Problem vid inkoppling av c-lås

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malmö.Eslöv
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Hej.

Jag vet att detta inte är mc relaterat men jag kanske kan få lite snabb hjälp av någon som är duktig på att läsa kopplings schema.

Jag har köpt ett c-lås som jag inte har fått rätt på helt och hållet.

Allt är inkopplat som det ska förutom kabeln till tutan.

Jag har tagit av kåporna innan ratten och försökt lägga mot kabeln på båda två som går till tutan.

När jag sätter emot den på ena så kortsluts det. Den andra då tutar tutan direkt bara jag sätter emot kabeln. Den ska ju bara tuta när jag ger signal via kontrollen.

Jag bifogar kopplingsschema så kanske ni kan vägleda mig vart jag ska ansluta signalkabeln för att tutan ska fungera.

1231.jpg

Hoppas ni kan hjälpa mig så att jag kan slutföra monteringen!

Tackar så mycket på förhand :banana:tuttar
 

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malmö.Eslöv
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Hej.

Jag vet att detta inte är mc relaterat men jag kanske kan få lite snabb hjälp av någon som är duktig på att läsa kopplings schema.

Jag har köpt ett c-lås som jag inte har fått rätt på helt och hållet.

Allt är inkopplat som det ska förutom kabeln till tutan.

Jag har tagit av kåporna innan ratten och försökt lägga mot kabeln på båda två som går till tutan.

När jag sätter emot den på ena så kortsluts det. Den andra då tutar tutan direkt bara jag sätter emot kabeln. Den ska ju bara tuta när jag ger signal via kontrollen.

Jag bifogar kopplingsschema så kanske ni kan vägleda mig vart jag ska ansluta signalkabeln för att tutan ska fungera.

View attachment 367097

Hoppas ni kan hjälpa mig så att jag kan slutföra monteringen!

Tackar så mycket på förhand :banana:tuttar

Ingen som vet? Eller kan tipsa mig om vart jag ska ställa min fråga för att få svar på den :confused:
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag tror ett bilforum hade varit bättre. Det är knappt så jag vill skriva det, men testa med Zatzy.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Den av dina kablar som du försöker ansluta ger nog 12V+ och den andra jordar (dvs minus)

Om det ska funka med tutan när tändningen är avslagen och du låser så bör du nog koppla sladdarna direkt till tutan (eller sätta en diskretare tuta som låter mindre, du slipper ursäkta dig när grannarna vaknar eller nån på stormarknadsparkeringen skiter ner sig)
Ta gärna en bild på kopplingsschemat för C-låset också :hej
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
vad har c-låset med tutan att göra?
Är det ett larm som kopplas in? i så fall har det inget med tutan att göra, utan det är ett separat larmhorn som avses(antagligen).
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
vad är det för bil?
vad har tutan med C-lås att göra?
varför bifoga kopplingschema till bilen?
varför inte bifoga shemat till C-låset?
varför inte köpa en bil med c-lås orginal (typ alla bilar från 90 å uppåt)
 

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malmö.Eslöv
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Den av dina kablar som du försöker ansluta ger nog 12V+ och den andra jordar (dvs minus)

Om det ska funka med tutan när tändningen är avslagen och du låser så bör du nog koppla sladdarna direkt till tutan (eller sätta en diskretare tuta som låter mindre, du slipper ursäkta dig när grannarna vaknar eller nån på stormarknadsparkeringen skiter ner sig)
Ta gärna en bild på kopplingsschemat för C-låset också :hej


Tanken är att tutan ska fungera som ett panik larm. Den tutar bara om jag väljer att trycka på "panik" knappen. Inte när jag enbart öppnar och låser bilen.

Jag har hittills kopplat in c-låset och blinkersen så att dem blinkar till när ja öppnar och låser.
Det enda ja har kvar är en kabel till tutan. Den avger 12 volt positiv ström när jag aktiverar den.
 

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malmö.Eslöv
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
vad är det för bil?
vad har tutan med C-lås att göra?
varför bifoga kopplingschema till bilen?
varför inte bifoga shemat till C-låset?
varför inte köpa en bil med c-lås orginal (typ alla bilar från 90 å uppåt)

Som sagt c-lås delen är klar. Det är bara PANIK signalen till tutan som ja inte hittar riktigt vilken del på kopplingsschemat jag ska koppla in den på.

Logiskt sett tänker jag så här att det borde gå 2 kablar till tutan. + och -. När ja sätter emot kabel på plus vid tutan så tutar den direkt. Utan att ja klickar på knappen.

Om någon kan läsa av kopplingsschemap på tutan och ringar in vilken del a kaplarna till tutan jag ska sätta emot kabeln som avger 12 volt vid aktivering.

Hoppas ni förstår. Tack för all hjälp. Men hade blitt ännu gladare om problemet ble löst så ja kan skruva ihopa bilen igen :banana:yoparty
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Din tuta låter när du sluter tutknappen som jordar den, dvs fram till tutan ligger det 12V och tutknappen ser till att den kopplas till minus, förvirrande eller?

Så om nu c-låset ger 12V+ för att aktivera tut så måste du koppla in ett relä som jordar tutkretsen :tummenupp
 

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malmö.Eslöv
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Din tuta låter när du sluter tutknappen som jordar den, dvs fram till tutan ligger det 12V och tutknappen ser till att den kopplas till minus, förvirrande eller?

Så om nu c-låset ger 12V+ för att aktivera tut så måste du koppla in ett relä som jordar tutkretsen :tummenupp

Jo det förstår jag också. Jag bara undrar var på kopplingschemat det är som jag ska koppla den.

Jag ar plockat av kåporna runt tändningen. och försökt att sätta kabeln emot dem 2 kablarna som går in mot ratten och där tut knappen sitter. Men då händer bara det som ja beskrev.

Jag kanske måste plocka av airbaggen och gå ända fram till dit knappen sitter.
För som jag tänker det så när jag trycker på tutan då kopplas + och - tilsammans.

Så då kanske det sitter nått relä eller liknande i tutan innan "tutknappen". Vilket gör att det tutar direkt och jag kopplar på signalen innan den.

Detta var sjukt rörigt förklarat. :va:arsele
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Jo det förstår jag också. Jag bara undrar var på kopplingschemat det är som jag ska koppla den.

Jag ar plockat av kåporna runt tändningen. och försökt att sätta kabeln emot dem 2 kablarna som går in mot ratten och där tut knappen sitter. Men då händer bara det som ja beskrev.

Jag kanske måste plocka av airbaggen och gå ända fram till dit knappen sitter.
För som jag tänker det så när jag trycker på tutan då kopplas + och - tilsammans.

Så då kanske det sitter nått relä eller liknande i tutan innan "tutknappen". Vilket gör att det tutar direkt och jag kopplar på signalen innan den.

Detta var sjukt rörigt förklarat. :va:arsele
Ingenstans, tutan har redan konstant +matning, att lägga till ytterligare en + matning ger inget.
Det du vill göra är att lägga till en jordsignal, det gör du med ett relä som jordar ner tutan när du drar reläet med + signalen från ditt c-lås.
 

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malmö.Eslöv
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
OKej, så det tutar direkt nu eftersom när jag kopplar till signal-kabeln från mitt c-lås på plus kabelen till tutan. Så tutan får jord via signal kabeln om ja förstår de rätt?

Jag har ett relä längst fram i motorummet till tutorna, men borde det inte finnas nått sätt att koppla de inne vid säkringslådan? Väldigt bökigt om ja måste dra fram det till reläet i motorrummet.

Därför ja bifoga kopplingsschema så att man kan se vart på den man kan koppla till kabeln? Är det endast på reläet precis innan tutan eller de finns annat alternativ? Signal kabeln ja fick med på c-låset e inte så lång. Som om de e tänkt o bli inkopplat i cupen.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
det reläet(97) som visas i schemat du har i första posten visar hur du kan göra, fast istället för att gå ner till airbagen(24) så drar du 85an direkt till jord och signalen från c-låset till 86.
hur det fysiskt ser ut i bilen vet jag inte riktigt, men det skall nog inte vara helt omöjligt att göra det i närheten av rattstammen.
 

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malmö.Eslöv
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
det reläet(97) som visas i schemat du har i första posten visar hur du kan göra, fast istället för att gå ner till airbagen(24) så drar du 85an direkt till jord och signalen från c-låset till 86.
hur det fysiskt ser ut i bilen vet jag inte riktigt, men det skall nog inte vara helt omöjligt att göra det i närheten av rattstammen.

Tack så mycket frankof :tummenupp Det var det jag ville veta. hur kopplingen ska gå till väga. Tror ja löser det nu när du förklarat det så väl för mig. Ska prova att koppla in det på måndag. Men jag återkommer med hur det har gått.

Förresten. E där bara ett relä i kopplingschemat? I så fall är det den som är längst fram i motorhuven vid tutorna som bilden menar.

Tack för din hjälp!!!
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Tack så mycket frankof :tummenupp Det var det jag ville veta. hur kopplingen ska gå till väga. Tror ja löser det nu när du förklarat det så väl för mig. Ska prova att koppla in det på måndag. Men jag återkommer med hur det har gått.

Förresten. E där bara ett relä i kopplingschemat? I så fall är det den som är längst fram i motorhuven vid tutorna som bilden menar.

Tack för din hjälp!!!
det finns säker någon användning för det reläet, men om du tittar på schemat så ser du att tutan har matning in(pos 2), det går sedan till hornkontakten och därifrån till jord, när du sluter kretsen så tutar det.
hornkontakten återkommer vid srs kontakten, men då går det via reläet, inte riktigt säker på varför dom gör schemat på det viset, men resultatet blir det samma, det finns säkert någon praktisk anledning för det.
(scheman som används ute på verkstäderna är i regel förenklade, åtminstone är det så på volvo, så vi får plocka fram elsys i bland för att hitta "rätt")
 

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malmö.Eslöv
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
det finns säker någon användning för det reläet, men om du tittar på schemat så ser du att tutan har matning in(pos 2), det går sedan till hornkontakten och därifrån till jord, när du sluter kretsen så tutar det.
hornkontakten återkommer vid srs kontakten, men då går det via reläet, inte riktigt säker på varför dom gör schemat på det viset, men resultatet blir det samma, det finns säkert någon praktisk anledning för det.
(scheman som används ute på verkstäderna är i regel förenklade, åtminstone är det så på volvo, så vi får plocka fram elsys i bland för att hitta "rätt")

Jag har varit ute och bökat i bilen och blev inte mycket klokare. Jag hittar bara ett relä till tutan och den sitter fram under motorhuven.
kabeln
Jag gjorde så att jag tog signal kabeln från c-låset och drog fram och koppla på den på kabeln efter relät i motorhuven. Altså på den kabeln som går till plus poolen på tutan.

Jag tänkte så att om ja trycker på knappen och den ger ifrån sig då 12 volt så borde de tuta. Enklaste sättet.

Det funkade, men nu tutar den även när jag öppnar och låser bilen i samma takt som blinkersen blinkar.

Blir inte klok på detta altså.

Varför avger signalkabeln från c-låset 12 volt ström när jag öppnar och stänger. den ska ju bara ge ifrån sig signal när ja trycker in "PANIK" knappen.

Kommer aldrig få ihopa skitet känns det som. Ursäkta för att jag ger dig gråa hår. Men jag är inte elktriker men försöker lära mig så gott ja kan.:Bugar:huvet

Här är kopplingsmanual på mitt c-lås.
http://www.scribd.com/doc/70826072/CK-009-Keyless-Entry-System-Wiring

8-13 är till c-låset .resten står det vad det är till. Kanske är till någon hjälp.
 

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malmö.Eslöv
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
det finns säker någon användning för det reläet, men om du tittar på schemat så ser du att tutan har matning in(pos 2), det går sedan till hornkontakten och därifrån till jord, när du sluter kretsen så tutar det.
hornkontakten återkommer vid srs kontakten, men då går det via reläet, inte riktigt säker på varför dom gör schemat på det viset, men resultatet blir det samma, det finns säkert någon praktisk anledning för det.
(scheman som används ute på verkstäderna är i regel förenklade, åtminstone är det så på volvo, så vi får plocka fram elsys i bland för att hitta "rätt")

Hjälp mig en sista gång bara. Fan får aldrig ihopa bilen :(
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Köp ett vanligt standardrelä 42-134_m.jpg från Hot rod heaven

Koppla din rosa kabel 1 till 85 och jorda 86
Koppla din tutas jord till 30 och jorda 87 (87a ger du fn i överhuvudtaget)

Nu när du ger spänning på spolen så jordar du tutan och det låter :tummenupp
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top