt massvis med gånger å sen går 3an i.. trycker in kopplingen så mycket som det går.. släpper växelspaken så den hinner gå tillbaka så man kan lägga i nästa växel men ändå så får jag inte i växlarna ibland.. åhhh va jobbigt alltid äre nått.. ska man ta och åka till oves motor kan dom kolla detta på nått sätt?

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Mr.Clean skrev:
jag vet inte får ut och kontrollera det nu.. blir galen när man inte kan peta i trean utan att antingen få slänga i tvåan igen å sen i med trean.. eller trycka spaken uppåt massvis med gånger å sen går 3an i.. trycker in kopplingen så mycket som det går.. släpper växelspaken så den hinner gå tillbaka så man kan lägga i nästa växel men ändå så får jag inte i växlarna ibland.. åhhh va jobbigt alltid äre nått.. ska man ta och åka till oves motor kan dom kolla detta på nått sätt?
Det är inte så att du bytt stövlar eller något sådant...
Jag fick samma problem när jag bytte stövlar och de var lite stela...
Då är det lätt att man ligger kvar med lite tryck på växelpedalen efter att man växlat och så får inte växelmekanismen något nytt tag när du ska lägga i nästa växel...
Se till så att du verkligen drar ner foten efter att du växlat så att pedalen blir obelastad en kort stund....

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha