Yeahcagiva
Bigdickie
Hejsan! detta blir lite av en projekt tråd ...jag håller på lite och vässar min minimoto och skulle vill ha lite tips och trix ...jag tänkte först att jag bara skulle lira hemma grejer men nu blir de en del "köpe" trim och de blir saker jag inte själv kan tillverka...grejerna jag tänkte köra med är :
Färdigt = (K)
på G, kommer ()
Cylinder : egen fodrad + portning ( )
Kolv : lämplig ,ev euro 45mm ( )
Topp : anpassat förbrännings rum för 45mm ( )
Förgasare : Dellorot 16mm rundtrottel (K)
Insug : anpassat efter förg och membran ( )
Membran : Minarelli am6 (K)
Membrankorg : egen tillvärkad i ALU (K)
Vevparti : helrund + balansering och god för 14,000rpm( )
Vevlager : SKF C3 ( )
Tändsystem : orginal magnet tänning, backa 10 grader( )
Svänghjul : orginal lättat till max + balansering också god för 14,000 (K)
Avgasrör : XXL (Beställt) ( )
Kylning : hemligt tills vidare()
Drev: 6-55
MÅL : 3-4 häst på bakan och när hela kinesen är färdig
ska jag dra till någon gocart bana i närheten och testa om jag
kan hänga på andra kineser ..bor i blekinge. tips på någon fin bana häromkring ?
Kommande : ska en montera en Reedkorg så jag får dit minarelli:s 4läppas.. hade tänkt att jag skulle fräsa ur ett solit aluminum stycke så jag får in membranet och sen borra och gänga bultfästen och antingen skruva fast reedkorgen i orginal membran fästen elr fixa en täckplatta till org membran fäste och fräsa upp ett hål lite högre upp på motor blocken och tiga dit den nya och förbättrade korgen och det blir nytt XXL rör och justerbar koppling, lättat svänhjul ,Helrund vev ,mkt mer förtänning elr byta ut helt och hållet ...ska beställa c3 vevlager i veckan... nu för tillfället kör jag med SKF:s vanliga lager...
skulle gärna villa ha lite tips om portning och allmänna tips om hur jag får fart på skiten...
10/1 inte hänt så mkt på sistone men får matrial till korgen i morn och då blir de till att mekka och svetsa röret..orginal utan strypningar får duga så länge .
11/1 har börjat på portningen
hello...de är ju an fördel att man bor ute i bushen om man har motorintresse och inte tycker om grannar som klagar när man har lust att rasta crossen kl3 på natten men men ...har inte haft ström på typ 3dar och inte något internet på många dar så de är därför de inte har hänt något på sistone här men mkt i verkstan såsom att min efter längtade REED korg nästan är färdig och jag har på börjat lättning av svänghjul .....så nu lite pics
Matrial till korgen :
Maffigt!
Nästan färdig det ända som åter står är att borra 5mm och gänga m6 så man kan spänna membran och insug.
Pornografi för den 2takts kåta mänskan
ursäkta för dålig bild men man ser på ett ungefär hur flödes vänligt korgen och membranet är.
har inte skruvat fast membranet riktigt så de är därför de
är så skevt på bilden
Mitt svänghjul efter modd men inte riktigt färdigt än, ska spänna fast svänghjulet i en svarv och dra av ett skal och den feta kanten som man ser på bilden....ser ut som någon dödsleksak som någon UFO glömde kvar efter visit...och kom inte och säg att han inte kommer få någon kylning för de har jag löst på ett mer effektivare sett...hehe
07/02/16
Idag har jag inhandlat en vatten pump som ska användas ..sorry för sen update men har varit sjuk å massa med skolan...kommer mer bilder så fort jag har gjort något mer...
Update på sida 2!
Jag letar efter en komplett växellåda till en 125:a Cagiva om du vet om någon ..PM:a!
MVH Niklas
Färdigt = (K)
på G, kommer ()
Cylinder : egen fodrad + portning ( )
Kolv : lämplig ,ev euro 45mm ( )
Topp : anpassat förbrännings rum för 45mm ( )
Förgasare : Dellorot 16mm rundtrottel (K)
Insug : anpassat efter förg och membran ( )
Membran : Minarelli am6 (K)
Membrankorg : egen tillvärkad i ALU (K)
Vevparti : helrund + balansering och god för 14,000rpm( )
Vevlager : SKF C3 ( )
Tändsystem : orginal magnet tänning, backa 10 grader( )
Svänghjul : orginal lättat till max + balansering också god för 14,000 (K)
Avgasrör : XXL (Beställt) ( )
Kylning : hemligt tills vidare()
Drev: 6-55
MÅL : 3-4 häst på bakan och när hela kinesen är färdig
ska jag dra till någon gocart bana i närheten och testa om jag
kan hänga på andra kineser ..bor i blekinge. tips på någon fin bana häromkring ?
Kommande : ska en montera en Reedkorg så jag får dit minarelli:s 4läppas.. hade tänkt att jag skulle fräsa ur ett solit aluminum stycke så jag får in membranet och sen borra och gänga bultfästen och antingen skruva fast reedkorgen i orginal membran fästen elr fixa en täckplatta till org membran fäste och fräsa upp ett hål lite högre upp på motor blocken och tiga dit den nya och förbättrade korgen och det blir nytt XXL rör och justerbar koppling, lättat svänhjul ,Helrund vev ,mkt mer förtänning elr byta ut helt och hållet ...ska beställa c3 vevlager i veckan... nu för tillfället kör jag med SKF:s vanliga lager...
skulle gärna villa ha lite tips om portning och allmänna tips om hur jag får fart på skiten...
10/1 inte hänt så mkt på sistone men får matrial till korgen i morn och då blir de till att mekka och svetsa röret..orginal utan strypningar får duga så länge .
11/1 har börjat på portningen
hello...de är ju an fördel att man bor ute i bushen om man har motorintresse och inte tycker om grannar som klagar när man har lust att rasta crossen kl3 på natten men men ...har inte haft ström på typ 3dar och inte något internet på många dar så de är därför de inte har hänt något på sistone här men mkt i verkstan såsom att min efter längtade REED korg nästan är färdig och jag har på börjat lättning av svänghjul .....så nu lite pics
Matrial till korgen :
Maffigt!
Nästan färdig det ända som åter står är att borra 5mm och gänga m6 så man kan spänna membran och insug.
Pornografi för den 2takts kåta mänskan
ursäkta för dålig bild men man ser på ett ungefär hur flödes vänligt korgen och membranet är.
har inte skruvat fast membranet riktigt så de är därför de
är så skevt på bilden
Mitt svänghjul efter modd men inte riktigt färdigt än, ska spänna fast svänghjulet i en svarv och dra av ett skal och den feta kanten som man ser på bilden....ser ut som någon dödsleksak som någon UFO glömde kvar efter visit...och kom inte och säg att han inte kommer få någon kylning för de har jag löst på ett mer effektivare sett...hehe
07/02/16
Idag har jag inhandlat en vatten pump som ska användas ..sorry för sen update men har varit sjuk å massa med skolan...kommer mer bilder så fort jag har gjort något mer...
Update på sida 2!
Jag letar efter en komplett växellåda till en 125:a Cagiva om du vet om någon ..PM:a!
MVH Niklas
Last edited: