Problem varvräknare R1 99

Lilleskog

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2006
Hoj
R1
HEJ

Min varvräknare lever ett eget liv , ibland står den bara och fladdrar och ibland får den helt frispel , problemet kom under körning , vad kan det vara för fel,

Mvh Svante

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kan det vara så att den i ~3s visar rätt varvtal, i ~3s visar ett helt annat varvtal och i ~3s visar 0? Isf är något knas med din hoj och den visar en felkod, det varvtal som är "fel" är felkoden.

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
äckligt fort
om det inte är en felkod så har den släppt i lödningarna lätt att fixa ta isär å löd om

hasern

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2013
Hoj
XT600
Mitt mätarhus började också leva om i somras (dock annan och nyare hoj) och felet lokaliserades slutligen till ärg på negativ batteripol. Så ibland kan det vara det enklaste fel som ger upphov till konstigheter så börja med att gå igenom kabelstammar upp till instrumentet och dra isär kontakter och spreja wd40 eller 5:56.

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
Har också en R1 -99.

Någon som vet om det finns något standardfel när varvräknaren inte funkar alls? Allt annat i mätaren funkar bra.

Detta kom efter att jag bytt glödlampa i instrumentet. Var väldigt försiktig så jag borde inte ha kommit åt något, jag jobbar med elektronik så jag vet att det är känsligt och att man måste vara försiktig.

Har kollat kontakterna under vänster kåpa vid styret, den var lite ärgad men inte så pass mycket att det borde spela någon roll. Rengjorde lite men det hjälpte inte.

Kollat kontakten vid instrumentet men den ser ok ut, synat av inuti instrumentet men inte sett något som ser skadat eller bränt ut.

Tänkte att det kanske finns fler som har haft liknande problem som man kan kolla innan man river allt och börjar mäta.

Lilleskog

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2006
Hoj
R1
Såg inget vid lödningarna vid varvräknare, haft isär dom mesta kontakterna men ingen ärg där heller, finns det någon som har en aning om var felet kan vara. Mvh Svante

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Har ett till salu som jag köpte här på sporthoj i höstas !jag skulle använda detta till min Yamaha RD 350 YPVS ! Instrumentet visar tyvärr farenheit istället för grader.Köpte för 500:- å de e va jag vill ha + eventuell frakt.

finns det någon som säljer ett mätarhus?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024