Projekt "Jap-style" Z1000 Mk.II

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Enkelt val junior.......röret ligger på tillväxt :D

Ja just ja fasen, hade det liggande hos dig fortfarande...

Får väl ta bilen och styra kosan söderut. Har nog eventuellt lite motordetaljer jag vill att du blästrar så kan man förena nytta med nöje. Kanske ta en öl också. :crash
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu jävlar!

Fick samtal från Hydroscand att nya bromsslangarna var klara vid lunch så en snabb tripp förbi dom sedan var det raka vägen till garaget för montering. Behövdes inga större justeringar på vinklar av slangkopplingarna då han hade kopierat befintliga slangar och bara gjort dom längre så det gick rätt snabbt att få allt monterat och klart.

Sen kom det roliga med att lufta bromsar. Ni tänker väl att en som har råd att köpa en framgaffel som kostar större delen av en normal månadslön har väl givetvis en bromsluftare som man bara kopplar på och hips vips några minuter senare så är det klart? Fel! :brinnerup

Här var det gamla hederliga varianten och det blev ett ordentligt teamwork, far fick äran att pumpa på bromspumpen medan jag öppnade avluftningsnipplarna. Dryga 3dl olja och en jävla massa pumpande senare så tyckte vi att bromsarna fram kändes bra.

Dubbelkollade att allting satt fast som det skulle och kontrollerade att det inte såsade bromsvätska någonstans, därefter rullades hojen ut ur garaget och fick sin första uppstart på drygt en månad. Inte speciellt tjurig att få igång tack och lov. Förgasare som är rätt justerade gör viss skillnad här... på med lite kläder och på med hjälm sen bar det av.

Skillnad med Öhlinsgaffel? Enorm skillnad! Men det visste jag redan.

Det är egentligen svårt att beskriva hur jäkla skönt det är med Öhlins på en hoj. Den största skillnaden som man omedelbart märker är hur följsam gaffeln är och hur lätt den "arbetar". I normala fall brukar man snirkla sig mellan brunnslock och gropar i vägen för man vet att det slår och stöter i varierande grad - nu med ny framgaffel på så söker man nästan efter dom jävligaste groparna bara för att se om gaffeln klarar av det. Det gör den. När man kör och tittar ner på gaffeln så ser man verkligen hur lite intern friktion det är i gaffeln, det är rörelse hela tiden i gaffeln av sötar och ojämnheter som den äter upp. En standardgaffeln krävs det i princip att du bromsar fast och gungar med hela din kroppsvikt för att du ska se nån rörelse i gaffeln, här kan du trycka lite lätt med handen på övre gaffelkronan och se att den rör sig en par millimetrar upp och ner. Att köra över järnvägen där man tidigare har tyckt hela hojen nästan ryser var en ren fröjd nu. Stabilare i kurvtagning och rakt fram upplever jag också att den har blivit.

Extremt nöjd med inköpet nu när den väl sitter på plats. Det ser rätt ut och det känns rätt när man kör!

Har bara provisoriska skruvar till bromsok + fästen och det ser lite sunkigt ut. Köpte fina rostfria skruvar med hatt från ProBolt för att ersätta och dom dyker nog upp nästa vecka så bilder kommer då! :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick skruvarna idag. Blev riktigt fint!

120674751_331189237986993_83053699488392417_n.jpg

Bara lite småtjafs kvar på hojen nu: fixa vettigt kedjeskydd, byta slang från bakre bromsvätskebehållaren, plus nåt annat småfix. Annars tror jag projektet för stunden är att betrakta som "klart". :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top