problem tändning vid förg byte!!!

Mc Nörd

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
rd 350 xv1600
Har ett delikat problem,

har bytt från vaccum förgasare till vajerförgasare på en 1600 wildstar, problemet som uppstått är att den gamla förgasaren har en sk TPS sensor (elektronisk trottel positions sensor) vilket saknas på den nya.

den nya har dock uttag för sk VOES (vaccumstyrd kontakt).
detta är viktigt för att tändsystemet skall kunna ändra tändningen vid gas pådrag.

som det är nu utan TPS styrning så kör jag med en fixerad tändkurva som är något "framställd" för att undvika spikning på låga varv, detta försämrar effekten på höga varv.

någon som vet hur man konverterar till vaccumstyrd kontakt, är det bara av och på i vaccumkontakterna eller är det någon potentiometer historia inblandat??? :confused:

hoppas någon vet!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad förväntar du dig för resultat av förgasarbytet, är dina gamla trasiga?

Förgasare är i 100 fall av 100 inte den begränsande faktorn vad gällande effekt (eftersom det är på SPORTHOJ.COM du frågar) på en originalhoj. Avgassystem och topplocksportning är det första du ska börja med. Säger sen bänkningskurvan att din effekt planar ut vid en varvtal före max-varvet och förblir platt upp till rev-limiterns gräns behöver du byta till andra förgasare.

Mc Nörd

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
rd 350 xv1600
Jag glömde nämna att det givetvis är annat avgas system, öppet filter, hög komps kolvar,Dyna 3000, större insug, större ventiler annan kam och att det nu är en 2mm större vajerförgasare som är tänkt att svara lite bättre på gas pådrag.

original TPS:en är väl inställd efter fabrikscykel tror jag och dom inställningarna passar ju ej min set-up längre.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Normalt har man en variabel förtändning från 0 - 2000 varv (från ca 5 grader F.Ö.D. upp till den normala förtändningen) för att därefter ha en fixerad tändning. En 12:1 4-ventilad motor brukar ligga på ca 32 till 34 grader F.Ö.D. och en 2-ventilad ca 8 grader tidigare, dvs runt 40-42 grader.

Förtändningens optimala punkt har mest betydelse vid varvtalet där maxvridet finns. Effektförändringen beroende på förtändningen avtar under och ovanför det varvtalet - för att ha en väldigt lite påverkan i ytterligheterna, dvs väldigt låga varvtal och väldigt höga varvtal.

Absolut enklast är att använda originaltändningen (som klarar av minst den dubbla originala motoreffekten med ihopslaget tändgap på 0.50 mm). Förtändningen sker då genom att slotta signalgivarens fästöron. Näst enklast är att montera över TPS på den nya gasaren. Alternativt bestycka för E85 och inte bekymra sig öht för spikningar.

Vad är det för statiskt kompressionsförhållande, kammarnas data, 2 eller 4 ventiler?

Mc Nörd

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
rd 350 xv1600
V-twin 4v, komp 10,5:1 (8,5:1 orginal), kammar;omslipade original, vet ej data.

slotta fästöron, det får du förklara ingående.
jag är trög när det gäller elektronik, det är därför jag frågar. :va

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Med 4-ventiler, 10.5:1 och 98 oktan kan du köra med 36 graders förtändning, ivfsh ska du upp i bänk och verifiera tändläget vid varvtalet för maxvridet. TPS'en skippar du isf helt. Med 98 oktan kan du köra upp till 12.5:1 i komp med beskedliga 36 grader. I bänk kommer du att hamna kanske lite lägre, typ 34 grader, vad jag tror iaf.

TPS'en på en förgasarmotor är mest till för att klara buller- och avgas-gränser. Är du riktig petig kanske du kan hitta en kuse vid något speciellt udda varvtal med TPS.

Själv skulle jag vilja peta lite på en VTX1800, dvs efi-motorn. Verkar ha ett rätt piggt temperament. Jag PC3'ade en sån förra sommaren. Brutal motorgång!

Slotta fästöronen, dvs så att man kan vrida på tändplattan.

Mc Nörd

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
rd 350 xv1600
Slotta fästöronen, dvs så att man kan vrida på tändplattan.[/QUOTE]

Ok, då jag har digital tändning så blir det lite krångligt men jag får väl nöja mig med det jag har.

jag har kört den med 36 grader, men då kurvan reser sig något för kraftigt i lågvarv så har jag råkat ut för spikning, vilket har gjort att jag har varit tvungen att backa tillbaks till 32 grader vilket löser problemet med spikning, men det är som att köra buss, den svarar liksom inte.
det finns en möjlighet att manipulera systemet för att kunna köra i 34 grader som jag ej provat än, skall göra det så fort jag hinner, men den drog ju så fint på 36 grader. :(

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Signalgivarna, dvs halleffektgivarna (som får signal via balans-rotorn - om jag förstått konstruktionen rätt) i kåpan går att flytta med lite bök. Wildstar'en är inte mitt kunnande/intresse så jag lämnar över till någon som kan. Motospeed trimmar ju sådana där udda saker, du har hört dig för med dem?

Mc Nörd

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
rd 350 xv1600
Jodå, jag har hört med dom men deras lösning var som nuvarande, att ställa ner förtändningen tills den går utan att spika.
dom hade inte någon lösning för lågvarv egenskaperna, deras motto var, vem fan vill puttra fram? :huvet Jag vill!!! kanske logiskt vad vet jag :rolleyes:
hur som helst får jag väl vänja mig vid detta el tillverka ett eget tändsystem, vilket känns långsökt, nu har jag i alla fall hört mig för om vad som går att göra.

Tack för hjälpen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...