Proffshjälp med dämparinställning Stockholm?

Goldbug

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR954 03, Honda CBR900RR Fireblade -98 och HondaXR650R Supermotard -00
Jag har en cbr900 -98 som jag bytt bakdämpare på (Nitron Race) och bytt ut original framgaffelfjädrar till Öhlins (normalhårda gatvarianten). Jag håller på att lära mig köra på bana men sista jag var iväg förra efter året fick jag sjukt konstiga sneda vågmönster av gummi på däcken och körde även omkull i en lågfartskurva. Det känns som något är knas. Ev lirar inte fram- och bakdämp med varandra? Någon som vet något proffs i Stockholm som kan hjälpa mig med detta?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle säga att det är i princip meningslöst att betala någon för att skruva på rattarna. De brukar vara tokmjuka och sakna tillräcklig progressivitet i dämpningen hur man än skruvar. Vanligen behöver du ordentligt mycket mer kompressionsdämpning än vad där finns original men skruvar du nära max på ratten så blir det snarare studsigt och okänsligt utan att ha löst grundproblemet.

*Steg 1 är alltid att se till att oljan är fräsch och höja oljenivån en bit jämfört med original. Om spannet är 80-110mm och standard är 100 så skall du lägga dig nära 80. Det hjälper åtminstone mot att gaffeln tokdyker när man bromsar.

* Steg 2 är att installera någon uppgradering i dämpningen i form av ett kolvkitt. Racetech Gold valve är prisvärt om du kan installera det själv.

Vilka däck åker du på? När man åker gatdäck på bana framförallt med ett originalchassie är det vanligt med konstiga slitage och i brist på bra justermöjligheter får man acceptera det. Kontrollera vilket däckstryck som är rekommenderat vid banåkning med just ditt däck. Även om det skall mätas varmt eller kallt....
 

Goldbug

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR954 03, Honda CBR900RR Fireblade -98 och HondaXR650R Supermotard -00
Det är ny och fräsch olja i gaffeln, och tycker att den beter sig ok när jag bromsar hårt. Däcken är Metzeler Sportec M3 som var inne på första säsongen vid tillfället. Däcktrycket hade jag ingen koll på när jag fick de skumma mönstren måste jag erkänna. Bifogar en bild på framdäcket som hade konstigast mönster. Framdäck.JPG
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu är det svårt att uttala sig med bara den där bilden men det där ser inte särskilt konstigt ut. Spotec M3 är inget bandäck och har du kört det med gat-tryck och börjat åka undan lite så blir det sådär.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker som Boris att det inte ser ut som något konstigt mönster, möjligtvis att du inte ser ut att använda sidorna på däcket.
 

Goldbug

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR954 03, Honda CBR900RR Fireblade -98 och HondaXR650R Supermotard -00
Såg någon video om den typen av mönster på däck och förstod det som att det kunde tyda på felinställd dämpning. Man får ju hjärnspöken när man kör omkull...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg någon video om den typen av mönster på däck och förstod det som att det kunde tyda på felinställd dämpning. Man får ju hjärnspöken när man kör omkull...

Det skulle möjligtvis vara de där sltiagefria trianglarna bakom mönstret isf... Men, däcket ser inte ut att ha bestraffats väldigt hårt. Var det framhjulet eller bakhjulet som släppte? Be någon som är bra på att köra testa din hoj, de borde kunna säga om det är något väldigt fel med den.
Sedan är det bästa man kan göra för att inte krascha att gå kurser, körtekniken brukar oftast vara det som är anledningen till oönskade besök vid sidan av asfalten.
 

Goldbug

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR954 03, Honda CBR900RR Fireblade -98 och HondaXR650R Supermotard -00
Det var troligen ett bakhjulssläpp. Misstänker att jag kanske ökade lutningen på hojen samtidigt som jag började gasa ut ur kurvan. Antar att det inte handlar om små felaktigheter i lufttrycket som gör att man kör omkull.
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
www.effektbolaget.se - tommy kommer kunna göra underverk! Många i min bekantskapskrets som varit där med orginalhojar och varit nöjda med fjädringsinställningar osv - ink jag då givetvis! Eftermarknadsgrejer är givetvis inget problem! Ring honom! :)
 

Goldbug

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR954 03, Honda CBR900RR Fireblade -98 och HondaXR650R Supermotard -00
Tack för tipset på Effektbolaget. Så här såg bakhjulet ut. Man ser inte så bra men det är tydliga "trekanter" av helt oslitna ytor på den sida med mest uppbygt gummit. Det var på den sidan jag tappade fästet.Bakhjul1.jpgBakhjul2.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kolla upp geometrin, alltså höjden fram/bak, tycker du har lite väl mycket skillnad på "feg-rand" mellan fram/bak.
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top