Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Och så var den isär
Opened.jpg

En VW motor har inte bara glömplåtar utan även glömskruvar :huvet

I morgon blir det lite motordelstvättning och uppstädning i verkstan och sedan drar jag igång operation kutsplastning.

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Du e dig lik paPs, kul att se att du inte ger upp! ...kämpa på!

Gott nytt år på dig!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
........Gott nytt år på dig!

Dito :tummenupp

Jag kan ju inte börja med glasfiberslipning, vinkelslip och svetsning innan jag fått ihop hydrokoptermotorn. Det är nog inge vidare med glasfiber och metall damm i dom nya lagren.

Vevaxel rengjord uppmätt och vevstakar med nya lager monterade.
CrankShaft.jpg

Vevstaksskydd ditsatta. Det är inge bra att få hack i dom vid hantering/montering.
ProtectionSocks.jpg

Ny kamaxel som ger mer pulver vid låga varv och lite mer på topp.
NewCamshaft.jpg

Lite kul att "tze germans" använder sig av "fucked up" delning för att se till att drevet hamnar rätt.
FunnyGermans.jpg

Och så gäller det att få alla lager att hamna rätt och att kamtimingen blir rätt.
CamTiming.jpg

Allt på plats så långt.
CrankCamInPlace.jpg

Givetvis pajade samtliga plast vevhusskruvsstyrningar. Undrar om man måste ha dom, vevhushalvorna styrs ju upp av kraftiga styrpinnar. Får leta lite på nätet tror jag.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Gick ut och gjorde ren tätytorna på den andra vevhushalvan och passade då på att kolla i packningssatsen.

Skruvstyrningarna var med :tummenupp
Styrningar.jpg

I morgon blir det ihopdragning av vevhus.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Så var vevhuset ihopskruvat igen. Kontrollmätt, rengjort, nya lager, nya tätningar och momentdraget efter alla konstens regler.

Ramlagerskruvar på plats med styrningar
Styrningar.jpg

Ihopdraget med fläkttätning på plats
FanSeal.jpg

Ett stycke VW2L vevhus renoverat och med lite vassare kam.
CrankCaseDone.jpg

Nu kan jag göra lite annat i verkstan eftersom ett ihopmonterat vevhus inte är så känsligt
och lätt kan skyddas mot damm (täcka över eller bära ut).

Jag har tänkt svarva av cylindrar och kolvar lite för att höja kompen och sen måste pinskruvarna för avgasrören bort ur topparna. Tänkte kolla upp ventiler och ventilsäten också, kan behöva fräsas.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Arbetsbänk uppröjd och rengjord efter VW meckandet.

Alien ?
Sned.jpg
Nä det är kutsen. När man väl börjar göra en form efter pluggen är det kört så jag gjorde lite noggrannare mätningar med smygvinkel och ögonen. Passformen på hojen är kanon men den bakre (baklyseytan) är inte vinkelrät mot centrumlinjen och den högra sidan har inte samma lutning mot lodlinjen som den vänstra.

Bara på ett igen med spackel.
MerSpackel.jpg

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
"Sanding the floor done".
Symetrisk-kollad med smygvinkel-Check
Passar på hojen - Check

Eftersom jag har invik i underkanten för att få rundade hörn där så måste formen vara delad. Skulle nog funka med 2-delad men eftersom det blir djävligt illa on det inte funkar så kör jag 3-delat, såhär.

Split.jpg

För att underlätta avformning både från plugg och färdig kuts sätter jag dit anslutningar för vatten. En i varje formdel.

Dom tre vattenanslutningarna och formaxet jag brukar använda.
WaxHoseCon.jpg

"As soon as the paint has dried my tiny grasshopper it will be wax in right hand......and eehh....wax in left hand"

Under vaxningsproceduren måste jag karva till en styroformbit som kan funka som form för delningsflänsarna mot sitsen på dom bakre formdelarna.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Fjärde och sista vaxningen
Waxed.jpg
Ska bara torka ordentligt och sen poleras.

Torrt och polerat. En del till första formdelningen klar.
FirstSplit.jpg

Nu till det jobbiga, en böjd delning mellan sits och sida.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Mellan vaxningarna åkte jag över till fastlanded för att fylla på mitt dieselförråd och passade på att lattja lite.

En "lätt" modifierd Evinrude -84 20hk går rätt bra. :yoparty

Bigbrother ger viss kursostabilitet genom propellerströmmen och det hela avslutas med ett juste wave-dive.

Skrammlet beror på att riggen frusit ihop med styraxeln så gummiupphängningen funkar inget vidare. Vibrerar en del i båten och där ligger en snöskyffel och en båtshake.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Delningsformen till första formdelen klar. Måste bara spackla skruvskallar och lacka masoniten.

FirstSplitMould.jpg

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Du vet att det enda som skiljer på Evinrudes 20 hk och 35 hk är förgasaren? Tips om du bil göra en racer av båten (isbrytaren) också.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Du vet att det enda som skiljer på Evinrudes 20 hk och 35 hk är förgasaren? Tips om du bil göra en racer av båten (isbrytaren) också.

Nej det är inte bara det. Man måste byta reedplattan, fila upp hålet i REED locket och byta förgasare.

Jag har dessutom ändrat "gaskammen" på tändplattan, ändrat tändförställnings armen/länken, ändrat tändningen och så roddade jag dit en 55Hp förgasare :)

Sen skiljer det i växelhuset men det spelar ingen roll. 20-25 små kuggar, 30-35 stora kuggar på dreven.

Dom senare årsmodellerna kan man inte göra något åt eftersom "strypningen" sitter någon annan stans

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jag funderade lite på hur jag skall hålla fast delningsformenmen drog till slut fast den med rostfri trallskruv. Man får slipa av och köra formvax i hålen sen.
Screwed.jpg

Riktigt gammalt hederligt hårt formvax är perfekt. Man kan både vaxa upp en yta och vaxa igen hål, springor och porer. :yoparty

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Nej det är inte bara det. Man måste byta reedplattan, fila upp hålet i REED locket och byta förgasare.

Jag har dessutom ändrat "gaskammen" på tändplattan, ändrat tändförställnings armen/länken, ändrat tändningen och så roddade jag dit en 55Hp förgasare :)

Sen skiljer det i växelhuset men det spelar ingen roll. 20-25 små kuggar, 30-35 stora kuggar på dreven.

Dom senare årsmodellerna kan man inte göra något åt eftersom "strypningen" sitter någon annan stans

Mjae. Redplattan är densamma, men locket får du fila upp. Att det skulle skilja i växelhuset..? Inget som syns på artikelnummer iaf. Skiljer dock lite mellan lång och kort rigg. Fast jag får inte fram vad.

55 hk gasare, från OMC? Den drar ju galet mycket soppa redan original..? Fungerar det bra?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jepp, liten adapter och det funkar. Om jag skulle gissa så drar den faktiskt mindre som trimmad. Jag har ändå backat tillbaka till en 35Hp förgasare eftersom den varvade satan och det är inte toppfart jag behöver utan dragkraft med last i båten.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Ursäkta att formarbetet fick avbrytas. Det blev plastning av båt istället. Gick ner för att kolla till båten en kväll och då låg den duktigt djup bland isflak. Blev till att ösa den och lista ut varför istället för att gå ocjh lägga mig.

Shit pomfritt :scared detta kunde gått illa. Båten är inköpt -71 och har plågats av tre bröder
under deras uppväxt, den har frusit fast en mängd gånger och den har tillryggalagt en oänlig massa sjömil genom is men nu var det dags.
QuiteThin.jpg

Den som plastade denna båt hade glömt ett par lager glasfiber och även polyester på detta ställe. Ett lager väv och bara topcoat. Så det blev att ta fram presseningar och byggfläkt.

Och så var den hel igen.
TopCoat.jpg Inside.jpg

I hydrokopter toppen blev det Biltemas gänginsatser på 7 ställen och en svarvad och gängad bussning på ett ställe. Pinskruvarna var som ihoplegerade med toppen.

BtHelicoil.jpg

Just nu torkar sista vaxningen för plastning av första cutsformdelen. Slangfästet klickar man i lite vax i och sen plastar man fast den i formdelen så man får isär formen med vattentryck.
PlastningPaG.jpg

Vatten är klart bättre än tryckluft eftersom vatten inte är kompresibelt och så löser det dessutom släppmedlet.

Plastningen är planerad till i morgon bitti. Återkommer med bilder.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Släppmedlet jag la på i ottan har torkat.

För att få minimalt med delningslinjer att putsa bort på den färdiga kutsen och eftersom skarpa hörn inte är så kul när man plarrar så lägger jag först dit en hålkäl av det fantastiskt slitstarka PP Glasfiberspackel. Det gäller bara att kladdet brevid är slätt det spelar ju ingen roll att det finns där.

Fillet.jpg

Och sen var det dags för plastning.

Plarrat.jpg

Och nej, jag glömde inte slangfästet. (Det har hänt :huvet)

Nu är det bara att vänta och sen slipa bort överskottet.

Sen kommer det alltid lika spännande. Släpper delningsformen ?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Överskottet strippat

Strippad.jpg

Formen lossnade hur bra som helst

FormBorta.jpg

Nu blir det enklare eftersom större delen av delningsformen för andra sidan redan är klar.
Måste bara spackla igen några skruvhål först.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Delningsformen släppte bra nu också.

Avformad1.jpg Avformad2.jpg

Nya skruvhål att spackla men sen är det bara att vaxa, släppmedel och plarra den sista delen.

Blir riktigt spännande att trycka loss formdelarna från pluggen med hjälp av vatten.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum