Robban_C
Gubbfan åker knarr!
1. Material för topplock vill vi höra mer om. Beskriv! Inte för att jag tänker gjuta nån topp av silver men ändå. Det jag kan tänka mig som fördel med silver är väl att det leder värme väldigt bra. Tror jag.Nyteknik skrev:... Det talades mycket om vilka material som passar bäst för ett topplock. Diamant är tydligen det allra bästa och silver har använts. ...
... Motorcyklar hade alltid haft kick. ...
... Britten var ett exempel på nygammal teknik: enarmad framgaffel. Detta användes redan på 30-talet ...
... Generellt om teknik för kommersiella ändamål nämndes "MAYA: Most advanced, yet acceptable". En egen reflektion är att Yamaha GTS 1000 med s.k. Omegaram inte uppfyllde det andra kriteriet. ...
... "If you´ve ever ridden a twostroke motorcycle you know how fast they are. They just behave som well.". Jag tror han menade att de var så effektiva i förhållande till en fyrtakt. Och också miljömässigt gångbara med insprutning och datorer som ser till att just rätt mängd bränsle tillförs. ...
2. Jag har haft några hojar med kick, och då menar jag inte bara 125
3. Det mesta av "modern" teknik är gammal. Såg en bakrutedekal på en Alfa Romeo i slutet av 80-talet: "Twin cam redan 1913!"!
4. Det där med "yet acceptable" har ju drabbat en och annan hoj genom åren. Jag tror att de flesta hojar med navstyrning har åkt dit på just den grejen, ex vis Bimota Tesi. Modern teknik som har goda förutsättningar men som inte ser riktigt ut som andra hojar.
5. Bimota försökte med egen avancerad 2-takt men misslyckades, antagligen inte så mycket därför att de var fel ute, jag tänker mer på att de lanserade för tidigt, dvs innan hojarna var färdiga och att de sen inte hade stålar att reda ut de problem som följde. Och sen var konkursen ett faktum. För den som inte känner till det så heter hojen V-due, 500cc 2-cylindrig.