Program för att skapa hemsida

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skall bygga simpel web åt en polare. Själv har jag hyfsad koll, men han behöver något enkelt för att sedan kunna administrera sin web. Vore toppen om det fanns nåt typ "easy web creator" som automatiskt ftpar upp material osv.

Måste ju finnas nåt simpelt man kan tanka ned, eller kanske rent av en webtjänst. One.com har en webtjänst men den är inte klockren.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Wordpress.

Ska man överlåta saker till folk som inte kan finns det inget bättre än ett backend-GUI som är lätt att förstå. Du kan modifiera temat och han uppdaterar sjukt enkelt.

Annars Dreamweaver.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Wix. Fan, det där ser bra ut. Kanske precis vad jag letar efter.
Tackar tackar!

http://www.joomla.org/

Joomla! är ett fritt, open source innehållshanteringssystem skrivet med PHP för publicering av innehåll på webben med hjälp av databasen MySQL. En av fördelarna med Joomla är att man enkelt kan ändra hela sidans utseende och lätt behåller själva innehållet, informationen. Detta med endast några musklick. Man kan också uppdatera och redigera sin sida direkt på servern från vilken dator som helst, så länge den har internetanslutning.

Joomla är gratis och därför finns det också många tillägg, moduler och mallar (alltså tillägg som enbart hanterar utseendet, inte funktionen, på webbplatsen) som också de är gratis.

Joomla är uppbyggt med en administrationsdel, backend, och en publik del, frontend, vilket är det som en besökare på en webbplats ser. Man kan, om man loggar in i den publika delen, beroende på vilken begränsning ens användarkonto har, göra ändringar i artiklar direkt utan att behöva logga in i administrationsdelen.

Administratören kan begränsa friheten för olika användarkonton att utföra ändringar på webbplatsen vilket gör att administratören har full kontroll över vilka som kan utföra ändringar.

Det finns nu även ett tillägg som hanterar flerspråksstöd, JoomFish, vilket gör att man kan internationalisera sin webbplats på ett mycket enkelt sätt.

Det finns även en officiell svensk webbplats för Joomla, Svensk Joomla, där det finns svenska översättningar av både Joomla självt och många av tilläggen.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Wordpress alternativt Joomla är grejen! :fakta

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Wordpress alternativt Joomla är grejen! :fakta

Wordpress installeras på hosten. Samma med Joomla.

Vi snackar nu om en webb på kanske 3-4 sidor och ett litet fotogalleri. Enkla grejjer. Killen som har den är inte så bevandrad i datorer så jag vill hålla nere funktioner till ett minimun för att undvika trassel.

Jag skapar webben, men han vill kunna ändra texter och kanske bilder. På sin höjd kanske skapa nya sidor.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad

Vi snackar nu om en webb på kanske 3-4 sidor och ett litet fotogalleri. Enkla grejjer. Killen som har den är inte så bevandrad i datorer så jag vill hålla nere funktioner till ett minimun för att undvika trassel.

Jag skapar webben, men han vill kunna ändra texter och kanske bilder. På sin höjd kanske skapa nya sidor.
Ja, jag läste efter jag postat att den skulle skapas och sen publiceras. Sorry.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Bygg sidan i Dreamweaver. Skapa tydliga kommentarer runt textblock så han vet var han skall redigera. Dreamweaver har en smidig FTP-klient som gör att han på ett simpelt sätt kan ladda upp och ner filerna.

Vill du göra det ännu mer felsäkert och "nybörjaranpassat" kan du bryta ut de delar som han skall kunna ändra i egna filer och sedan "inkludera" dem på övriga sidor med Server Side Include.

Dreamweaver har stöd för att enkelt lägga in inkluderingsfält och peka ut vilken fil som skall inkluderas.

Det enda som krävs är att du sparar dina sidor som sida.htmls
Därefter bygger du en helt vanlig HTML-sida och klipper ut de delar som han skall kunna ändra till ett eget dokument.
Inkludera sedan detta med:
<!--#include file="nyheter.html" -->

....han behöver då bara vara inne i "dokument.html" och jobba oavsett hur mycket HTML du har lagt i sidan som inkluderar "dokument.html"..

Du kan givetvis inkludera flera dokument på olika ställen på samma sida..
Det är även ett smidigt sätt att kunna ha en enda fil för t.ex menyn som du sedan kan inkludera på alla sidor.

edit:
De filer som inkluderas får inte innehålla head & body-taggar o.s.v. eftersom de bara skall inkluderas på din stora snygga sida..

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Joomla var bara så sjukt smidigt när jag testade det.
Kanske det inte uppfyller alla kraven dock. Men finns det inte någon modul som han kan logga in med och göra små justeringar?
Eller har du problem att lägga den på hosten menar du?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Bygg sidan i Dreamweaver. Skapa tydliga kommentarer runt textblock så han vet var han skall redigera. Dreamweaver har en smidig FTP-klient som gör att han på ett simpelt sätt kan ladda upp och ner filerna.

Vill du göra det ännu mer felsäkert och "nybörjaranpassat" kan du bryta ut de delar som han skall kunna ändra i egna filer och sedan "inkludera" dem på övriga sidor med Server Side Include.

Dreamweaver har stöd för att enkelt lägga in inkluderingsfält och peka ut vilken fil som skall inkluderas.

Det enda som krävs är att du sparar dina sidor som sida.htmls
Därefter bygger du en helt vanlig HTML-sida och klipper ut de delar som han skall kunna ändra till ett eget dokument.
Inkludera sedan detta med:
<!--#include file="nyheter.html" -->

....han behöver då bara vara inne i "dokument.html" och jobba oavsett hur mycket HTML du har lagt i sidan som inkluderar "dokument.html"..

Du kan givetvis inkludera flera dokument på olika ställen på samma sida..
Det är även ett smidigt sätt att kunna ha en enda fil för t.ex menyn som du sedan kan inkludera på alla sidor.

edit:
De filer som inkluderas får inte innehålla head & body-taggar o.s.v. eftersom de bara skall inkluderas på din stora snygga sida..

Alldeles för avancerat. Att släppa in den här personen i en editor skulle bli katastrof :)

Han behöver nåt som liknar powerpoint. Point-click.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Passar på att göra lite reklam för våra guider på https://www.iis.se/internet-for-alla/guider

Där kan du gratis tanka hem eller beställa (gratis) pappersböcker om hur du kommer igång med bland annat wordpress och joomla. :tummenupp

(Hoppas moderator tillåter denna reklam då det är en tjänst vi erbjuder för att vara snälla och vi går 100% back på det)

Edit: Det är ok! //Gumpa

Last edited by a moderator:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Passar på att göra lite reklam för våra guider på https://www.iis.se/internet-for-alla/guider

Där kan du gratis tanka hem eller beställa (gratis) pappersböcker om hur du kommer igång med bland annat wordpress och joomla. :tummenupp

(Hoppas moderator tillåter denna reklam då det är en tjänst vi erbjuder för att vara snälla och vi går 100% back på det)

Jag har inga problem att komma igång med såna här verktyg. Jag ska bara bygga sajten. Däremot vill killen som ska ha den att det skall gå lätt att ändra på saker och ting. Lätt för oss är inte samma som lätt för honom.

Vi snackar SKITLÄTT här. Inte 300 olika knappar, menyer, templates, plugins och annat. Jag förstår att han tycker det är jobbigt och vill göra det här så lätt som möjligt för honom.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år