problem växellåda R1-99

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Var ute en sväng med min hojj igår, och den har det "vanliga felet" med tvåans växel..

Jag kommer ut på en raka och kopplar upp den på slangen på tvåan och sen smäller det till och bakhjulet låser sig. dock kunde jag starta den och åka bort till ett ställe där den fick stå tills jag fixat frakt hem.

den rullar bakåt men inte framåt. när man rullar den framåt en bit så låser sig kedjan tillsammans med framdrevet. vi har tagit bort kåpan och kollat kedjan och det är inga problem med den. Jag kan även peta i växlar både upp och ner. Men det rasslar en hel del från vänstersidan när man rullar den framåt.

Ska riva motorn snart men är det någon som har en direkt aning om vad problemet kan vara? :huvet

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
D-MAN 660 skrev:
2314036 Din låda har rasat.. tyvär :(
jo så långt e jag med :) fast det känns ju skumt att det går att växla upp och ner, och jag körde den ca 100 meter så den inte skulle stå mitt i vägen, så frågan är hur pass seriöst det är.. om det bara är skrot eller om man kan fixa det för en vettig peng.. ska klyva motorn och lämna in den till en vi känner som är kung på sånt där.. får se vad han säger..

hur kan man annars göra? höra med mc skrot? köpa begagnad motor?

Davidk

Guest
Fyfan jimpa samma skit som mike råkade ut för! :va
Lycka till hoppas ni kirrar det snabbt!

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Det som e konstigt e ju som sagt att växlarna går i både upp och ner.. om växellådan totalrasat så borde det väl inte funka?? körde den ju också en liten bit till stället jag förvarade den på över natten..

en teori var att tvåans växeldrev flygit åt helsike och kan ligga och skramla runt i lådan.. är det möjligt?

fjädern

Ex Scooterboy
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
DT125R
Fjädern för kulissrullen, en klassiker på r6:eek:r.
Kostar ngn tia på yamaha.
Lossa på kåpan där växelaxeln går in och kolla.

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
fjädern skrev:
2315366 Fjädern för kulissrullen, en klassiker på r6:eek:r.
Kostar ngn tia på yamaha.
Lossa på kåpan där växelaxeln går in och kolla.

jo men tjena.. tack för hjälpen :rolleyes:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
JiMpA skrev:
2314682 Det som e konstigt e ju som sagt att växlarna går i både upp och ner.. om växellådan totalrasat så borde det väl inte funka?? körde den ju också en liten bit till stället jag förvarade den på över natten..

en teori var att tvåans växeldrev flygit åt helsike och kan ligga och skramla runt i lådan.. är det möjligt?

Den har bara gått sönder lite grand.... :hihi

Nähursomhelst, du får väl riva och kika efter lite kuggbitar, gafflarna verkar i hyfsat skick.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Finns inte så mycket att tillägga i ämnet. Tvåans urhoppade drev har pressat sönder växelgaffeln/gaffelaxel och möjligen något mer. Ur med motorn och plocka isär motorhalvorna. Renovera själv, ca 3k. Renovera på verkstad, närmare 15k. Beggad motor ca 10k - fast då vet du inte status på dennes tvåans drev.

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
andersbrink skrev:
2316803 Finns inte så mycket att tillägga i ämnet. Tvåans urhoppade drev har pressat sönder växelgaffeln/gaffelaxel och möjligen något mer. Ur med motorn och plocka isär motorhalvorna. Renovera själv, ca 3k. Renovera på verkstad, närmare 15k. Beggad motor ca 10k - fast då vet du inte status på dennes tvåans drev.

det låter mycket möjligt.. känner folk som är duktiga på detta så vi får väl renovera själva =) börjar riva hojjen imorrn.

tackar och bugar

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Jag har fått nys om att på 98ans R1 så är det vissa som fått växellådan åtgärdad, och då har fått en eller två stjärnor instansade i ramnumret! har även fått höra att detta kanske gäller 99an också :va.. någon som vet nåt? kanske kan bli en bra utväg :)

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
JiMpA skrev:
2410187 Jag har fått nys om att på 98ans R1 så är det vissa som fått växellådan åtgärdad, och då har fått en eller två stjärnor instansade i ramnumret! har även fått höra att detta kanske gäller 99an också :va.. någon som vet nåt? kanske kan bli en bra utväg :)

:va
Nu är jag "lite" bakis å jävligt slut i bollen... men jag förstår inte frågan, vad hjälper det dig:confused:

Hur som helst så till -99 hade väl yamaha åtgärdat problemen med växellådan.

"Bara" att skruva isär och byta det som e trasigt! :tomten

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Fotrally skrev:
2412442 :va
Nu är jag "lite" bakis å jävligt slut i bollen... men jag förstår inte frågan, vad hjälper det dig:confused:

Hur som helst så till -99 hade väl yamaha åtgärdat problemen med växellådan.

"Bara" att skruva isär och byta det som e trasigt! :tomten

haha lite slarvigt skrivet av mig kanske :va :)

nej det var någon som sa att man kan lämna in dom och få det årgärdat om man inte fått stjärnan i remnumret. men men. har mailat mc verkstad om det här, får se vad dom säger :) tack iaf! :buga

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
JiMpA skrev:
2412589 haha lite slarvigt skrivet av mig kanske :va :)

nej det var någon som sa att man kan lämna in dom och få det årgärdat om man inte fått stjärnan i remnumret. men men. har mailat mc verkstad om det här, får se vad dom säger :) tack iaf! :buga

Okej! Då e ja me! :)

Men hur som helst får du öppna börsen...inga garantier på din hoj längre! (om du det var det du hoppats på?):(

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
Dubbla stjärnor har med garanti jobb på kopplingen o göra, gäller endast
-98ans modell

edud

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
husqvarna 570smr
JiMpA skrev:
2314023 Var ute en sväng med min hojj igår, och den har det "vanliga felet" med tvåans växel..

Jag kommer ut på en raka och kopplar upp den på slangen på tvåan och sen smäller det till och bakhjulet låser sig. dock kunde jag starta den och åka bort till ett ställe där den fick stå tills jag fixat frakt hem.

den rullar bakåt men inte framåt. när man rullar den framåt en bit så låser sig kedjan tillsammans med framdrevet. vi har tagit bort kåpan och kollat kedjan och det är inga problem med den. Jag kan även peta i växlar både upp och ner. Men det rasslar en hel del från vänstersidan när man rullar den framåt.

Ska riva motorn snart men är det någon som har en direkt aning om vad problemet kan vara? :huvet

det kan ju vara din kopplings korg som fått en smäll med:tungan

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
edud skrev:
2413626 det kan ju vara din kopplings korg som fått en smäll med:tungan

jo jag har fått höra det också :) det vore ju guld. isåfall faktiskt!

om nu växellådan har rasat.. är det då möjligt att göra som jag gjorde? alltså starta och köra hojjen några hundra meter (testade att växla lite upp och ner och växlarna hoppade i.. det som talar för att kopplingen inte gått är väl kanske att den inte rullar fritt på friläge =/ men men, det ska undersökas iaf! tackar o bugar :)

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...