Projekt lättad busgixxer

mickelin

Guest
Som titeln antyder bygger jag för att få ner vikten och få känslan av lättkörd hoj med bra vägegenskaper. Puts kommer inte vara prio i det första skedet av byggfaserna, det får ev komma senare. Hojen är i grunden en Suzuki GSXR 600 från -99.

Receptet innebär att allt som inte är absolut nödvändigt åker bort och jag kryddar med uppgraderingar som Öhlin´s styrdämpare och, på sikt, lätta fälgar, lätt tank och en 750-motor som jag har i min ägo. Självklart kommer jag byta däck, dom är som ni ser rätt slut. Nerdrevning kommer ske då ett sprillans "Venom-drev" ligger här och skräpar. Värre bromsblägg kommer åka på. Sist men inte minst kommer jag sätta dit ett helsystem i titan med kolfiberburk som säkerligen kommer göra grannarna nöjda och glada.
Tanken bakom hela bygget är att jag vill få ner hastigheten när jag kör och jag är övertygad om att det blir lika kul att köra lite saktare bara jag har rätt hoj.
Förhoppningsvis kommer det bli lite isåka under vintern ochså då en sådan här hoj känns rätt för den uppgiften och jag sitter på ett par slicks...
Dessutom så är det här ett budgetprojekt som kommer ligga kring 30" kr i budget inklusive inköp av hojen som var hyfsat billig pga vissa defekter.

Fler bilder kommer komma upp inom några veckor då jag bara kommit till att passa in det som sitter på. Nu ska jag finjustera och skruva ihop...

//Micke

Bifogat

• Kopia av DSC00102.JPG
    Kopia av DSC00102.JPG
    124.6 KB · Visningar: 270
  • Kopia av DSC00099.JPG
    Kopia av DSC00099.JPG
    125.7 KB · Visningar: 283
  • Bild 005.jpg
    Bild 005.jpg
    119.1 KB · Visningar: 410

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Haha...Min gamla hoj ju...
Du gör rätt i motorn att byta den för den är helt slut.
Lycka till med projektet!
Om du vill ha STORA krashpuckar till "pinnarna"
som sticker ut från motorfästet har jag de liggandes hemma.

mickelin

Guest
kraschandburn skrev:
2516543 Haha...Min gamla hoj ju...
Du gör rätt i motorn att byta den för den är helt slut.
Lycka till med projektet!
Om du vill ha STORA krashpuckar till "pinnarna"
som sticker ut från motorfästet har jag de liggandes hemma.

Jatack, det vore bra!!! Jag pm´ar min adress så får vi komma överrens om en lagom slant ochså...

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Äntligen så börjar det dyka upp lite hojbyggatrådar!:tummenupp
Kom ihåg bara MYCKET bilder :yoparty

Lycka till!

mickelin

Guest
.

Jocks skrev:
2516654 Ska du göra något åt den mega bucklan i ramen?

Jepp! Har en annan, skrotad, ram som jag tänker skära ur motsvarande bit ur och svetsa fast som en förstärkning över den bucklade delen.
Spackel går tyvärr bort... :tummenupp

Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Fick du inte med mina gammla Kolfiberskydd. Som jag snyggt skruvat dit i ramen med mässingsskruv :yoparty Har till en 750 -00 också liggandes hemma i en låda.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
kraschandburn skrev:
2516708 Fick du inte med mina gammla Kolfiberskydd. Som jag snyggt skruvat dit i ramen med mässingsskruv :yoparty Har till en 750 -00 också liggandes hemma i en låda.

hehe, jag hjälpte till att skruva en del på den hojen när den förra ägaren hade den. Blev mäkta förvånad när vi tog bort ramskyddet :hihi
Men den går som ett as. :tummenupp

mickelin

Guest
Kolfiberskydden finns med. Sitter kvar på andra sidan än så länge. Det är en del att göra med den men det finns hopp! Motorn tycker jag däremot går riktigt bra även om den behöver lite omtanke. Drar rent och fint och uppe i fart så känns den nästan snabb. Tvåans växel är ju lite ledsen bara... Står på "att göra-listan" när jag bytt motor.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
ola_sandin skrev:
2516730 hehe, jag hjälpte till att skruva en del på den hojen när den förra ägaren hade den. Blev mäkta förvånad när vi tog bort ramskyddet :hihi
Men den går som ett as. :tummenupp

Bucklan nämde jag när jag sålde den. Också att tvåan var dålig.
Men han provade den och godkännde köpet.

Att tilläga bör kanske nämnas att kompressionen på ena cylindern är inte den bästa. Värt att veta så du inte lägger ner för mycket pengar på den motorn.
Ångra lite att jag sålde den och inte gjorde en stunt hoj av den alternativ banhoj.

mickelin

Guest
Ska kolla motorn ordentligt innan jag gör ngt av den men det blir när den ligger lös. Tack för tipset, det är alltid bra att veta sådana saker... Kanske platsar 600-motorn i min lillasysters gocart, vad vet jag? :tummenupp

mickelin

Guest
Skruvar som sitter original på japanska hojar (kan inte uttala mig om övriga världens hojtillverkare) väger vääääldigt mkt i förhållande till storlek. Någon som vet vilket material dom tillverkas i? Det lär inte vara duralalu iaf....

Vägde skruvarna som jag hittils plockat bort och kom upp i fantastiska 2.3 kg!!!! Det inkluderar några stag och annan bråte men det är skruvarna som väger.
Var köpa lättare skruvar så jag kan byta på större delen av hojen?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
mickelin skrev:
2518713 Skruvar som sitter original på japanska hojar (kan inte uttala mig om övriga världens hojtillverkare) väger vääääldigt mkt i förhållande till storlek. Någon som vet vilket material dom tillverkas i? Det lär inte vara duralalu iaf....

Vägde skruvarna som jag hittils plockat bort och kom upp i fantastiska 2.3 kg!!!! Det inkluderar några stag och annan bråte men det är skruvarna som väger.

vad har du som målvikt?

Låter tungt, men aluskruvar kanske inte alltid pallar trycket!

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
mickelin skrev:
2518713 Skruvar som sitter original på japanska hojar (kan inte uttala mig om övriga världens hojtillverkare) väger vääääldigt mkt i förhållande till storlek. Någon som vet vilket material dom tillverkas i? Det lär inte vara duralalu iaf....

Så härligt att se dig skruva hoj!
Skruvar köper du lättast genom en utflykt till Ståkkholm med mig när jag är pappaledig.
Då åks det till Siferts, där finns det pryttlar av alla di slag.

Ska själv börja på en Streetfajter med Öhlinsgaffel så klart..
Köpte ISR kronor modell FETA till den i går! :yoparty

mickelin

Guest
matte_mannen skrev:
2518719 vad har du som målvikt?

Låter tungt, men aluskruvar kanske inte alltid pallar trycket!

Nu kommer jag att bli betraktad som knäpp men jag tycker en hoj inte ska behöva väga mer än 150-160 kg våt. Wish me luck så får vi se hur långt jag kommer ner...

Kamikaze kid skrev:
2518727 Så härligt att se dig skruva hoj!
Skruvar köper du lättast genom en utflykt till Ståkkholm med mig när jag är pappaledig.
Då åks det till Siferts, där finns det pryttlar av alla di slag.

Ska själv börja på en Streetfajter med Öhlinsgaffel så klart..
Köpte ISR kronor modell FETA till den i går! :yoparty

Ståkkhålm it is, låter som en kul utflykt!
Måste komma över och kika på ditt nya bygge så snart det går, nu blev jag nyfiken! Vilken av hojarna blir det som utgångsobjekt? Om jag får gissa blir det en fet, svart fågel igen...

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
mickelin skrev:
2518778
Ståkkhålm it is, låter som en kul utflykt!
Måste komma över och kika på ditt nya bygge så snart det går, nu blev jag nyfiken! Vilken av hojarna blir det som utgångsobjekt? Om jag får gissa blir det en fet, svart fågel igen...

Visst serru...
Är ju hemma Måndag och Fredag ett tag framöver!
Så vi får väl passa på om det funkar för dig.

Nja...
Det blir en -99 motor i ett -99 chassie faktiskt.
Fireblade då förståss!
Ganska enkelt med Öhlins kittad GSXR1000 -01 gaffel och ISR Superbike kronor osv!
Original bakdel...Inget speciellt...
Lite vurpburar och stunt utrstning utan att för den delen se helt manglad ut...

En ren leksak at åka på när Turbomoppen är trasig och banhojen är kvaddad!
Man får ju vara beredd! :D

Åkbart helt enkelt

mickelin

Guest
Kamikaze kid skrev:
2518793 Visst serru...
Är ju hemma Måndag och Fredag ett tag framöver!
Så vi får väl passa på om det funkar för dig.

Nja...
Det blir en -99 motor i ett -99 chassie faktiskt.
Fireblade då förståss!
Ganska enkelt med Öhlins kittad GSXR1000 -01 gaffel och ISR Superbike kronor osv!
Original bakdel...Inget speciellt...
Lite vurpburar och stunt utrstning utan att för den delen se helt manglad ut...

En ren leksak at åka på när Turbomoppen är trasig och banhojen är kvaddad!
Man får ju vara beredd! :D

Åkbart helt enkelt

Då får vi kika på någon dag, ska kolla med frugan om måndag är en bra dag.

"-inget speciellt" Jo, tjena! Med Öhlin´s och ISR i bakfickan blir det inte något annat än skojsigt. Däremot så vill jag minnas att det låg en bakdel i glasfiber bland din bråte som borde vara roligare än original bakdel...

Ska vi starta lite vadslagning angående hur många kilon man kan spara genom att byta ut skruvarna på min hoj? Närmast slutresultatet vinner en värmländsk målarlåda!!!!

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
mickelin skrev:
2518880 Då får vi kika på någon dag, ska kolla med frugan om måndag är en bra dag.

"-inget speciellt" Jo, tjena! Med Öhlin´s och ISR i bakfickan blir det inte något annat än skojsigt. Däremot så vill jag minnas att det låg en bakdel i glasfiber bland din bråte som borde vara roligare än original bakdel...

Ska vi starta lite vadslagning angående hur många kilon man kan spara genom att byta ut skruvarna på min hoj? Närmast slutresultatet vinner en värmländsk målarlåda!!!!

Det finns inget projekt att se ännu!
Ramen är på avnåtning.
Men styrkronan kan man stirra på en stund! :D

Kolla med frugan du...Toffel! :rofl

Måndag skulle kunna funka för mig.
Medtag knodd och barnvagn!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!