Projekt växellådsrenovering [modemdöd]

HanneZ

Guest
ni missade de där me o ta av svänghjulet, läste på bikeproject ett de va de som va svårast!?!

Davvan

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Fireblade Streetfighter
Exakt så där skoj hade jag oxå med min Blade nyligen. Ingen svår operation, men ett jävla bökande med att lyfta ur motor o allt. :gnissla
Men se det possitivt, nu när du är klar så kan du ge gärnet i 3300mil till utan några problem :yoparty

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
HanneZ skrev:
ni missade de där me o ta av svänghjulet, läste på bikeproject ett de va de som va svårast!?!

Jag tog med mig motorn in till en mekaniker i stan som lossade svänghjulet åt mig.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Härliga arbetskläder! :tummenupp

såhär ska det se ut :D

Bifogat

• closeuptranny.jpg
    closeuptranny.jpg
    55.2 KB · Visningar: 857

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vet inte om det görs från början, troligen är det så eftersom moderna lådor går så fint att växla både med och utan koppling.
Tror alltså att sporthojarna är cuttade men det spelar egentligen ingen roll, är det utslitet så är det, cuttat eller inte.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Idag kommer några fler bilder att dyka upp, på det som har hänt sedan sist. Det rör sig om borttagandet av växelgafflarna, något som kan vara lite bökigt. :)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
lossandet av svänghjulet är tydligen det mest kritiska på alltihop.

Kul med bilder på det hela iaf, som sagt det där blir mna säkert tvungen att utföra förr eller senare.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Såja, här följer kapitel två i mekhistorian. Idag (i förrgår, egentligen) var det dags att plocka ut växelgafflarna, då dessa också kan orsaka dåliga växellägen.

Bifogat

• DSCN6838.jpg
    DSCN6838.jpg
    102.9 KB · Visningar: 418
  • DSCN6839.jpg
    DSCN6839.jpg
    67 KB · Visningar: 291
  • DSCN6844.jpg
    DSCN6844.jpg
    114.7 KB · Visningar: 431
  • DSCN6846.jpg
    DSCN6846.jpg
    97.7 KB · Visningar: 284
  • DSCN6849.jpg
    DSCN6849.jpg
    63.7 KB · Visningar: 326
  • DSCN6850.jpg
    DSCN6850.jpg
    85.1 KB · Visningar: 326

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Vad kommer hela renoveringen att kosta på ett ungefär. Nu menar jag materialkostnad och inte arbetskostnad.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
hp skrev:
Vad kommer hela renoveringen att kosta på ett ungefär. Nu menar jag materialkostnad och inte arbetskostnad.

De stora kostnaderna är drev och gafflar, och det går på i runda slängar 5000 kr. Lägg på ett par hundralappar för packningar, loctite, bultar och dylikt, så landar man någonstans mellan 5500 och 6000 kr.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Silwer skrev:
lossandet av svänghjulet är tydligen det mest kritiska på alltihop.

Kul med bilder på det hela iaf, som sagt det där blir mna säkert tvungen att utföra förr eller senare.

Ja, det stämmer att det är krångligt att plocka av svänghjulet. Av just den anledningen, och att vi saknar tillgång till det specialverktyg som krävs, lämnade vi in den biten till samma verkstad som plockar hem delarna. Det ingick liksom i dealen. :tummenupp

Jag citerar från den utmärkta guiden på www.bikeproject.com:

Försök redan nu ta bort svänghjulet, då detta kan vara det svåraste i hela jobbet. Börja med att skruva bort generatorkåpan. Svänghjulsbulten kan sitta hårt, men öppnas lättast med tryckluftsdriven muttermaskin. Även om det kanske inte är det allra lämpligaste så lägg i ettans växel och häng på bakbromsen som mothåll, alternativt använd Yamahas "Rotor Holding Tool", nr 90890-01235. Dags att försöka ta av svänghjulet. Är du osäker alternativt en otursförföljd oförmåga, ta det säkra före det osäkra och låt en verkstad ta bort det - ett haveri kan resultera i allt från ett trasigt svänghjul (~3000 kronor) till krokig vevaxel och obrukbar motor. Svänghjulet tas bort genom att hålla fast svänghjulet enligt ovan och sen skruva i en "Rotor Pulling Tool" (Yamaha nr. 90890-01080, ca 120 kronor) - en bult som är rundad i änden och som vid iskruvande pressar av hjulet från vevaxeltappen. Det är dock inte bara att "skruva i bulten" - oftast sitter det rejält. Risken att förstöra svänghjulet har någon mekaniker uppskattat till ungefär 40%... Använd helst Yamahas originalverktyg och muttermaskin. Om det uppstår skador på svänghjulet MÅSTE det åtminstone balanseras.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Här ser vi förresten den omtalade fjädern som går av ibland. Det är den som håller kulissrullen i läge, och om den går av snurrar kulissrullen runt och lådan beter sig allmänt underligt, tex. att växlarna hoppar ur eller inte går att få i.

Det är alltså den röda fjädern högst upp till höger på bilden. Som ni ser är den inte av, men varför inte byta när man ändå håller på?

26.jpg

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...