Problem Volvo 850

• Thread starter Thread starter crm
  • Start date Start date
Ang lambdalampan eller miljölampan som den oxå kallas så är den en samlingslampa för all motorelektronik som finns i bilen som rör emissioner.

-94 årsmodell sa du... Då ska du öppna motorhuven o läs av felkoderna så här:
1. Nere till vänster har du en svart dosa, på 3 x 6 cm typ, där du lyfter av locket o sätter ner den svarta kabeln i hål nummer 2, ha tändningen på, tryck ner knappen o vänta. Efter en stund ska det uppenbara sig olika blinkningar från den lilla röda lampan. blinkar den 1 gång, uppehåll, 1 gång, uppehåll och en gång till, dvs 1-1-1 så finns det inga fel registrerat i systemet. Skriv ner felkoderna o lägg ut dom här så ser vi på det senare.. gör om proceduren tills samma felkoder dyker upp igen så har du läst ut alla.

Svårstartad sa du... ja det kan vara allt från igensatt bränslefilter, fördelarlock + rotor till kamaxelgivare. Har du gjort service på bilen?

Lyser lamda lampam när bilen går ?

Det sitter hydraliska lyftare som kan tappa oljetrycket och krångla som bara den.. Låter den kompressionslös eller anorlunda än förut när du försöker starta

Alltså. Rätta mig om jag har fel, men det är väl ändå kamaxlarna som pressar ner ventilen (öppnar) och en fjäder som pressar upp (stänger)?

Det hydrauliska har väl nåt att göra med att själva lyftaren/tryckaren ligger an mot kammen hela tiden så att man slipper justera spelet?

Annars skulle väl ventiler och kolvar kollidera om man långsamt snurrar motorn utan att starna den.

Det enda som skulle hända rent ventilmässigt utan oljetryck (förutom smörjningen) är väl att lyftarna börjar ticka lite, men har dock ingen märkvärdig betydelse för funktionen.

Jag är 100% säker på min teori, men jag blir orolig... :va

Sant det du säger absolut, men har bilen stått ett par dagar kanske så blir avståndet större i och med att oljan rinner bort från lyftarna, dels uppstår ett sjuhelvetes knackande som försvinner efterhand, vilket kan orsaka att bilen är svårstartad. Inget oljetryck så startar inte bilen så lätt..

Alltså. Rätta mig om jag har fel, men det är väl ändå kamaxlarna som pressar ner ventilen (öppnar) och en fjäder som pressar upp (stänger)?

Det hydrauliska har väl nåt att göra med att själva lyftaren/tryckaren ligger an mot kammen hela tiden så att man slipper justera spelet?

Annars skulle väl ventiler och kolvar kollidera om man långsamt snurrar motorn utan att starna den.

Det enda som skulle hända rent ventilmässigt utan oljetryck (förutom smörjningen) är väl att lyftarna börjar ticka lite, men har dock ingen märkvärdig betydelse för funktionen.

Jag är 100% säker på min teori, men jag blir orolig... :va

För att förenkla det lite så skulle man kunna säga att utan olja så trycker kammen bara på lyftaren, "ventilen står still"

Har vart med om detta fenomen rätt ofta faktiskt.

Sådär nu har ja kollat felkoder fick det här

hål nr 2

1-1-2

hål nr 6
3-2-4
2-1-4
3-1-4

men sen sitta ja hål nr 2 igen UTAN att ha nollställt å då stog det 1-1-1

Sen nollställde jag nr 6

Och då var det 1-1-1 på båda hålen. Och bilen startade direkt.

Men frågan är, måste man göra nått åt det ändå lr?

För att förenkla det lite så skulle man kunna säga att utan olja så trycker kammen bara på lyftaren, "ventilen står still"

Har vart med om detta fenomen rätt ofta faktiskt.

Åååå... Jag hade fktiskt ingen aning om att det kunde bli så! Trodde ändå man var haj på tekniken, men å andra sidan har jag aldrig rivit i en maskin med hyrauliska lyftare.

Tack för infon, så kan vi återgå till ämnet! :tummenupp

Sådär nu har ja kollat felkoder fick det här

hål nr 2

1-1-2

hål nr 6
3-2-4
2-1-4
3-1-4

men sen sitta ja hål nr 2 igen UTAN att ha nollställt å då stog det 1-1-1

Sen nollställde jag nr 6

Och då var det 1-1-1 på båda hålen. Och bilen startade direkt.

Men frågan är, måste man göra nått åt det ändå lr?

hål 2= A2? 112= fel i styrenheten (bränslesystem)
hål 6=A6? (tändsystemet) 324=kamaxelgivarsignal saknas tillfälligt
214=impulsgivarsignal saknas tillfälligt
314=kamaxelgivarsignal felaktig

du bör nog kolla upp felen, har du bara nollställt koderna utan att ha fixat felen uppstår dom igen.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back