Produkt utan orginalkartong

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Igår var jag och försökte hitta ett Cardo scala g9 interkomsystem för köp och det närmaste jag kunde hitta (då alla var slut överallt) var att mcboden skulle få in systemet idag. Jag lämnade namn och nummer och dom ringer till och med upp idag och försäkrar mig om att det kommit in och är bara att hämta. Jag åker dit och till min förvåning levereras detta inte i orginalförpackning, när jag frågar säger killen i kassan att efterfrågan är skyhög och att dom får in produkterna utan orginalkartongen :va Jag tänkte att det är nog inga problem och betalar glatt, men nu i efterhand tänker jag ändå: gjorde jag fel, borde jag åka tillbaka och kräva att den skall levereras i orginalkartong? (tänker då på andrahansvärdet och kanske t.o.m garantiärenden om nåt problem uppstår) Kanske är det någon annan som råkat ut för samma sak?

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
andrahandsvärde som minskar p.g.a av avsaknad av orginalkarton ? 98% av sveriges befolkning slänger kartingen till köpt vara när dom kommer hem och packar upp. (det är inget samlarobjekt)

ang garanti, se samma svar som ovan , fast med tilläget att du har ju faktiskt kvitto. (ja på varan alltså , eller är det kartongen som eventuellt behöver tas in på garanti ? )

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Fungerar varan även utan denna papplåda så är ju allt bra.Reklamationer och andrahandsförsäljning kan ju däremot vara en annan femma beroende på vem i personalen som kanske tar emot denna vara vid eventuellt fel eller den köpare efter dig som tvunget måste ha förpackningen med denna då begagnade vara för att känna sig lyckligare i livet.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
andrahandsvärde som minskar p.g.a av avsaknad av orginalkarton ? 98% av sveriges befolkning slänger kartingen till köpt vara när dom kommer hem och packar upp. (det är inget samlarobjekt)

ang garanti, se samma svar som ovan , fast med tilläget att du har ju faktiskt kvitto. (ja på varan alltså , eller är det kartongen som eventuellt behöver tas in på garanti ? )

Nej nåt samlarobjekt är det inte och jag vet inte hur petiga de är på kartongen, dock vet jag många andra som är bra petiga med "orginalemballage". Tycker bara att uttalandet att de får den hemskickad utan kartong verkar konstigt, varför skulle Cardo skicka lösa grejer? Hoppas bara inte det är nåt returköp...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En del tillverkare kräver att produkten transporteras i orginalkartong vid garantiärenden, kolla om det krävs annars är det bara att skita i det.

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
Reklamationer påverkas inte. Tänk dig om du va tvungen att spara lådan till tv:n eller diskmaskinen.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Stora dyra saker som monitorer och TVapparater kan vara en idé att spara emballaget till.

Om de ska iväg på service brukar de betyda förpackning i originalkartong.

En liten grej som en intercom eller något är la skit samma..

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Reklamationer påverkas inte. Tänk dig om du va tvungen att spara lådan till tv:n eller diskmaskinen.
På min Samsung-TV står det i garantipapperet att den ska returneras i originalemballage. Sen att de som hanterar returen/ärendet inte vill ha originalkartongen utan har eget emballage att frakta den i är en annan sak, jag måste lik förbannat spara kartongen i nåt förråd "utifallatt" (iaf första tiden).

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
På min Samsung-TV står det i garantipapperet att den ska returneras i originalemballage. Sen att de som hanterar returen/ärendet inte vill ha originalkartongen utan har eget emballage att frakta den i är en annan sak, jag måste lik förbannat spara kartongen i nåt förråd "utifallatt" (iaf första tiden).

Ja, enligt dem. Dock kom det en dom för inte så länge sedan som "motbevisade" detta. Man ska inte behöva spara förpackningar i alla oändlighet för att kunna åberopa sin garanti. DÄREMOT blir det väldigt enkelt att skicka en tv på lagning om man har en låda som passar tv:n perfekt med frigolit och allt i :)

I detta fall får produkten förmodligen plats i en vanlig kartong och således försvinner fraktproblemet. I detta fall såldes även varan utan kartong. Därmed finns det ingen orginalkartong.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag tycker dock det låter konstigt att det skulle säljas nytt utan kartong. Inte direkt varan som brukar säljas i bulk.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Ja, enligt dem. Dock kom det en dom för inte så länge sedan som "motbevisade" detta. Man ska inte behöva spara förpackningar i alla oändlighet för att kunna åberopa sin garanti. DÄREMOT blir det väldigt enkelt att skicka en tv på lagning om man har en låda som passar tv:n perfekt med frigolit och allt i :)

I detta fall får produkten förmodligen plats i en vanlig kartong och således försvinner fraktproblemet. I detta fall såldes även varan utan kartong. Därmed finns det ingen orginalkartong.

Har väl aldrig varit själva reklamationen som varit problemet. Snarare att det är ingen som tar på sig att transportera sådant utan riktigt emballage och då helst originalemballage..

Skulle något hända så är det bara att köpa en ny TV då ingen fraktförsäkring lär täcka den..

Var någon tråd för länge sedan om någon som ställt till det. Efter många om och men kom det fram att han dunkat iväg en monitor på posten inlindad i en filt. Gick ju sådär .. 0_o

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO