Problem med YPVS Boxen på TZR

cool2000

hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne/Lund/Lilla Harrie
Hoj
Önskar mig något nytt...
Var precis ute och garaget och kollade lite på maskinen. Då jag fick förr mig att kolla lite på YPVSen. Alltså den motordrivna avgasporten. Vad jag har förståt och utgått från är att denna skall röra sig när man gasar eller kör. Alltså ju mer man gasar så ska den öka och tvärtom.

Problemet är nu att den rör på sig när jag vrider på tändningen hela vägen fram och tillbaka. Men när jag gasar upp den till exempelvis 10 000 så rör den sig inget alls.

Jag har kollat lite sladdar och så och kommit fram till detta:

Alla sladdar har kommunikation mellan Motorn och styrboxen, Det finns en sladd som ökar i spänningen ju mer man gasar och det kommer ju då från CDI boxen.

Har inte tänkt på det från nu men det är fruktansvärt trött på låga varv och den orkar inte på alla dom höga växlarna.

Gjorde då följande slå på tändningen och lät den snurra hela vägen till andra sidan (eller heter det helt öppet?) Stängde av innan den hann tillbaka och bröt sedan strömmen till styrboxen. Efter en provkörning kunde jag konstatera att den inte hostar alls vid 5000 – 6000 varv och att den drar mycket jämnare på botten. Men den orkar inte dra mer än 8000-9000 varv.

Någon som vet vad som mer kan vara fel eller det är bara till att byta ut hela styrboxen till YPVSen
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sparka bort alls elektronisk styrning och ställ avgasporten antingen högst upp eller lägst beroende på vilken karaktät du vill ha.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Borsiin skrev:
Sparka bort alls elektronisk styrning och ställ avgasporten antingen högst upp eller lägst beroende på vilken karaktät du vill ha.
Jag antar att han vill ha ypvs:en fungerande. Jag skulle inte vilja åka utan den.

Cool. Det låter rätt konstigt det där. Jag vet inte om ypvs:en ska röra sig när man bara varvar på tomgång. Den bör ju göra det men jag har för mig att min inte heller gör det. Kan se efter.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Borsiin skrev:
Sparka bort alls elektronisk styrning och ställ avgasporten antingen högst upp eller lägst beroende på vilken karaktät du vill ha.

Ursäkta men vet du vilken "karaktär" man får i lägasta läget?
Vill man att hojen ha effektdippen (där effekten avtar) vid runt 7k varv, så kör med den stängd. Men det skulle inte jag rekommendera.
 

cool2000

hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne/Lund/Lilla Harrie
Hoj
Önskar mig något nytt...
Jag fick prova vasterix (Heter väl så?) styrbox och det fungerade direkt. Så jag hittade en fungerande idag på skroten i helsingborg den går nu som en klocka igen. Fick ge 500 kr för den jämfört med nypris som är va 3600 kr.

Jo den ska röra sig om man står och gasar på tomgången... Kan jag stolt sig :tummenupp
 

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
ypvs..

cool2000 skrev:
Var precis ute och garaget och kollade lite på maskinen. Då jag fick förr mig att kolla lite på YPVSen. Alltså den motordrivna avgasporten. Vad jag har förståt och utgått från är att denna skall röra sig när man gasar eller kör. Alltså ju mer man gasar så ska den öka och tvärtom.

Problemet är nu att den rör på sig när jag vrider på tändningen hela vägen fram och tillbaka. Men när jag gasar upp den till exempelvis 10 000 så rör den sig inget alls.

Jag har kollat lite sladdar och så och kommit fram till detta:

Alla sladdar har kommunikation mellan Motorn och styrboxen, Det finns en sladd som ökar i spänningen ju mer man gasar och det kommer...

jag tror jag också har fel på min ypvs, men jag vetifan hur jag ska göra? någon som har lust att förklara väldigt enkelt? kör med en yamaha tzr -90...

tackar
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det går ju att fixa nåt snygg reglage på styret så att man lätt kan reglera porten själv medans man kör. Blir säkert lättare att köra lugnt och ekonomiskt till jobbet om man själv måste öppna porten.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
PacMan skrev:
Det går ju att fixa nåt snygg reglage på styret så att man lätt kan reglera porten själv medans man kör. Blir säkert lättare att köra lugnt och ekonomiskt till jobbet om man själv måste öppna porten.


Eller koppla en switch till varvräknaren, när nålen når 7000 slår den till switchen och den svarta faran far iväg med en rysande fart :yoparty :gnissla :tungan
 

NSR_ERnsT

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
JKPG
Hoj
...
verkar vara ganska vanligt fel på TZR:en... vad anger tillverkaren för livslängd på YPVS systemet?
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Awweboy skrev:
jag tror jag också har fel på min ypvs, men jag vetifan hur jag ska göra? någon som har lust att förklara väldigt enkelt? kör med en yamaha tzr -90...

tackar

haha du tog upp tråden precis ett år senare :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top