Projekt LT500r (den flygande 2-taktaren)

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jag har läst hela tråden men att komma i håg,,,, det min vän är en annan sak!! :tungan



Hmm är inte Yaman ännu jävligare än Suzukin? Är det inte en av-art på RD350 motorn i Banshee'n? 65hk typ.

/Christer
Jo det är en Rd motor utan YPVS i dom, men dom har ca45 kusar. Men trimmas lätt upp till över 70 på bakhjulen med std borr/slag. Går ju få dom att varva högt jämfört med en 500 encylindrig. Lätta att få tag i är dom ju med, tillverkades 87-03. Har är ett klipp med skönsjungande Banshee`r http://www.youtube.com/watch?v=oIY-M8xf4Zs
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jo det är en Rd motor utan YPVS i dom, men dom har ca45 kusar. Men trimmas lätt upp till över 70 på bakhjulen med std borr/slag. Går ju få dom att varva högt jämfört med en 500 encylindrig. Lätta att få tag i är dom ju med, tillverkades 87-03. Har är ett klipp med skönsjungande Banshee`r http://www.youtube.com/watch?v=oIY-M8xf4Zs

Pang dit med RD cylindrar med YPVS + styrningen och vips + 20 kusar! :D

Kanske basen är den gamla RD350 motorn utan YPVS. De var ju riktigt hysteriska men hade ju mera än 45hk.

/Christer
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Har idag konstaterat ett tråkigt slitage på blockhalvorna. Ramlagren kan snurra fritt i lagerlägena eller vad man nu kallar det. Suck! Tydligen vanligt på dom här motorerna(högt vrid och mycket fäste i kombination med något underdimensionerade lagerlägen gör så veven vill tryckas genom blocket. Fixen är då att få case inserts i stål isatta. Någon som vet någon firma som kan ( brukar ) pyssla med sånt? Tacksam för svar Mvh
 
Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Det går inte att fräsa upp för större lager? (mindre underdimensionerade?)

Tråkigt hur som helst :/
Lagren är inte underdimensionerade tror jag(6306C3 30x72x19mm) utan sätet dom sitter i iblockhalvorna. Det sitter någon sorts metall ringsförstärkning där orginal men den ger sig tydligen med tiden, rätt vanligt ivarjefall. Det ska ivarjefall fräsas ur och monteras nya lite grövre metall ringar för att få det bra igen. Ett presitions jobb som nog kanske kostar en slant. Ska höra med Åhmans i Falun om dom kan http://www.motorslip.se/ annars vet jag inte vart jag ska vända mig?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Lagren är inte underdimensionerade tror jag(6306C3 30x72x19mm) utan sätet dom sitter i iblockhalvorna. Det sitter någon sorts metall ringsförstärkning där orginal men den ger sig tydligen med tiden, rätt vanligt ivarjefall. Det ska ivarjefall fräsas ur och monteras nya lite grövre metall ringar för att få det bra igen. Ett presitions jobb som nog kanske kostar en slant. Ska höra med Åhmans i Falun om dom kan http://www.motorslip.se/ annars vet jag inte vart jag ska vända mig?

Jaha, Jag fattade inte riktigt hur bara lagersätet kan vara underdimensionerat :glömdet
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Så här ser det ut. första bilden är kopplings sidan, den har en metallförstärknings ring orginal som inte håller måttet. Andra bilden är svänghjulssidan där sitter ingen förstärkning alls. Inte mina halvor på bilderna. Men hur som helst så snurrar lagren i sätena pga att materialet tryckts ihop och gjort sätena större.
 

Bifogat

  • zilla01013.jpg
    zilla01013.jpg
    190 KB · Visningar: 1,122
  • zilla01016.jpg
    zilla01016.jpg
    158.2 KB · Visningar: 139

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Gå till din närmaste mekaniska verkstad så fixar dom det.
Är det så enkelt tror du? Ska ju bli gjort så man kan byta lager utan att ringarna följer med ut nästa gång oxå. Jag vet då inte hur det ska göras ang. mått och sånt så det skulle va enklast om det är någon som gjort nått liknande förut som gör det åt mig.

Kolla med rolle rotax här på forumet. www.nikasilproffsen.se
Kan kolla med han. Tack!
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det så enkelt tror du? Ska ju bli gjort så man kan byta lager utan att ringarna följer med ut nästa gång oxå. Jag vet då inte hur det ska göras ang. mått och sånt så det skulle va enklast om det är någon som gjort nått liknande förut som gör det åt mig.

Den mekaniska verkstäder som inte gjort liknande jobb är nog ganska nystartad. Har dom inte gjort det på MC-motorer så har dom gjort det på någon industrimaskin eller liknande.

Inga konstigheter eg. man riktar upp och arborrar upp hålet. Mäter hålet och svarvar insatshylsan till presspassning. In med den i hålet och arborra sedan upp det nya lagerläget.

Eftersom hylsan krymper då pressas på plats så är det enklast att ta det i den ordningen.

Har man en fräs med borrhuvud så kan man i kombination med värme på blocket och kylning av hylsan trycka ner hylsan med hjälp av fräsen och därmed behåller man läget i hålcentrum för arborren.

MC-verkstäder som ser sådana block skakar oftast på huvudet och säger: "Det går inte! Köp nytt!"
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Den mekaniska verkstäder som inte gjort liknande jobb är nog ganska nystartad. Har dom inte gjort det på MC-motorer så har dom gjort det på någon industrimaskin eller liknande.

Inga konstigheter eg. man riktar upp och arborrar upp hålet. Mäter hålet och svarvar insatshylsan till presspassning. In med den i hålet och arborra sedan upp det nya lagerläget.

Eftersom hylsan krymper då pressas på plats så är det enklast att ta det i den ordningen.

Har man en fräs med borrhuvud så kan man i kombination med värme på blocket och kylning av hylsan trycka ner hylsan med hjälp av fräsen och därmed behåller man läget i hålcentrum för arborren.

MC-verkstäder som ser sådana block skakar oftast på huvudet och säger: "Det går inte! Köp nytt!"
Tack! Det låter som om du gjort sånt här. Läser man på dom amerikanska forumen så finns det mycket att läsa om just det här slitaget på Lt500a motorn. Är tydligen nått man ska åtgärda även om det inte är slitet ännu(väldigt vanligt fel) Många 2t motorbyggar firmor over there gör dena fix för 200-350$. En del annvänder brons andra stål och även teflon!? En bra utförd stålinnsats ska sedan hålla livet ut. Jag har själv aldrig hört om att någon motor brukar bli så här men typiskt att Lt500 motorn va en som skulle va de. Ska kolla med den gammla mekaniska firman nere på stan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack! Det låter som om du gjort sånt här. Läser man på dom amerikanska forumen så finns det mycket att läsa om just det här slitaget på Lt500a motorn. Är tydligen nått man ska åtgärda även om det inte är slitet ännu(väldigt vanligt fel) Många 2t motorbyggar firmor over there gör dena fix för 200-350$. En del annvänder brons andra stål och även teflon!? En bra utförd stålinnsats ska sedan hålla livet ut. Jag har själv aldrig hört om att någon motor brukar bli så här men typiskt att Lt500 motorn va en som skulle va de. Ska kolla med den gammla mekaniska firman nere på stan.

ja, jag har gjort liknande jobb. bla här gjorde jag så fast omvänt.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4157581&postcount=115

Pressade in lagret i hylsan innan den svarvades utvändigt. Samma sak fast nästan tvärtemot min beskrivning. Jag lever inte alltid som jag lär... :D
Men i det fallet var iofs inte lagerläget skadat utan det var bara byte till annan lagerdimension.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Tråkigt när det blir på det här viset med lager säterna.
Min TZ motor hadde samma sak,glapp i säterna jag böt
ut blocken helt enkelt.Livslängden på tävlings block är
inte så långt 450-1500 mil beroende på trimnings grad.
Normalt sätt!!
Men prata med Rolle Rotax han var bered att titta på
mina block om det gick att reparera med stål ringar.
Jag har dom kvar som just in case.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Har pratat med Rolle och han trodde inte det skulle va några bekymmer att fixa
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Nu är alla delar som ska iväg på blästring + lack 100% klart för att lämnas iväg ivarjefall.
 

Bifogat

  • Bakram 1.jpg
    Bakram 1.jpg
    96.1 KB · Visningar: 105
  • Bakram 2.jpg
    Bakram 2.jpg
    95.3 KB · Visningar: 95

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Demontera ner motorn idag och hitta lite mer defekter. Jaja det får bli en Hinson billet korg då 1700kr Suck
 

Bifogat

  • Trasig Korg.JPG
    Trasig Korg.JPG
    231.5 KB · Visningar: 135
  • !CDleKjwCWk~$(KGrHqN,!lUEz+yFw(kbBNPG3TpyGw~~_12.jpg
    !CDleKjwCWk~$(KGrHqN,!lUEz+yFw(kbBNPG3TpyGw~~_12.jpg
    30.8 KB · Visningar: 92
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top