Projektortips

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Som sagt, CRT är väldigt känsliga för statiska bilder, tom kanalloggan från TV kan brännas in. Det du skall kolla vid köp är att inga sådana här inbränningar finns (det blå röret är absolut känsligast). Sen är det bra om det finns "runtime" mätare eftersom gamla rör (även utan inbränningar) tappar ljusstyrka.

Min barco fick man nästan maxa kontrast och ljusstyrka för att uppnå godkänd bild, och just kontrasten gör att rören slits ännu fortare.

Sen ska ju förgerna synkas då och då, eftersom jag aldrig varit i kontakt med en nyare CRT vet jag inget om hur mycket jobb det är. Barcon tog iaf 30-60 min att ställa in.

På LCD bränns ingenting in, enda inställningen är focus.

CRT vs LCD: Bättre bild, men mer pill.

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Låter som en krånglig projje det där trots allt. Man kanske skulle börja med någon lite enklare manick? Är det stor skillnad på bildkvaliteten jämfört med exempelvis en ny panasonic för 20 papp?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vad säger ni: Är 18 papp rimligt för denna projj om jag lämnar en 3 år gammal 100 Hz 32" Philips med möbel emellan?

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
berggren_martin skrev:
Vad säger ni: Är 18 papp rimligt för denna projj om jag lämnar en 3 år gammal 100 Hz 32" Philips med möbel emellan?

Jag skulle köpa en lcd projektor, i en crt är det 3 lampor alltså 3x kostnaden när det är dags o byta lampa...
ivf var det så förr :mattias

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
NoicE skrev:
Jag skulle köpa en lcd projektor, i en crt är det 3 lampor alltså 3x kostnaden när det är dags o byta lampa...
ivf var det så förr :mattias
Jo, men om de håller 10 000 timmar så innebär det att jag har minst 7 000 timmar kvar att använda. Låt oss säga att jag förbrukar dessa på 10 år. Det blir 1800:- per år, dvs. ungefär lika mycket som jag slipper betala i licens. Alltså kan man säga att projjen är helt gratis jämfört med att behålla TV:n...

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
berggren_martin skrev:
Jo, men om de håller 10 000 timmar så innebär det att jag har minst 7 000 timmar kvar att använda. Låt oss säga att jag förbrukar dessa på 10 år. Det blir 1800:- per år, dvs. ungefär lika mycket som jag slipper betala i licens. Alltså kan man säga att projjen är helt gratis jämfört med att behålla TV:n...

Jaha, ok det visste jag inte :)
Men har du nååågon form av radiomotagare/tvmotagare så måste du pynta.
Du får alltså inte ha video heller...
Men dvd är ju OK :banana

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
NoicE skrev:
Jaha, ok det visste jag inte :)
Men har du nååågon form av radiomotagare/tvmotagare så måste du pynta.
Du får alltså inte ha video heller...
Men dvd är ju OK :banana
Eftersom jag ser så sällan på TV så har inga planer på att skaffa mottagare.

Skulle man få för sig att vilja bli OÄRLIG :)skrämd), så skulle å andra sidan en liten mottagare vara extremt lätt att smussla undan.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Men detta förutsätter att rören verkligen håller så länge som det utlovas. Nån som har erfarenheter?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Känn som att jag kan för lite om det här... Ska jag våga slå till eller inte? :va Hur bra andrahandvärde har CRT-projjarna?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
har du ett 4*4m rum kan du säkert bara sätta en hylla på väggen längst bak i rummet o ha den på ...om du e lite lat d.v.s.... ;)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
kajlyl skrev:
har du ett 4*4m rum kan du säkert bara sätta en hylla på väggen längst bak i rummet o ha den på ...om du e lite lat d.v.s.... ;)
Jo, det löser sig väl alltid på nåt sätt. Fast jag kommer nog inte att våga bjuda alltför mycket när jag är så dåligt insatt i hur stort andrahandsvärdet är på sånadäringa grejjer.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
berggren_martin skrev:
Känn som att jag kan för lite om det här... Ska jag våga slå till eller inte? :va Hur bra andrahandvärde har CRT-projjarna?

Som sagt, har du ett rum som klarar projektorn så kommer du få en grym hemmabio :yoparty
Har du tittat på den och fått en uppfattning om bildkvaliteten samt ljudvolymen?

Personligen skulle jag hellre satsat på en LCD eftersom de är mindre och lättare att handskas med (inte kul att behöva sätta upp en 40kg klump i taket om man bor i lägenhet, det bli rejäla hål).

Skulle rekommendera att du reggar dej på http://www.prisjakt.nu/forum/ och lägger upp en tråd där, finns otroligt mycket kunskap/erfarenhet där :7peta

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
titta runt lite... finns ju gott om begangnade från ca 5laxar, kanske bra o köpa nått sånt som "nybörjare"

/Sugen :banana

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
eller så rekommenderar jag dig fortfarande min projje.....:)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dez skrev:
Ang duk har jag ett tips :hej

Köp en "tupplur" på ikea! min 200*195 kostade runt 300:- och ger helt ok bildåtergivning.
Är man lite kräsen kan man ramspänna den så är det inte mycket som skiljer från en dyr duk för flera lappar :brynad
Funderar på att slå till på en sån. Fy skam på en CRT egentligen, men nu är pengan slut :va

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Flagga skrev:
Sablarns! Här är man glad för att äntligen hittat en Wide-32:a med Pixel Plus & allt för 13000:-, och så börjar ni tjata proj... för bara några tusen till... :whip

Hur långt avstånd måste man ha från soffan till duken?

Jag har två meter. :confused:

Det känns väldigt kort, plus att en tjejbekant som har flera proj-pojkpolare sagt: "Du kan aldrig ha en projektor här!"

Överväger att möblera om hela vardagsrummet, men det blir ändå inte mer än tre meter soffa->duk (om jag ska ha kvar bardisken). Dessutom...så kan man inte ha det...
Jag kommer att sitta med huvudet runt 3 m från duken. Blir 160 cm bredd overkill tror du?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln