Krille-666
Trogen galning
Var ungefär ett år sen jag var här på sporthoj, vissa kommer ihåg mig andra inte . Har ialla fall meckat o slitit med mcn i drygt ½ år nu.
Till början tyckte jag att färgerna var riktigt fula på jubileums modellen. Så jag bestämmde mig för att lacka dem svarta. Medans kåporna var på lackering så tyckte jag att det var dags för en motor renovering.
Så jag började att plocka ner hela motorn. Då började man genast se slitna delar. Så det var bara att åka iväg till mc-varuhuset och börja beställa. Största problemet var nog avgasportarna som på något sätt "karvat" sig in i cylindern och lämnat stora märken efter sig. Jag som tyckte att hojen gick bra innan hade tydligen helt fel. Avgasportarna öppnade sig endast halva vägen.
"" För dem som inte vet vad avgasportarna är så kan jag berätta att dem sitter i cylindern vid utblåset och reglerar hur mycket avgaser som släpps ut, för att få en bättre effekt och hålla kompett"".
Cylindern var faktiskt förvånansvärt fin. Jag trodde jag skulle se stora repor eller dylikt, men det var lent som en barnrumpa där inne hehe. Den enda skadan var vid utblåset som avgasportarna orsakat. Men med lite arbete så löste även sig det.
Efter jag inhandlat lite nya "slit delar" så bestämmde jag mig för att fixa lite mer effekt. Jag letade efter en större cylinder men hade riktiga svårigheter att få tag i en. Så jag gick istället och köpte en större förgasare och ett jolly system. Förgasaren tog rätt lång tid och fixa. Att få balans mellan luft och bensin är ett stort problem om man vill få det perfekt. Så jag var tvungen att inhandla c:a 7 munstycken. Jolly röret passade perfekt. Inget meck med det.
Jag skulle tro att det tog ca 1 månad för mig att fixa hela motorn till toppskick.
Nu när motorn stog klar på bänken så var det dags att fixa lite små grejjer. Jag bytte ut vissa el kablar, var tvugen att byta många skruvar och muttrar
( verkade som ägaren innan inte var så meck kunnig). Jag skulle behöva byta bakdämpen, men när jag såg prislappen på den så bestämmde jag mig för att skippa det, den duger ändå som den är.
Nu var det dags att skruva tillbaka grejjerna. Jag hatar nsr eftersom det är så j*vla trångt mellan ram och motorn. Men allting går . Nu skulle kåporna på plats som legat inplastade ett bra tag. Hade inte kollat på dem innan men när jag tog bort plasten så var dem sjukligt snygga, blank svarta kåpor. Jag lackade om iprincip alla plast detaljer. Bytte också sadeln så att den skulle bli helsvart. Ett litet "black rider" bygge . Ett stort "lucky strike" märke kommer att lysa upp sidan.
Nu när allting var monterat så var jag nästan säker på att hojen inte skulle starta, men efter 3 sekunder på startmotorn så gick den igång och lyckan var på max. Har inte kört den på vägen ännu eftersom vi har is och snö ute. Men det blir varmt snart . Bilder kommer inom kort, har lite små fix kvar på hojen. Vill inte plåta innan den är färdig. Den kommer säljas till våren så är det nån som är intresserad är det bara skriva, eller har ni frågor om Nsr, anser mig rätt kunnig nu
Ska försöka skynda med bilder . Allt från mig~
/Krille
Till början tyckte jag att färgerna var riktigt fula på jubileums modellen. Så jag bestämmde mig för att lacka dem svarta. Medans kåporna var på lackering så tyckte jag att det var dags för en motor renovering.
Så jag började att plocka ner hela motorn. Då började man genast se slitna delar. Så det var bara att åka iväg till mc-varuhuset och börja beställa. Största problemet var nog avgasportarna som på något sätt "karvat" sig in i cylindern och lämnat stora märken efter sig. Jag som tyckte att hojen gick bra innan hade tydligen helt fel. Avgasportarna öppnade sig endast halva vägen.
"" För dem som inte vet vad avgasportarna är så kan jag berätta att dem sitter i cylindern vid utblåset och reglerar hur mycket avgaser som släpps ut, för att få en bättre effekt och hålla kompett"".
Cylindern var faktiskt förvånansvärt fin. Jag trodde jag skulle se stora repor eller dylikt, men det var lent som en barnrumpa där inne hehe. Den enda skadan var vid utblåset som avgasportarna orsakat. Men med lite arbete så löste även sig det.
Efter jag inhandlat lite nya "slit delar" så bestämmde jag mig för att fixa lite mer effekt. Jag letade efter en större cylinder men hade riktiga svårigheter att få tag i en. Så jag gick istället och köpte en större förgasare och ett jolly system. Förgasaren tog rätt lång tid och fixa. Att få balans mellan luft och bensin är ett stort problem om man vill få det perfekt. Så jag var tvungen att inhandla c:a 7 munstycken. Jolly röret passade perfekt. Inget meck med det.
Jag skulle tro att det tog ca 1 månad för mig att fixa hela motorn till toppskick.
Nu när motorn stog klar på bänken så var det dags att fixa lite små grejjer. Jag bytte ut vissa el kablar, var tvugen att byta många skruvar och muttrar
( verkade som ägaren innan inte var så meck kunnig). Jag skulle behöva byta bakdämpen, men när jag såg prislappen på den så bestämmde jag mig för att skippa det, den duger ändå som den är.
Nu var det dags att skruva tillbaka grejjerna. Jag hatar nsr eftersom det är så j*vla trångt mellan ram och motorn. Men allting går . Nu skulle kåporna på plats som legat inplastade ett bra tag. Hade inte kollat på dem innan men när jag tog bort plasten så var dem sjukligt snygga, blank svarta kåpor. Jag lackade om iprincip alla plast detaljer. Bytte också sadeln så att den skulle bli helsvart. Ett litet "black rider" bygge . Ett stort "lucky strike" märke kommer att lysa upp sidan.
Nu när allting var monterat så var jag nästan säker på att hojen inte skulle starta, men efter 3 sekunder på startmotorn så gick den igång och lyckan var på max. Har inte kört den på vägen ännu eftersom vi har is och snö ute. Men det blir varmt snart . Bilder kommer inom kort, har lite små fix kvar på hojen. Vill inte plåta innan den är färdig. Den kommer säljas till våren så är det nån som är intresserad är det bara skriva, eller har ni frågor om Nsr, anser mig rätt kunnig nu
Ska försöka skynda med bilder . Allt från mig~
/Krille