Problem vid inställning av framgaffel Triumph daytona 675

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Bromma
Hoj
Yamaha MT-01
Hej!

Jag har precis köpt en daytona 675 som jag är supernöjd med men när jag skulle justera dämpningen på framgaffel gick det ej exakt som jag ville.

Skruven längst upp (vit pil) som justerar returdämpning gick bara att skruva 4-5 klick men det skall gå att skruva ca 14-15 klick. För den funkade fint på högra gaffelbenet.

Går det att skruva av hela "grejen" för att se om det är något som kanske låst sig innanför?

Vad kallas denna sak?

daytona.jpg
 

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Bromma
Hoj
Yamaha MT-01
jepp jag har testat att skruva in den "fullt" men det innebär bara 4-5 klick. I instruktionsboken skall den vara inställd på 9 klick ifrån inskruvat läge för standard/sport. Detta var inget problem på högra gaffelbenet.

Guldiga skruven som ställer in fjäderspänningen var inga problem att skruva på.

Okej så man måste ta loss gaffelbenet innan man kan börja skruva av översta delen på gaffelbenet? Isåfall får det nog bli ett projekt till hösten/vintern.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
jepp jag har testat att skruva in den "fullt" men det innebär bara 4-5 klick. I instruktionsboken skall den vara inställd på 9 klick ifrån inskruvat läge för standard/sport. Detta var inget problem på högra gaffelbenet.

Guldiga skruven som ställer in fjäderspänningen var inga problem att skruva på.

Okej så man måste ta loss gaffelbenet innan man kan börja skruva av översta delen på gaffelbenet? Isåfall får det nog bli ett projekt till hösten/vintern.

La ett svar i 675-tråden..


En billig pryl till en Daytona...:yoparty, nästan så man skulle köpa den bara för att...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan vara felmonterat, hur långt nerskruvad "topcapen" är på cartrigde-stången avgör hur många klick det finns och om de har någon verkan.

På R6an är det inga problem, bara skruva ner hela vägen men vet att på andra märken ska man mäta av avståndet när man plockar isär så man inte skruvar ner för långt, då blir det för kort avstånd=för få klick justermån.

Kolla upp hur topcapen ska skruvas ner, kanske är så enkelt.

Sen kan du lika gärna fixa det i vinter om du inte har några problem, fjädringen blir inte obalanserad.

Man använder olika fjädrar i benen för att komma i mellanläge av fjäderkonstanten, ex. en 9.0 och en 9.5 och nya öhlinscartrigen har ju comp i ena benet och retur i andra så att några klick olika ska ge någon märkbar skillnad på en modern gaffel är nog bara en myt, den är ju bultad i både hjulaxel och gaffelkrona.
Kanske på en gammal gaffel av mjukost då........
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Kan vara felmonterat, hur långt nerskruvad "topcapen" är på cartrigde-stången avgör hur många klick det finns och om de har någon verkan.

På R6an är det inga problem, bara skruva ner hela vägen men vet att på andra märken ska man mäta av avståndet när man plockar isär så man inte skruvar ner för långt, då blir det för kort avstånd=för få klick justermån.

Kolla upp hur topcapen ska skruvas ner, kanske är så enkelt.

Sen kan du lika gärna fixa det i vinter om du inte har några problem, fjädringen blir inte obalanserad.

Man använder olika fjädrar i benen för att komma i mellanläge av fjäderkonstanten, ex. en 9.0 och en 9.5 och nya öhlinscartrigen har ju comp i ena benet och retur i andra så att några klick olika ska ge någon märkbar skillnad på en modern gaffel är nog bara en myt, den är ju bultad i både hjulaxel och gaffelkrona.
Kanske på en gammal gaffel av mjukost då........

Ok, jag ber om ursäkt för mitt ordval. Jag tar tillbaka obalanserad och hävdar bara att det är kass.
Precis, gafflarna sitter tämligen fast och vilken retur kommer att styra om den ena är för hård och den andra lagom??
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok, jag ber om ursäkt för mitt ordval. Jag tar tillbaka obalanserad och hävdar bara att det är kass.
Precis, gafflarna sitter tämligen fast och vilken retur kommer att styra om den ena är för hård och den andra lagom??


Hur blir returen i en gaffel som endast har retur i ena benet, blir det med kass?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Hur blir returen i en gaffel som endast har retur i ena benet, blir det med kass?

Nej, den blir jättebra om den andra cartridgen har comp och ingen retur.

Men jag förstår fortfarande inte hur du kan jämföra ett sådant kit med en normal gaffel med normala cartridges där båda arbetar med comp och retur. Jag kan naturligtvis ha fullständigt fel och i 675-gaffeln sitter en sådan lösning du talar om och då har du ju rätt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nej, den blir jättebra om den andra cartridgen har comp och ingen retur.

Men jag förstår fortfarande inte hur du kan jämföra ett sådant kit med en normal gaffel med normala cartridges där båda arbetar med comp och retur. Jag kan naturligtvis ha fullständigt fel och i 675-gaffeln sitter en sådan lösning du talar om och då har du ju rätt.

Inga problem bara kvarvarande justermån räcker till.

Annars får du gärna förklara vad som händer när den inte är lika justerad i bägge benen som gör att den blir kass även fast justermånen räcker till för att få framänden att bete sig som man vill.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Inga problem bara kvarvarande justermån räcker till.

Annars får du gärna förklara vad som händer när den inte är lika justerad i bägge benen som gör att den blir kass även fast justermånen räcker till för att få framänden att bete sig som man vill.

Då säger vi att du vet att justermånen i det här specifika fallet räcker till. Det var ju alldeles lysande, då kan vi äntligen avsluta diskussionen.

Varför skall jag förklara hur något som skulle kunna fungera, fungerar? Fast bara under specifika omständigheter som jag inte vet något om....:va
Svaret blir iaf att ja, det går om det finns mån för det. Om det däremot inte är mån för det, vad händer då? och hur fungerar fjädringen då? Det kan du få förklara för mig...

Vad jag däremot vet helt säkert är att jag inte vet hur denna specifika gaffel är, mår och arbetar.
Om du då (vet?) tycker att man skall ge rådet att bara köra på då, fine by me. Det har du gjort.
Jag tycker det inte under givna förutsättningar(många parametrar jag inte vet), men det är ju bara jag det.

För övrigt..."Det går nog" är berömda sista ord. :glömdet
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Då säger vi att du vet att justermånen i det här specifika fallet räcker till. Det var ju alldeles lysande, då kan vi äntligen avsluta diskussionen.

Varför skall jag förklara hur något som skulle kunna fungera, fungerar? Fast bara under specifika omständigheter som jag inte vet något om....:va
Svaret blir iaf att ja, det går om det finns mån för det. Om det däremot inte är mån för det, vad händer då? och hur fungerar fjädringen då? Det kan du få förklara för mig...

Vad jag däremot vet helt säkert är att jag inte vet hur denna specifika gaffel är, mår och arbetar.
Om du då (vet?) tycker att man skall ge rådet att bara köra på då, fine by me. Det har du gjort.
Jag tycker det inte under givna förutsättningar(många parametrar jag inte vet), men det är ju bara jag det.

För övrigt..."Det går nog" är berömda sista ord. :glömdet

Därav rådet i min första post "Sen kan du lika gärna fixa det i vinter om du inte har några problem, fjädringen blir inte obalanserad."

Problem=fixa nu, Inga problem=fixa vid tillfälle, inte svårare än så.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Därav rådet i min första post "Sen kan du lika gärna fixa det i vinter om du inte har några problem, fjädringen blir inte obalanserad."

Problem=fixa nu, Inga problem=fixa vid tillfälle, inte svårare än så.

Håller med, så hade jag gjort och du med uppenbarligen. Men varken du eller jag hade frågat om det i Mekforumet eftersom vi vet hur det skall kännas när det är fel eller rätt.
Om man frågar är det kanske för att man inte vet, därför jag hellre safe:ar och tycker att hen/TS skall fixa det.

Ja, vi är överens.
 
Last edited:

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Bromma
Hoj
Yamaha MT-01
Fjädringen känns inte konstigt på något sätt dock tyckte jag att den var alldeles för hård för min vikt och ville ställa den lite mjukare.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top