Projekt Trajja Fukkupp MarkII

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Imponerande!
Har du förresten sett att Bauhaus säljer en liten fräs? Ingen aning om den är smäckig eller billig eller bra men den kan nog underlätta lättningen iaf. Au propeau bara:)

Tack för tipset!
Får invänta mer ekonomiskt fördelaktiga tider för mig egen del när det gäller inköp av mer maskinutrustning, budgeten är redan spräckt med råge :gnissla

Inte omögligt med lite Java El Pucko :) , om jag hinner dvs.
Börjar känna pressen nu..

Kan inte bestämma mig om jag skall belägga grenrör+dämpare med keramisk coating, vore gött att bli av med allt krom + att mina avknasbandage redan ser ut som skit efter 1 säsong.

Fick även berättat för mig att motorkåporna blir för varma för pulverlack, dvs färgen håller inte. Men vette tusan om detta stämmer?

Mycker delar blir det som skall på bläster.. pust...
 

Bifogat

  • fakkup102.JPG
    fakkup102.JPG
    42.4 KB · Visningar: 122
  • fakkup103.JPG
    fakkup103.JPG
    40.7 KB · Visningar: 120

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
"Panza"
Kan inte bestämma mig om jag skall belägga grenrör+dämpare med keramisk coating, vore gött att bli av med allt krom + att mina avknasbandage redan ser ut som skit efter 1 säsong.


Lika bra att få av avgasbandaget, avgasbandage brukar göra att rörern rostar år helvete rätt omgående...
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Vita är snyggt belägg NU
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hittade detta system på nätet:
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=157

Handlar om knappt dubbla priset mot att belägga keramiskt, å då får man ett nytt system!

Har för övrigt svårt att få konsekventa svar gällande coating/pulverlackering på motorkåpor.
Alla säger olika..


Finns någon speciell värmetålig pulverlack som ska fungera bra. Och som tydligen ska vara bult-on på krom.

Är det kromade delar som ska blästras, och framförallt om det är aludelar som är kromade, bör du tänka på att krom är ganska mycket hårdare än alu. Vilket innebär att det kan bli gropar i materialet. Visst krom försvinner hyffsat fort, medans visst sitter kvar. Där det är borta tar blästermedlet bort alu i snabbare takt än kromet.
Du kan lämna in kromade delar på avkromning hos firmor som kromar saker.
Hade ett projekt i somras som berörde detta...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=228490
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ringde och dubbelkollade med pulvermannen precis.
Fick svaret att om det inte var cylindrar eller motsv så trodde han inte att det skulle vara några problem, men när jag läser din tråd verkar jag få andra indikationer.. fan...

Ingen av aludelarna är kromade, endast polerade.
Grenrör+dämpare är i stål så jag tror att blästringen av detta kommer att funka fint, eller?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ringde och dubbelkollade med pulvermannen precis.
Fick svaret att om det inte var cylindrar eller motsv så trodde han inte att det skulle vara några problem, men när jag läser din tråd verkar jag få andra indikationer.. fan...

Ingen av aludelarna är kromade, endast polerade.
Grenrör+dämpare är i stål så jag tror att blästringen av detta kommer att funka fint, eller?

Som någon nämner så blir nog pulverlack mjukt av värme, och ofta råkar man ju komma åt motor och sånt. Jag har nog kollat upp den andra firman och se vad de tar för högtempspulverlack. Men det är baserat på vad de andra har sagt.

Borde funka med att blästra stålprylarna. Håll ögon på ebay annars, borde ju dyka upp avgassatser för överkomliga pengar.

Edit: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/07-T...orcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_4613wt_1165
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men ni får tänka på följande: pulverlack bakas i över 200 grader. En värstingsporthoj överskrider bara drygt hälften av det i motortemp och är det en brittisk parallelltwin vi pratar om så ligger temperaturen ännu lägre.

Jag har sett folk på andra forum pulverlacka hela motorn (block, cylinder och topp) utan några som helst problem.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Men ni får tänka på följande: pulverlack bakas i över 200 grader. En värstingsporthoj överskrider bara drygt hälften av det i motortemp och är det en brittisk parallelltwin vi pratar om så ligger temperaturen ännu lägre.

Jag har sett folk på andra forum pulverlacka hela motorn (block, cylinder och topp) utan några som helst problem.

Jo, det ligger ju i gränslandet för vad som funkar och vad som inte funkar. Klarar upphättning men hur klarar lacken att stå emot påverkan vid upphättning och sånt. Beror på hur mycket man vill kör säkert också. Sidokåporna på motorn blir inte lika varm som ventilkåpan och så vidare, samtidigt som sidokåporna är mer utsatta än ventilkåpan.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen!

Precis som ni beskriver så går meningarna isäer rätt så kraftigt.
Är ju som sagt inte cylindrarna som skall lackas, men även sidokåporna lär iofs bli varma.

Edit:
På Isaxsons hade de iaf inte värmetålig pulverlack, har googlat runt lite medn inte hittat ngt. Isf kvarstår endast Wierd Performance, men de tar betydligt mkt mer betalt. Coating är mkt dyrare. Lämnar in allt på blästring denna vecka så får jag fnula vidare på vart alla olika delar skall lackas :död
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Allt inlämnat och klart på pulverlack+coating.
Hämtar upp alla delar imorgon, rena rama julafton!

Spenderat nästan 3 dygn i bodjäveln hemma utanför kåken slipandes på kåpor, tankar, skärmar etc. inför lack. Började närma mig slutet med huggern när skiten sprack upp på sidan (för klent plastad) så det var bara att glatt slipa ned och plasta om. Har nog fan satt igen varenda lungblåsa med spackel+polyester nu.

Tack än en gång Larzon för hjälpen med skärmen, det blev kanoners med lite spackel :)
Ikväll slavar jag vidare med slipandet.. fukk
 

Bifogat

  • 189389_10150435605400314_550720313_17529290_3902114_n.jpg
    189389_10150435605400314_550720313_17529290_3902114_n.jpg
    41.2 KB · Visningar: 77
  • 198138_10150435604900314_550720313_17529286_7012698_n.jpg
    198138_10150435604900314_550720313_17529286_7012698_n.jpg
    37.8 KB · Visningar: 85

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
BTW, 1-komp sprayspackel (Hagmans), är det rena dyngan?
Har skitigt i att använda det denna gång, men tänkte ändock fråga.
Skall ringa Kenneth idag (los puckos gamla "kollega") och kolla om han har tid att ta på sig lite lackeringsjobb :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hittade detta system på nätet:
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=157

Handlar om knappt dubbla priset mot att belägga keramiskt, å då får man ett nytt system!

Har för övrigt svårt att få konsekventa svar gällande coating/pulverlackering på motorkåpor.
Alla säger olika..

Jag har målat motorkåpor, skruvar till dom med vanlig halvmatt svart spray från OKQ8 och det har funkat bra. Blästrat,aceton, grundfärg och sen färg.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Se på fan :)
Allt är som sagt coatat/pulverlackat nu så det skall bli spännande att se hur det blev.
Förbannat snabb lirare som löste allt under helgen!

Sitter och funderar på lacktema på hojen. Vill i vanlig ordning hålla det enkelt, ingen jävla blaffig motivlack. Classic-racing 2-tons lack skulle sitta fint.
Har funderat på mörk koppar i kombination med mässing..

Tips?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Dessa 3 är rätt salta :banana
 

Bifogat

  • big_TriumphThruxtonCup05_01.jpg
    big_TriumphThruxtonCup05_01.jpg
    48.6 KB · Visningar: 96
  • 168758_201983629815733_146007912079972_925434_1761615_n.jpg
    168758_201983629815733_146007912079972_925434_1761615_n.jpg
    74.6 KB · Visningar: 134
  • customThruxton.jpg
    customThruxton.jpg
    173.2 KB · Visningar: 141

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jodå jag vet ;)
Svart är ju sjukt snyggt, men en helvetes färg att ha och göra med.
Får ju spader på svarta/guldfärgade hojar, snyggaste som finns.
Går ju iofs att vända på temat, dvs köra guld med svarta fält.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
En dylik?
 

Bifogat

  • 8124.jpg
    8124.jpg
    23.1 KB · Visningar: 144
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top