Projekt växellådsrenovering [modemdöd]

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Efter 3300 hårda mil var det dags för en växellådsrenovering på MrsGooFys :)hihi)R1:a. Tvåans växel beslutade sig för att hoppa ur lite titt som tätt, en ganska vanlig sjukdom. Här följer en fotodokumentation av operationen hittils.

Varmköra är bra.
01.jpg


Av med kläderna, hojjävel!
02.jpg


Lite vajjärläss SH-sörfing är ett bra tidsfördriv medans oljan rinner ut.
03.jpg


Note to self: tappa inte ner oljepluggen i bunken.
04.jpg
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Många bunkar blir det...
05.jpg


En styck förgasarbrygga tar ungefär 2 timmar att montera loss.
06.jpg


Sänk försiktigt ner motorn.
07.jpg


Och vips! Så står den på golvet.
08.jpg
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Släng upp skiten på en bänk och vänd den uppochner.
09.jpg


Den där oljepumpskedjan är ett satans gissel.
10.jpg


Såja, bara ett gäng (28 st) skruvar kvar. Notera den raffinerade upphängningen av oljepumpskedjan.
11.jpg


Alltid trevligt att arbeta med rena saker...
12.jpg
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Finn ett fel.
13.jpg


Lyft av vevhuskåpan. Den sitter som satan, så banka lagom hårt med en gummiklubba runtom först.
14.jpg


En R1:as inre ligger öppet...
15.jpg


Bara att lyfta, men luta den INTE åt vänster.
16.jpg
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Där ligger den... Alldeles ensam.
17.jpg


Den där klacken, den ska vara rak i överkant. Det är den inte.
18.jpg


Inte heller här ser det ut som det ska...
19.jpg
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
YamahaJojje skrev:
OT: men va har du för kamera? satans bra bilder :tummenupp lycka till med ihopsätningen sen.... :tungan

En Nikon Coolpix 995. Har ett par år på nacken men tar helt okej bilder. Gillar framförallt dess makrofunktioner. 2 cm närgräns vid 150 mm brännvidd är mysigt.
 

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Ekeby/Kågeröd
Hoj
- SÅLD -
McB skrev:
En Nikon Coolpix 995. Har ett par år på nacken men tar helt okej bilder. Gillar framförallt dess makrofunktioner. 2 cm närgräns vid 150 mm brännvidd är mysigt.
Jodå vad kostar en sån då? Du vet juh hur min kamera tar bilder... :D
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
YamahaJojje skrev:
Jodå vad kostar en sån då? Du vet juh hur min kamera tar bilder... :D

Jag köpte min begagnad i somras, då var den knappt ett år gammal. Betalade 4500, vilket var ungefär halva nypriset.

Fler frågor om kameran besvaras via PM. :)
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
spännande reportage... :tuttar bildtexterna var ju i särklass...
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
helt suveränt. jag önskar att fler kunde lägga in såna här mekarguider.

det enda som jag inte riktigt hängde med på var de två sista bilderna där det var något som såg fel ut. där skulle lite mer förklaring och någon pil kanske varit på sin plats för oss nybörjarmekare.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
bmwjohan skrev:
det enda som jag inte riktigt hängde med på var de två sista bilderna där det var något som såg fel ut. där skulle lite mer förklaring och någon pil kanske varit på sin plats för oss nybörjarmekare.

De två sista bilderna visar klackarna på 2:ans drev, och de "hål" som de ska greppa i, på 6:ans drev. Se bilden nedan.

r1gearbox1.jpg


Dessa klackar är till för att få dreven att greppa i varandra när 2:ans växel ligger i, och slits lätt ut efter lite oöm körning.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
McB skrev:
De två sista bilderna visar klackarna på 2:ans drev, och de "hål" som de ska greppa i, på 6:ans drev. Se bilden nedan.
Dessa klackar är till för att få dreven att greppa i varandra när 2:ans växel ligger i, och slits lätt ut efter lite oöm körning.

Ja urch... jag tappade 1ans växel på min honda tack vare dom där klackarna.... (tur att det fanns en reservdelsmotor)

Fortsättning på serien nu tack!!! :)
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
McB skrev:
De två sista bilderna visar klackarna på 2:ans drev, och de "hål" som de ska greppa i, på 6:ans drev. Se bilden nedan.

r1gearbox1.jpg


Dessa klackar är till för att få dreven att greppa i varandra när 2:ans växel ligger i, och slits lätt ut efter lite oöm körning.

hmm det finns väll nått som heter underkuttad låda? eller?

får jag gissa att man slipar till dom där klackarna och hålen i dreven så det blir som en kil, är det så det funkar??
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
WaZZe skrev:
hmm det finns väll nått som heter underkuttad låda? eller?

får jag gissa att man slipar till dom där klackarna och hålen i dreven så det blir som en kil, är det så det funkar??

Stämmer. Man slipar klackarna och ingreppshålen så att en negativ vinkel uppstår, vilket gör att dreven greppar hårdare i varandra. Vanligt på rejs- och dragracinghojar.
 

Söder

Köra på 2 hjul, varför?!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Nånstans....
Hoj
R1 -02 **SÅLD** Suzuki GSR 600 -07
McB skrev:
Stämmer. Man slipar klackarna och ingreppshålen så att en negativ vinkel uppstår, vilket gör att dreven greppar hårdare i varandra. Vanligt på rejs- och dragracinghojar.
Funkar klockrent!
Gjorde det på min -98. Sen var det riktigt bra "bett" i 2:an!
Ska ni ändå slipa så är det ju helt klart att rekomendera att "cutta" dreven på en gång.
Lycka till med att få ihop allt sen. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top