projekt tråd minimoto

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
Hejsan! detta blir lite av en projekt tråd ...jag håller på lite och vässar min minimoto och skulle vill ha lite tips och trix :tummenupp ...jag tänkte först att jag bara skulle lira hemma grejer men nu blir de en del "köpe" trim och de blir saker jag inte själv kan tillverka...grejerna jag tänkte köra med är :




Färdigt = (K)
på G, kommer ()

Cylinder : egen fodrad + portning ( )
Kolv : lämplig ,ev euro 45mm ( )
Topp : anpassat förbrännings rum för 45mm ( )
Förgasare : Dellorot 16mm rundtrottel (K)
Insug : anpassat efter förg och membran ( )
Membran : Minarelli am6 (K)
Membrankorg : egen tillvärkad i ALU (K)
Vevparti : helrund + balansering och god för 14,000rpm( )
Vevlager : SKF C3 ( )
Tändsystem : orginal magnet tänning, backa 10 grader( )
Svänghjul : orginal lättat till max + balansering också god för 14,000 (K)
Avgasrör : XXL (Beställt) ( )
Kylning : hemligt tills vidare()

Drev: 6-55

MÅL : 3-4 häst på bakan och när hela kinesen är färdig
ska jag dra till någon gocart bana i närheten och testa om jag
kan hänga på andra kineser ..bor i blekinge. tips på någon fin bana häromkring ?


Kommande : ska en montera en Reedkorg så jag får dit minarelli:s 4läppas.. hade tänkt att jag skulle fräsa ur ett solit aluminum stycke så jag får in membranet och sen borra och gänga bultfästen och antingen skruva fast reedkorgen i orginal membran fästen elr fixa en täckplatta till org membran fäste och fräsa upp ett hål lite högre upp på motor blocken och tiga dit den nya och förbättrade korgen och det blir nytt XXL rör och justerbar koppling, lättat svänhjul ,Helrund vev ,mkt mer förtänning elr byta ut helt och hållet ...ska beställa c3 vevlager i veckan... nu för tillfället kör jag med SKF:s vanliga lager...


skulle gärna villa ha lite tips om portning och allmänna tips om hur jag får fart på skiten...

10/1 inte hänt så mkt på sistone men får matrial till korgen i morn och då blir de till att mekka och svetsa röret..orginal utan strypningar får duga så länge .



11/1 har börjat på portningen
101120129.jpg


hello...de är ju an fördel att man bor ute i bushen om man har motorintresse och inte tycker om grannar som klagar när man har lust att rasta crossen kl3 på natten men men ...har inte haft ström på typ 3dar och inte något internet på många dar så de är därför de inte har hänt något på sistone här men mkt i verkstan såsom att min efter längtade REED korg nästan är färdig och jag har på börjat lättning av svänghjul :tummenupp .....så nu lite pics

Matrial till korgen :


Maffigt!


Nästan färdig det ända som åter står är att borra 5mm och gänga m6 så man kan spänna membran och insug.

Pornografi för den 2takts kåta mänskan






ursäkta för dålig bild men man ser på ett ungefär hur flödes vänligt korgen och membranet är.
har inte skruvat fast membranet riktigt så de är därför de
är så skevt på bilden



Mitt svänghjul efter modd men inte riktigt färdigt än, ska spänna fast svänghjulet i en svarv och dra av ett skal och den feta kanten som man ser på bilden....ser ut som någon dödsleksak som någon UFO glömde kvar efter visit...och kom inte och säg att han inte kommer få någon kylning för de har jag löst på ett mer effektivare sett...hehe :p


07/02/16
Idag har jag inhandlat en vatten pump som ska användas ..sorry för sen update men har varit sjuk å massa med skolan...kommer mer bilder så fort jag har gjort något mer...




Update på sida 2!

Jag letar efter en komplett växellåda till en 125:a Cagiva om du vet om någon ..PM:a!

MVH Niklas
 
Last edited:

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
20 mm kan du nog glömma direkt. 20mm funkar inte ens på min 50 cc Bi-zeta!
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
20 mm kan du nog glömma direkt. 20mm funkar inte ens på min 50 cc Bi-zeta!
okej...jag har kört lite med min 20mm men jag har problem med flottören att den hänger sig så han får för lite soppa men väntar man ett tag tills det har runnit till sig så går han som en oljad blixt typ 5 m:huvet MVH Niklas
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
Skulle föreslå 16mm som max, men tom det kan vara för mycket om du ska ha orginal portad cylle

jasså :p men att jag har kört med 16.5 mikuni ett bra tag och tyckte att det inte va tillräckligt så en 20 får duga så länge och att jag ska byta cylinder inom kort...och kanske en mindre fugge får se hur han går...
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
jasså :p men att jag har kört med 16.5 mikuni ett bra tag och tyckte att det inte va tillräckligt så en 20 får duga så länge och att jag ska byta cylinder inom kort...och kanske en mindre fugge får se hur han går...

Kör gärna med 20mm fugge men då blir det inget bra om du ska köra ORG. portat. Du lär nog porta upp avgasporten rejält till en vevaxelduration runt 200° (ett varvtal kring 14-15.000) samt öka spolarean för motsvarande fyllning.
För att denna kombination ens ska gå riktigt bra så kan du inte bara "smälla dit" ett XXL-rör.
Ska du inte porta så räcker gott å väl 16mm (Walbro tex) gott å väl till 11-12.000 rpm.
Max-varvtalet avgör uteslutande förgasararea, och max-varvtalet beror på framförallt avgasdurationen men oxå resterande spoltider och portareor.
Det är "inte bara att"...:tummenupp
Att TIG svetsa fast ett plenum till reedventilerna hoppas jag du lagt på is då det blir svårt att dela motorn...
Men prova skadar ju inte...det är skoj.
mvh
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
Kör gärna med 20mm fugge men då blir det inget bra om du ska köra ORG. portat. Du lär nog porta upp avgasporten rejält till en vevaxelduration runt 200° (ett varvtal kring 14-15.000) samt öka spolarean för motsvarande fyllning.
För att denna kombination ens ska gå riktigt bra så kan du inte bara "smälla dit" ett XXL-rör.
Ska du inte porta så räcker gott å väl 16mm (Walbro tex) gott å väl till 11-12.000 rpm.
Max-varvtalet avgör uteslutande förgasararea, och max-varvtalet beror på framförallt avgasdurationen men oxå resterande spoltider och portareor.
Det är "inte bara att"...:tummenupp
Att TIG svetsa fast ett plenum till reedventilerna hoppas jag du lagt på is då det blir svårt att dela motorn...
Men prova skadar ju inte...det är skoj.
mvh

Jotack : ) blir en annan cylle efter att min ORG har gjort sitt och det blir väl en spol på 135-140 grader...men ett plenum blir de : ) men att antingen ska jag fixa fäste till membran korgen i orginal membran fästena elr så ska jag fimpa korgen i två halvor och tiga dit en halva på var sida på blocken :yoparty ...men men det är ju värt ett försök :) och det ska bli kul att testa....
MVH Niklas
 

Nyström L

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Ett par stycken, både stora och små.
kör med en 14mm dellorto som sitter i dom italienska 40cc 3-port, är ju 10hk i dom. Så en sådan förgasare skulle ju passa dina 3-4hk
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
ja tanken har ju slagit mej ....får se hur de blir framöver och mitt mål är 3-4 på bakan så en sån kanske de blir...Tack:tummenupp

Lycka till.
3-4 Hk borde du få ut.
jag fick ut 4,7HK förut med min 14e och den var ganska trimmad, dock ej optimerad.
 
Last edited:

Nyström L

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Ett par stycken, både stora och små.
köp min polini motor så slipper du slänga pengar i sjön.. Där har du allt som du vill ha. du skulle ju byta vev, lager, koppling m.m behövs ju inte på denna. antingen en 3 port cylle eller en 5 port. du väljer :tummenupp
Du hamnar på samma pengar i slutändan men har typ 3ggr mer effekt och 100ggr mer driftsäker:)
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
Lycka till.
3-4 Hk borde du få ut.
jag fick ut 4,7HK förut med min 14e och den var ganska trimmad, dock ej optimerad.
de är ju drömmen :) ....din 14e är ju inte nådig...knappt som man vågar kolla utan att bli upphetsad:D

köp min polini motor så slipper du slänga pengar i sjön.. Där har du allt som du vill ha. du skulle ju byta vev, lager, koppling m.m behövs ju inte på denna. antingen en 3 port cylle eller en 5 port. du väljer :tummenupp
Du hamnar på samma pengar i slutändan men har typ 3ggr mer effekt och 100ggr mer driftsäker:)

MJO: )....hur mkt kostar den då ? :gnissla ..men de är ju mkt roligar att få äran själv att trimma upp elr hur ? :tummenupp ..är ju rätt kul att få fart på ÄKTA kines grejer...haha

MVH Niklas
 
Last edited:

Rignell

Guest
de är ju drömmen :) ....din 14e är ju inte nådig...knappt som man vågar kolla utan att bli upphetsad:D



MJO: )....hur mkt kostar den då ? :gnissla ..men de är ju mkt roligar att få äran själv att trimma upp elr hur ? :tummenupp ..är ju rätt kul att få fart på ÄKTA kines grejer...haha

MVH Niklas
'

Haha... håller med!
Man ska själv trimma kineserna... Annars e man ingen MAN:va
 

Rignell

Guest
Jag lättade också mitt svänghjul max. Fick även bort den sista "läppen" du har på bilden. Blev ca 100gram lättare :)
Kylningen: Där tänker jag köra en pc-fläkt modell kraftig o ett litet 12v system. Håller på att kolla pris på ett NOS-system nu... Kan bli intressant!
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
Jag lättade också mitt svänghjul max. Fick även bort den sista "läppen" du har på bilden. Blev ca 100gram lättare :)
Kylningen: Där tänker jag köra en pc-fläkt modell kraftig o ett litet 12v system. Håller på att kolla pris på ett NOS-system nu... Kan bli intressant!

okej..den snuskiga läppen ska bort när jag har tid :p..häftigt :) .jag tänkte med montera fläkt från pc men tyckte de va lite töligt att ha batteri och så orkar jag inte byta tänning:va så för min del lutar de åt vatten elr olje kylning
men men får se hur de blir...kul att du skruvar kines:) :tummenupp

MVH Niklas
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top