projekt Z

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
mohaha, jag har åtta sidor i min byggtråd och du har bara sju:fakta :hihi

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Och vad skall Ozeo med ännu en till storstånka till då? Såg din bytes anonns på ADV.Riders eller om det var SOE forumet. Ännu ett projekt på gång eller?

gammal annons.. alla min hojar e till salu. dom måste bara få lite fix.
obes men de tänkte jag spara till våren.
till salu för jag vill ha en slit o bruks offroad för bus o lite vinterlek.. bor ju nästan på landet numera :D
sen ska de in kosing för nästkommande projekt. (projekt z)
samt om de blir över till en "classic" hoj för gata :)

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
nu e de kört.. Z får vänta till sommarn nu :näsblod
ska hämta en bubbla på lördag som de ser ut nu..
blir lite ombyggnation typ denna fast säkert inte lika cool :rolleyes:
2e.jpg

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
1300 cc är de enda denna komma likna hayabusan :tungan

Ratrod! Coolt:yoparty

Kommer du ihåg killen som byggde en liknande bubbla och sedan en pickup i samma råbarkade stil som den du la upp en bild på, har för mig att den figurerade i både Wheels och Bilsport för en 15 år sedan.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
1300 cc är de enda denna komma likna hayabusan :tungan

Hmmm, jag kan inte låta bli att ge tips på gå-fort-grejor, så stå ut med mig. :tungan En 1600 cc passar ju rakt i. 44 vilda hästar :) Även 2,1 liters wasserboxer, 112 hk, passar rakt i om du slipar ut sprängkåpan lite för svänghjulet och monterar en 11 mm spacer till startmotorn. Funkar kanon och pinnar på ganska bra pga. låg vikt. Håller gör det också om du inte gasar jättemycket i kurvorna, då rensar du diffen pga. flex. MEN! Det är lätt fixat. Finns förstärkta lock över diffen att köpa. Kostar någon tusing, och det fixar problemet. Flex no more. Med wasserboxern så får du ju montera kylsystem, men slangar fram och en låg liten Golfkylare framför framvagnen (så luften tas underifrån) funkar.
Jag gillar ju turbo, och 1600 svarar faktiskt väldigt bra på turbo :) Bara så du vet... :D Porta upp topparna, bygg grenrör och plenum, montera en carbontätad turbo bakom fläktkåpan och sug genom någon Weberförgasare. Kör med original komp, du behöver inte dela motorn. Original 1600-motorn håller för mer laddtryck än man tror... :rolleyes:

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Hmmm, jag kan inte låta bli att ge tips på gå-fort-grejor, så stå ut med mig. :tungan En 1600 cc passar ju rakt i. 44 vilda hästar :) Även 2,1 liters wasserboxer, 112 hk, passar rakt i om du slipar ut sprängkåpan lite för svänghjulet och monterar en 11 mm spacer till startmotorn. Funkar kanon och pinnar på ganska bra pga. låg vikt. Håller gör det också om du inte gasar jättemycket i kurvorna, då rensar du diffen pga. flex. MEN! Det är lätt fixat. Finns förstärkta lock över diffen att köpa. Kostar någon tusing, och det fixar problemet. Flex no more. Med wasserboxern så får du ju montera kylsystem, men slangar fram och en låg liten Golfkylare framför framvagnen (så luften tas underifrån) funkar.
Jag gillar ju turbo, och 1600 svarar faktiskt väldigt bra på turbo :) Bara så du vet... :D Porta upp topparna, bygg grenrör och plenum, montera en carbontätad turbo bakom fläktkåpan och sug genom någon Weberförgasare. Kör med original komp, du behöver inte dela motorn. Original 1600-motorn håller för mer laddtryck än man tror... :rolleyes:

hehe.. först show sen go! :tungan finns mycket billig trimm o köpa + att jag har 2 farbröder som har byggt bubbla.. håller nu på med lite insprut till sin orginalare som får lite cal look.
vattenkylt existerar inte på denna så länge de inte är en liten gti motor med dubbla webers :D

Ratrod! Coolt:yoparty

Kommer du ihåg killen som byggde en liknande bubbla och sedan en pickup i samma råbarkade stil som den du la upp en bild på, har för mig att den figurerade i både Wheels och Bilsport för en 15 år sedan.

för 15 år sen va jag 13 år o hade knappt upptäckt moppe :rolleyes:
ahh komma bli cool..
recept.. orginalfälgar fram. bak cheva van fälgar med feta stora höga breda däck :yoparty moon kapslar el va de kallas. takchoppad. ingen inredning inga rutor bakifrån komma bara cyllarna samt avgassystem sticka ut :tummenupp
svart undertill o mörkgrön övertill inge rost på min :rolleyes:

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
hehe.. först show sen go! :tungan finns mycket billig trimm o köpa + att jag har 2 farbröder som har byggt bubbla.. håller nu på med lite insprut till sin orginalare som får lite cal look.
vattenkylt existerar inte på denna så länge de inte är en liten gti motor med dubbla webers :D

för 15 år sen va jag 13 år o hade knappt upptäckt moppe :rolleyes:
ahh komma bli cool..
recept.. orginalfälgar fram. bak cheva van fälgar med feta stora höga breda däck :yoparty moon kapslar el va de kallas. takchoppad. ingen inredning inga rutor bakifrån komma bara cyllarna samt avgassystem sticka ut :tummenupp
svart undertill o mörkgrön övertill inge rost på min :rolleyes:

Nu börjar det ju bli lite offtopic men.. kommer du köra nån byggtråd på något annat forum?

På den bubblan jag tänkte så hade killen flyttat fram framvagnen så att främre delan av framhjulen kom framför motorhuvens framkant, vilket gav en riktigt bra känsla av A-ford/T-ford hotrod. Inte den bil som jag bifogat nu dock.

Bifogat

• vw1.jpg
    vw1.jpg
    95.3 KB · Visningar: 236

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Nu börjar det ju bli lite offtopic men.. kommer du köra nån byggtråd på något annat forum?

På den bubblan jag tänkte så hade killen flyttat fram framvagnen så att främre delan av framhjulen kom framför motorhuvens framkant, vilket gav en riktigt bra känsla av A-ford/T-ford hotrod. Inte den bil som jag bifogat nu dock.

jovisst.. framflyttad framvagn är ett önskemål men då stoppar nog bes en på en gång.. nja ingen byggtråd hade jag tänkt men lite färdiga bilder kan man ju presentera i överflödiga sen :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stora bakhjul ser förvisso ballt ut.
Men.
Jag vågar lova att köregenskaperna blir oerhört mycket sämre.

Vi skuvade ihop en "Buggy" någon gång i -86 eller -87.
Gick fint med 1800cc högkompad motor med weber 45a.
väghållnining som en sportbil, emedan viktminskningen gav bromsar och fjädring ett lättare jobb.
Detta med hjulen som var med från början, breddade plåtfälgar med 185/60/15 däck.
Sedan kom hjulen vi beställt.
235/70/16 bak och 195/70/15 fram.
Gick knappt att köra skiten.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Grymt bygge Ozeo!
Gillar den skarpt. You know your shit.

Ser ramen ut sådär orginal eller har du byggt själv? Ser ut som en utskålning för en liten sits och utan bakram typ? ser rått ut .

Gillar även centraldämpen bak, har du byggt det själv ?

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Se där. Har oxå inskaffat mig en bubbla. En taksänkt, med bur och med filpfront. Ska få en typ 4 motor, 10 cm bredare på varje sida bak och 275 bakdäck.

Om du ska bygga rod så är framflyttad framvagn ett måste.
Kollade förut och det verkar gå att regga en sådan som "ändrat fordon" utan större problem.

http://www.bayarearods.co.uk/hotrodbeetles.html
http://www.curtstom.com/

// Linus

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Grymt bygge Ozeo!
Gillar den skarpt. You know your shit.

Ser ramen ut sådär orginal eller har du byggt själv? Ser ut som en utskålning för en liten sits och utan bakram typ? ser rått ut .

Gillar även centraldämpen bak, har du byggt det själv ?

tackar.
hela bakramen e kapad. har byggt upp en ny för sadel samt gjort ett fäste för en singeldämpare under tanken, sen byggde jag upp svingen o gjorde även ett fäste där.. utskålningen är för en sits.. jag gillar rena hojar o numera bilar med inget onödigt krafs på :tummenupp

Se där. Har oxå inskaffat mig en bubbla. En taksänkt, med bur och med filpfront. Ska få en typ 4 motor, 10 cm bredare på varje sida bak och 275 bakdäck.

Om du ska bygga rod så är framflyttad framvagn ett måste.
Kollade förut och det verkar gå att regga en sådan som "ändrat fordon" utan större problem.

http://www.bayarearods.co.uk/hotrodbeetles.html
http://www.curtstom.com/

// Linus

tackar så mycket för kanonsidor :tummenupp

så har du nå bilder på din? pm,a kanske.. kul o se :) hur är taksänkningen gjord :va jag ska förmodligen droppa den i framkant.. vet dock inte hur jag ska gå till väga :huvet de e de stora problemet..

ja just ja, den är hämtad nu... lite förgasar strul(aut choken) annars går den.. har inte hunnit kolla så mycket men hela underredet verkar rostlagat o upplackat :yoparty

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
tackar.
hela bakramen e kapad. har byggt upp en ny för sadel samt gjort ett fäste för en singeldämpare under tanken, sen byggde jag upp svingen o gjorde även ett fäste där.. utskålningen är för en sits.. jag gillar rena hojar o numera bilar med inget onödigt krafs på :tummenupp

Helt rätt tänk! Är av samma karaktär själv, enkelt och stilrent utan massa krimskrams.

Åter igen, bra jobbat! ska bli kul att följa bygget.:tummenupp

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
tackar så mycket för kanonsidor :tummenupp

så har du nå bilder på din? pm,a kanske.. kul o se :) hur är taksänkningen gjord :va jag ska förmodligen droppa den i framkant.. vet dock inte hur jag ska gå till väga :huvet de e de stora problemet..

Här finns min byggtråd om bilen.
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?t=14955

Här är lite sidor om taksänkning och volksrodar
http://www.socalook.com/index.shtml
http://www.socalook.com/chopping.shtml
http://www.walts.info/rat_patrol_home.htm
http://www.volksrods.com/

// Linus

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
synd att du låter hojen vänta, hoppades få se den klar i vår:(

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...