Nu jävlar!
Fick samtal från Hydroscand att nya bromsslangarna var klara vid lunch så en snabb tripp förbi dom sedan var det raka vägen till garaget för montering. Behövdes inga större justeringar på vinklar av slangkopplingarna då han hade kopierat befintliga slangar och bara gjort dom längre så det gick rätt snabbt att få allt monterat och klart.
Sen kom det roliga med att lufta bromsar. Ni tänker väl att en som har råd att köpa en framgaffel som kostar större delen av en normal månadslön har väl givetvis en bromsluftare som man bara kopplar på och hips vips några minuter senare så är det klart? Fel!
Här var det gamla hederliga varianten och det blev ett ordentligt teamwork, far fick äran att pumpa på bromspumpen medan jag öppnade avluftningsnipplarna. Dryga 3dl olja och en jävla massa pumpande senare så tyckte vi att bromsarna fram kändes bra.
Dubbelkollade att allting satt fast som det skulle och kontrollerade att det inte såsade bromsvätska någonstans, därefter rullades hojen ut ur garaget och fick sin första uppstart på drygt en månad. Inte speciellt tjurig att få igång tack och lov. Förgasare som är rätt justerade gör viss skillnad här... på med lite kläder och på med hjälm sen bar det av.
Skillnad med Öhlinsgaffel? Enorm skillnad! Men det visste jag redan.
Det är egentligen svårt att beskriva hur jäkla skönt det är med Öhlins på en hoj. Den största skillnaden som man omedelbart märker är hur följsam gaffeln är och hur lätt den "arbetar". I normala fall brukar man snirkla sig mellan brunnslock och gropar i vägen för man vet att det slår och stöter i varierande grad - nu med ny framgaffel på så söker man nästan efter dom jävligaste groparna bara för att se om gaffeln klarar av det. Det gör den. När man kör och tittar ner på gaffeln så ser man verkligen hur lite intern friktion det är i gaffeln, det är rörelse hela tiden i gaffeln av sötar och ojämnheter som den äter upp. En standardgaffeln krävs det i princip att du bromsar fast och gungar med hela din kroppsvikt för att du ska se nån rörelse i gaffeln, här kan du trycka lite lätt med handen på övre gaffelkronan och se att den rör sig en par millimetrar upp och ner. Att köra över järnvägen där man tidigare har tyckt hela hojen nästan ryser var en ren fröjd nu. Stabilare i kurvtagning och rakt fram upplever jag också att den har blivit.
Extremt nöjd med inköpet nu när den väl sitter på plats. Det ser rätt ut och det känns rätt när man kör!
Har bara provisoriska skruvar till bromsok + fästen och det ser lite sunkigt ut. Köpte fina rostfria skruvar med hatt från ProBolt för att ersätta och dom dyker nog upp nästa vecka så bilder kommer då!