Det kommer aldrig att bli en högprestandahoj, så skit i ojämn komp och bygg en looker istället.
Ja, det är ju rena drömmen att hitta ett sånt där lagårdsfynd.
Här uppe verkar folk hålla hårt i gammal skit, jag har varit och tittat på ett gäng skrotfärdiga hojar men priserna har varit horribla!
Det kan vara rost på kolvringarna också, provstarta och varmkör och mät igen!
Det kommer aldrig att bli en högprestandahoj, så skit i ojämn komp och bygg en looker istället.
Den där hojen ska inte ha breda däck, den ska ha smala jävla däck och en dunstallkåpa!
Nja.
Skulle nog föreslå att låta den stå en stund med dieselolja i cylindrarna för att lossa kolvringarna först.
Egentligen skall man spruta i lite tunn olja i cylindrarna innan man drar runt motorn första gången efter längre stillestånd.
Lossar ringarna och mjukar upp eventuell rost på väggarna, samt etablerar en liten smörjfilm.
Har aldrig gjort.
Det första man gör är att kolla om den går runt..
Mitt råd:
Låt stå över natten med en skvätt diesel i varje cylle.
Pumpa runt utan stift några varv.
Dutta i lite motorolja.
Skruva i stiften.
Rengör förgasarna (i alla fall flottörhusen).
Fyll på ny bensin med lacknafta i (förgasarrengöring för snåla).
Kör de första tankarna med tvåtaktsolja (2 procent) ety förgasare brukar kärva lite när de stått stilla.
Gör ny kompmätning.
Nu har du motionerat ventilerna och kolvringarna, samt putsat bort eventuell ytrost i cylindrarna.
Brukar ge bättre värden.
Nja.
Skulle nog föreslå att låta den stå en stund med dieselolja i cylindrarna för att lossa kolvringarna först.
Härligt Paps.
Letar själv efter nåt gammalt roligt så man har nåt att göra över vintern.
Lycka till
En väldigt trevlig, charmig och annorlunda hoj.Synd att du bor så långt bort, annars har jag en kul projekthoj till salu (Honda CX500 "Plastgrisen")![]()
Oavsett om det är OK att köra på blyfritt eller inte så brukar jag ge mitt gammelas lite blyersättning emellanåt.
Säga vad man vill om blyad soppa, men motorerna gillade den!
Idag bestämde jag mig för att göra en helhjärtad insats för att få bort oljefiltret.
Ur Service manualen
View attachment 286361
Skruvskallen ser ju liten och behändig ut så den borde inte kunna sitta så hårt. Om man kollar lite mer på bilden kan man misstänka att det är något lurt, invändiga gängan i blocket verkar lira dåligt med skruvskallen.
Fram med vinkelslipen och bort med skruvskallen så man knacka/dra av filterkåpan. Ehh Va, skallen borta men det verkar inte finnas något skruvskaft bara massivt stål.
Här krävs värme, fram med migen och en M12 insex skruv. Så här blev det.
Dit med nyckeln och ta i. Men va i h-e, trots massor av värme, en ny frisk skalle och ordentlig hävarm så lossnar den inte trots att M12 skruven fjädrar !
Dax för lite kärlek, insexhylsa+halvtumshandtag (fast) och en hammare. Efter ett par rejäla smekning med hammaren så sa det plopp och så var skruven loss.
Den skruvskallen till den "skruven/flänsen" är väl en sådär konstruktion.
I skruven sitter filtrets by-pass function kan man läsa i manualen. Vidare står det att man inte skall dra åt för hårt då det kan försvåra nästa filterbyte.
Before , read manual !
Mission acomplishedNu skall det firas med en bira
![]()
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |