Program för att organisera bilder som är utspridda, dubblerade och har samma namn..!?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Som rubriken säger...

Många års digitalfoton har hamnat på olika hårddiskar som flyttats mellan datorer och kopierats o.s.v. i alla tänkbara och otänkbara kataloger behöver nu ordnas... Vissa kataloger är rena kopior på varandra och många bilder har samma namn. Image15.jpg var tydligen inte helt unikt...

Finns det något smidigt program som styr upp i härvan? Ja, jag kan googla jag med men att planlöst söka efter "image organizer" eller motsv. känns bara meningslöst eftersom nätet dräller av dylik programvara.

Så, vilket är bäst per kB nedladdad installationsfil?

Programmet skall alltså organisera bilderna och gärna skapa upp nya mappar och strukturer och kunna identifiera dubbletter även i de fall filerna har olika namn och åt andra hållet givetvis kunna döpa om filer de gånger det rör sig om olika filer men med samma namn.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har ungefär samma problem, jag har tankat ur bilder ur otaliga kameror och telefoner till min dator (min dator är asgammal och jag har bytt telefoner flera gånger), så jag testade ett program för länge sedan som fuckade upp min dator ännu mera, skapade ännu fler kopior i nya mappar (?) och spred ut bilderna ännu mera.

Hittar du ett som är bra så PM'a mig.

En önskvärd funktion vore att den kände igen dubletter även om dom var i olika storlekar och bara sparadee den största (jag förstorar sällan bilder så det borde vara orginalet)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ohh, fyfan! Jag satt en hel dag för ett tag sedan och ordnade alla bilder som låg i 200 jävla undermappar hit å dit. Jävla slavjobb är det.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Ohh, fyfan! Jag satt en hel dag för ett tag sedan och ordnade alla bilder som låg i 200 jävla undermappar hit å dit. Jävla slavjobb är det.

Jepp, been there!

Pigg och nykter måste man också vara annars blir det snabbt ännu mer fel.

(Använder System Mechanic, finns som 1 månads trial version om man inte vill betala.)

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har drygt 27000 bilder och jag är vansinnigt glad att jag redan från början skapade en bra struktur på dom! Fast ibland kan det ju bli lite pyssligt, om jag tex fotar en fågel som sitter vid en fin blomma, ska den hamna i Natur/Fåglar eller Natur/Blommor? Men det ser jag som ett I-landsproblem, och lägger den där det känns bäst :)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag använde ACDSee. Använd batch rename och döp om alla filer till datum och klockslag från EXIF-informationen. På det viset kommer du snabbt identifiera de absolut flesta dubletterna. Du kan samtidigt tala om att den ska flytta filer till en viss mapp osv.

Lägg nån timme där så har du 80% av jobbet gjort sen.

Jag har drygt 27000 bilder och jag är vansinnigt glad att jag redan från början skapade en bra struktur på dom! Fast ibland kan det ju bli lite pyssligt, om jag tex fotar en fågel som sitter vid en fin blomma, ska den hamna i Natur/Fåglar eller Natur/Blommor? Men det ser jag som ett I-landsproblem, och lägger den där det känns bäst :)

Tagga bilderna istället så kan du ha de i flera smarta album parallellt. :tummenupp

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag använde ACDSee. Använd batch rename och döp om alla filer till datum och klockslag från EXIF-informationen. På det viset kommer du snabbt identifiera de absolut flesta dubletterna. Du kan samtidigt tala om att den ska flytta filer till en viss mapp osv.

Lägg nån timme där så har du 80% av jobbet gjort sen.

Tagga bilderna istället så kan du ha de i flera smarta album parallellt. :tummenupp
Jovisst vore det smidigt :tummenupp Men när jag började fota digitalt så fanns det inga bra såna program och nu har jag liiiiite för många bilder för att jag ska orka göra det :rolleyes:

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen