Professor Charles M. Falco föreläser om Superbikes

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nyteknik skrev:
... Det talades mycket om vilka material som passar bäst för ett topplock. Diamant är tydligen det allra bästa och silver har använts. ...

... Motorcyklar hade alltid haft kick. ...

... Britten var ett exempel på nygammal teknik: enarmad framgaffel. Detta användes redan på 30-talet ...

... Generellt om teknik för kommersiella ändamål nämndes "MAYA: Most advanced, yet acceptable". En egen reflektion är att Yamaha GTS 1000 med s.k. Omegaram inte uppfyllde det andra kriteriet. ...

... "If you´ve ever ridden a twostroke motorcycle you know how fast they are. They just behave som well.". Jag tror han menade att de var så effektiva i förhållande till en fyrtakt. Och också miljömässigt gångbara med insprutning och datorer som ser till att just rätt mängd bränsle tillförs. ...
1. Material för topplock vill vi höra mer om. Beskriv! Inte för att jag tänker gjuta nån topp av silver men ändå. Det jag kan tänka mig som fördel med silver är väl att det leder värme väldigt bra. Tror jag.

2. Jag har haft några hojar med kick, och då menar jag inte bara 125:eek:r!

3. Det mesta av "modern" teknik är gammal. Såg en bakrutedekal på en Alfa Romeo i slutet av 80-talet: "Twin cam redan 1913!"!

4. Det där med "yet acceptable" har ju drabbat en och annan hoj genom åren. Jag tror att de flesta hojar med navstyrning har åkt dit på just den grejen, ex vis Bimota Tesi. Modern teknik som har goda förutsättningar men som inte ser riktigt ut som andra hojar.

5. Bimota försökte med egen avancerad 2-takt men misslyckades, antagligen inte så mycket därför att de var fel ute, jag tänker mer på att de lanserade för tidigt, dvs innan hojarna var färdiga och att de sen inte hade stålar att reda ut de problem som följde. Och sen var konkursen ett faktum. För den som inte känner till det så heter hojen V-due, 500cc 2-cylindrig.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Robban_C skrev:
1. Material för topplock vill vi höra mer om. Beskriv! Inte för att jag tänker gjuta nån topp av silver men ändå. Det jag kan tänka mig som fördel med silver är väl att det leder värme väldigt bra. Tror jag.

Det var en AJS från 40-talet som använde ett topplock av silver, just för att det leder värme bra.
Men rent silver är så mjukt att det inte går att använda till ett topplock så dom var tvungna att legera det med andra ämnen för att få det att hålla och då sänktes det termiska konduktiviteten till ungefär samma nivå som aluminium.
Och eftersom aluminium är både lättare och billigare än silverlegeringar så är det ett lämpligare material för topplock.
Så det var ett exempel på en smart idé som inte funkade så bra att tillämpa i praktiken.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Som så många andra "smarta" idéer genom åren.
Men utan dom "smarta" idéerna får man heller inte dom som verkligen är _riktigt_ smarta.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Angående hojar utan vanlig "gaffel" så kan det nog bero på att vi användare är väldigt konservativa och modemedvetna. Konstruktionen i sig kan vara överlägsen men ser den för udda ut så vill vi inte ha den. BMW har ett par modeller där styrningen och fjädringen separerad men det ser fortfarande ut som en "vanlig" hoj, skulle den sälja lika mycket om den såg ut som en GTS tror ni?
Det är synd pga att vår känsla av vad som är "snyggt" och "fult" i viss mån hindrar tekniska framsteg som skulle vara till nytta för oss.

Bimota fick med sin V-Due inte till insprutet, det som skulle göra den så unik. Att den efter konkursen säljs till hutlösa priser med fuggar är lite ironiskt.




Robban_C skrev:
4. Det där med "yet acceptable" har ju drabbat en och annan hoj genom åren. Jag tror att de flesta hojar med navstyrning har åkt dit på just den grejen, ex vis Bimota Tesi. Modern teknik som har goda förutsättningar men som inte ser riktigt ut som andra hojar.

5. Bimota försökte med egen avancerad 2-takt men misslyckades, antagligen inte så mycket därför att de var fel ute, jag tänker mer på att de lanserade för tidigt, dvs innan hojarna var färdiga och att de sen inte hade stålar att reda ut de problem som följde. Och sen var konkursen ett faktum. För den som inte känner till det så heter hojen V-due, 500cc 2-cylindrig.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag håller med både vad gäller gaffel/"mode" och V-due.
Vill för övrigt gärna ha en V-due men inte till de priser som begärs.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top