Promille och alkomätare

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Jag satt och funderade på det här med bilkörning och alkohol och efter hur lång tid man kan köra etc och ikväll så drack jag ungefär en halv flaska vin till maten och blåste sedan i alkomätaren. Den visade då på 1,4 ungefär en minut efter sista klunken och efter ungefär 10 minuter 0,8 och efter 20 minuter 0,6 och ca 1,5h senare 0,0.

Jag har alltid haft nolltolerans när det gäller bilkörning och alkohol och med nolltolerans så betyder det att jag inte dricker mer än max ett glas vin senast 4 timmar innan bilkörning.
Nu kommer jag inte ändra på det ändå men jag trodde inte att alkoholen gick ut så fort ur kroppen? Eller ja, den kanske är kvar i kroppen men ej i utandningsluften (med risk för att vara dum) :va
När man pratar om 0,2 promille så är ju detta i blodet om jag har förstått det rätt, vad motsvarar det i utandningsluft?

Hur mäter polisen? Om man blåser positivt i alkotesten, får man då följa med för provtagning eller går de uteslutande på detta prov eller kan man be om att få vänta 15 minuter och blåsa igen, vad säger reglerna?

Som sagt så är det bara av ren nyfikenhet som jag frågar, inte för att jag planerar att köra full vilket är onödigt då jag har privatchaufför :ammandeflickvän

Jag återkommer med en mer djupgående analys i alkoholförbränning på fredag, då ska jag testa det hela med rom&cola istället.

De är ju inte helt tillförlitliga dedär clas i sjön mätarna heller ska vi ju komma ihåg.

De är ju inte helt tillförlitliga dedär clas i sjön mätarna heller ska vi ju komma ihåg.

Förvisso inte men nu har jag en Dräger 3000 och när jag fick blåsa i samband med en fortkörning för några veckor sedan så såg jag att poliskonstapeln hade samma lika så den borde funka.
Jag skulle inte sätta mitt körkort på spel dagen efter genom att blåsa i en Jula-alkotestare för 99:- :näsblod

Jag litar numera inte på nån sån där maskin, kompisen har/hade en rätt dyr variant, den gav inte utslag när jag druckit öl och sprit en hel dag... han säger iofs att jag blåste sönder den, men jag tvekar.

Edit: missade Anders senaste, vet inte vilken kompisen hade, men det var inte en sån som polisen har iaf.

Last edited:
Mätare med bränslecellselement är bättre än den äldre/billiga typen, men inte ens polisens egna handhållna instrument räcker ju för fällande dom, den stora blåsmojjen dom har inne på stationen är numera godkänd tror jag.

Blodprov däremot är ju tillförlitligt.

Själv har jag stenhård nolltolerans.

Förvisso inte men nu har jag en Dräger 3000 och när jag fick blåsa i samband med en fortkörning för några veckor sedan så såg jag att poliskonstapeln hade samma lika så den borde funka.
Jag skulle inte sätta mitt körkort på spel dagen efter genom att blåsa i en Jula-alkotestare för 99:- :näsblod

Ptja då vet ja inte.

Mätare med bränslecellselement är bättre än den äldre/billiga typen, men inte ens polisens egna handhållna instrument räcker ju för fällande dom, den stora blåsmojjen dom har inne på stationen är numera godkänd tror jag.

Blodprov däremot är ju tillförlitligt.

Själv har jag stenhård nolltolerans.

Ok, så om man blåser positivt i polisbilen så får man följa med för blodprov med andra ord?
Om det är på det viset så är det ju rätt lugnt för folk att dricka ett glas vin till maten och sedan köra då det lär gå ur blodet ganska fort och det lär ju inte gå på en pisskvart att åka in och ta ett blodprov.

Ja, nolltolerans är ju överlägset bäst. Jag tycker dock att det är skönt att kunna blåsa dagen efter för att se om man är körduglig, även om man kan känna sig allt annat än det.

Fast känner man sig inte körduglig spelar det väl ingen roll vad din mätare visar? Jag kör när jag känner mig duglig, att kontrollblåsa ger i min värld bara falska indikationer

Ok, så om man blåser positivt i polisbilen så får man följa med för blodprov med andra ord?
Om det är på det viset så är det ju rätt lugnt för folk att dricka ett glas vin till maten och sedan köra då det lär gå ur blodet ganska fort och det lär ju inte gå på en pisskvart att åka in och ta ett blodprov.

Ja, nolltolerans är ju överlägset bäst. Jag tycker dock att det är skönt att kunna blåsa dagen efter för att se om man är körduglig, även om man kan känna sig allt annat än det.

Ja, på vissa orter får man följa med på blodprov, på andra orter har dom en godkänd blåsmoj på stationen tydligen.

Jag har aldrig själv behövt avlägga ett andra prov, knappt ens ett första blåsprov heller.

Men till din fråga, visst om man ligger precis på gränsen hinner det kanske sjunka under gränsen om man måste åka och ta ett andra prov, men så fort går inte alkohol ur kroppen att man riskerar att rattfyllon slipper undan.

Dom tog ju någon i Skellefteå som låg precis på gränsen över som skyllde på dagenefterkörning, då räknade dom baklänges på kroppens förbränning och kom fram till att när resan påbörjades var det ett rattfylleri.

Fast känner man sig inte körduglig spelar det väl ingen roll vad din mätare visar? Jag kör när jag känner mig duglig, att kontrollblåsa ger i min värld bara falska indikationer

Näe, fast man kan känna sig körduglig och inte vara det enligt mätaren också.

Så bäst är: Känner man sig inte körduglig så är man inte det, känner man sig körduglig så blåser man och kontrollerar att man är det.

Att du blåste 1,4 berodde enbart på att du fortfarande hade en massa alkohol kvar i mun/svalg och du hade inte nått jämnvikt. Ungefär 20min efter sista alkoholintag har man nått jämnvikt och mätningen i utandningsluften är relevant. Så gissningevis hade du 0,6 och det förklarar den snabba tillnyktringen.

Det polisen gör ute på gatan kallas ju sållning.

Därför behöver den inte vara så jäkla exakt eftersom den bara är till för att sålla ut dom redigt fulla :P

Visar polisens handhållna ens promillen, eller visar de bara om man blåser godkänt eller ej?

Har du en alkotestare så tänk på att den ska kalibreras minst en gång om året. Dessutom är det som Boris JR säger också, att man ska vänta en stund innan man blåser för att få ett riktigt värde (någon varningstext för ett alkolås eller en alkotestare jag läst varnar till och med för att den kan skadas om man blåser för tätt inpå att man druckit alkohol :va). Och hade du ätit eller druckit något annat innan mätningen vid 1,5timme så kan det också påverka resultatet.

Jag har för mig att man förbränner grovt räknat ca 0,2promille/timme. Vissa lite mer och andra mindre.

Enligt SKL har polisen ca 210st Evidenzer. Det är de som används efter att någon har blåst positivt i deras handhållna instrument och som ger siffrorna som avgör om du ska straffas eller inte. Som man ser på SKLs hemsida så finns de även i en del av de bussar som bland annat trafikpolisen brukar vara ute i.

Blodprov används väl mest i samband med olyckor och liknande tror jag.

Jag satt och funderade på det här med bilkörning och alkohol och efter hur lång tid man kan köra etc och ikväll så drack jag ungefär en halv flaska vin till maten och blåste sedan i alkomätaren. Den visade då på 1,4 ungefär en minut efter sista klunken och efter ungefär 10 minuter 0,8 och efter 20 minuter 0,6 och ca 1,5h senare 0,0.

Jag har alltid haft nolltolerans när det gäller bilkörning och alkohol och med nolltolerans så betyder det att jag inte dricker mer än max ett glas vin senast 4 timmar innan bilkörning.
Nu kommer jag inte ändra på det ändå men jag trodde inte att alkoholen gick ut så fort ur kroppen? Eller ja, den kanske är kvar i kroppen men ej i utandningsluften (med risk för att vara dum) :va
När man pratar om 0,2 promille så är ju detta i blodet om jag har förstått det rätt, vad motsvarar det i utandningsluft?

Hur mäter polisen? Om man blåser positivt i alkotesten, får man då följa med för provtagning eller går de uteslutande på detta prov eller kan man be om att få vänta 15 minuter och blåsa igen, vad säger reglerna?

Som sagt så är det bara av ren nyfikenhet som jag frågar, inte för att jag planerar att köra full vilket är onödigt då jag har privatchaufför :ammandeflickvän

Jag återkommer med en mer djupgående analys i alkoholförbränning på fredag, då ska jag testa det hela med rom&cola istället.

Vad den visar efter en halv minut och efter 10 är ganska ointressant.
Alkoholhalten i utandningsluften är högre när du just har druckit så man ska vänta minst 15 minuter innan man mäter för att ha en chans att få ett bra värde.
Så ditt värde vid 20 minuter skulle jag säga är det första som har en chans att vara rätt.

Dock skulle jag säga att av dina mätningar vid 20 minuter och 1,5 timme så är minst en felaktig. en genomsnittlig person utan fel på lever och liknande sjunker knappt 0,2 promille på en timme.
Ska man vara mer exakt så går det att räkna mer exakt med fördelningsfaktor baserat på hur mycket kroppsfett man har mm, men det räcker för att göra ett överslag.

Det innebär rent generellt att om du är en hyfsat normalviktig man (80-85 kg) så kommer du av en halv flaska vin att komma upp i lite drygt 0,5 promille (vilket stämmer relativt bra med din mätning efter 20 minuter)
Ca 3,5 timmar efter att du började dricka så skulle du vara nykter igen.
Dvs din mätning efter 1,5 timme borde ha visat någonstans strax under 0,4

Vill man ha tumregler för hur mycket man kan hälla i sig och fortfarande vara laglig så går det ganska lätt att räkna på men man ska tänka på att det finns ganska stora variationer vilket är anledningen till att den formel dom använder rättsmedicinskt räknar sjukt lågt (Då dom använder den för att räkna ut vilken promille en misstänkt rattfyllerist hade för någon timme sedan och dom vill vara säkra på att inte sätta dig någon för en högre halt än denne faktiskt hade).

10 cl vin tar ca 1 timme att bli av med igen.
20 cl öl likaså.
Väljer du sprit så tar det ca 1 timme för 3 cl sprit.

Väger du mindre så förbränner du mindre.
Är du kvinna så har du mer fett och mindre vatten och får högre promille än en lika tung man.
Har du otur så har du låg förbränning och då kanske du bara förbränner hälften så mycket som genomsnittet.

Så det har sina risker med att räkna på alkoholen.
Men en pålitlig alkotestare av samma typ som polisen använder ska funka ganska bra för att tala om om du är nykter eller inte. Detta gäller dock bara om den är kalibrerad.

Jag har ganska bra koll på min egen förbränning och jag har ett excelark där jag kan lägga in hur mycket jag druckit så räknar den ut hur lång tid det ska ta. Sen lägger jag gärna på ett antal timmar för att få lite marginal. Ganska många timmar faktiskt. Kan vara bra att ha om det blev en bra fest och man sover över på festen och ska köra hem dagen efter.
Då riskerar man inte att känna sig fräsh på morgonen och bestämma sig för att köra hem för att sedan upptäcka att man faktiskt inte var nykter när polisen står där med sin Dräger alkometer.

Visar polisens handhållna ens promillen, eller visar de bara om man blåser godkänt eller ej?

Har du en alkotestare så tänk på att den ska kalibreras minst en gång om året. Dessutom är det som Boris JR säger också, att man ska vänta en stund innan man blåser för att få ett riktigt värde (någon varningstext för ett alkolås eller en alkotestare jag läst varnar till och med för att den kan skadas om man blåser för tätt inpå att man druckit alkohol :va). Och hade du ätit eller druckit något annat innan mätningen vid 1,5timme så kan det också påverka resultatet.

Jag har för mig att man förbränner grovt räknat ca 0,2promille/timme. Vissa lite mer och andra mindre.

Enligt SKL har polisen ca 210st Evidenzer. Det är de som används efter att någon har blåst positivt i deras handhållna instrument och som ger siffrorna som avgör om du ska straffas eller inte. Som man ser på SKLs hemsida så finns de även i en del av de bussar som bland annat trafikpolisen brukar vara ute i.

Blodprov används väl mest i samband med olyckor och liknande tror jag.

Polisens handhållna visar promillen. Med ganska hög nogrannhet också faktiskt.
Men dom är inte godkända som bevis och räcker inte ensamma till att få till en fällande dom.
Det beror dock inte på att dom inte är exakta utan på att kraven på bevisföring är höga.
Blåser du en siffra i deras handhållna mätare så är det ytterst osannolikt att du får något annat värde i evidenzern.

Polisens handhållna visar promillen. Med ganska hög nogrannhet också faktiskt.
Men dom är inte godkända som bevis och räcker inte ensamma till att få till en fällande dom.
Det beror dock inte på att dom inte är exakta utan på att kraven på bevisföring är höga.
Blåser du en siffra i deras handhållna mätare så är det ytterst osannolikt att du får något annat värde i evidenzern.

Mig veterligen visar även polisens sållningsinstrument enbart förekomst av alkohol i utandningsluften eller ej och inte någon eventuell promillehalt. Blåser man positivt får man följa med och blåsa i evidenzern.
Det finns fall där personer blåst positivt i sållninginstrumentet för att sedan blåsa lagligt i evidenzern.

Mig veterligen visar även polisens sållningsinstrument enbart förekomst av alkohol i utandningsluften eller ej och inte någon eventuell promillehalt. Blåser man positivt får man följa med och blåsa i evidenzern.
Det finns fall där personer blåst positivt i sållninginstrumentet för att sedan blåsa lagligt i evidenzern.

Jag är tämligen säker på att dom visar siffror. Men jag kan ha fel.
Att det förekommer att folk blåser ute i fält och sedan i evidenzern blåser grönt är inte så konsigt.
Polisen vill inte att någon som är över promillegränsen slipper undan så dom sätter gränsen ganska lågt när dom är ute i fält.
Ligger du nära gränsen så kommer fälttestet troligen att ge resultatet att du ska in till stationen för att blåsa och där blir du godkänd då du är under gränsen.

så om man inte har lust att ta en extra tur in till stationen för att verifiera sin promille så ska man låta bli att köra om man är det minsta osäker på om man är helt grön.

förutom det självklara faktum att det skulle kännas djäkligt jobbigt om man valde att chansa på promillen och sen råkade köra på någon.
Jag skulle i varje fall aldrig sluta fråga mig själv om det var pga promillen.

Jag är tämligen säker på att dom visar siffror. Men jag kan ha fel.

Jag är tämligen säker på att de inte visar siffror. Jag kan också ha fel.

Att det förekommer att folk blåser ute i fält och sedan i evidenzern blåser grönt är inte så konsigt.
Polisen vill inte att någon som är över promillegränsen slipper undan så dom sätter gränsen ganska lågt när dom är ute i fält.
Ligger du nära gränsen så kommer fälttestet troligen att ge resultatet att du ska in till stationen för att blåsa och där blir du godkänd då du är under gränsen.

Jag tror att den största anledningen till varför evidenzern ger grönt ljus när sållningsinstrumentet givit positivt blås är oftast att det tar ett tag från det att sållningsblåset sker till det att evinedzerblåset sker. Om det inte finns en portabel evidenzer med måste den misstänkte följa med till där det finns en evidenzer.

Jag satt exempelvis med som åhörare i en rättegång på tingsrätten i Malmö där en estnisk sjökapten gått på grund strax söder om Helsingborg. Han fick med hjälp av en skicklig advokat och lite lång tid tills han kom till en evidenzer frikänt från sjöfylleri och dömdes bara för ett mildare brott.
Hade han kommit till en evidenzer någon timme tidigare hade advokaten aldrig kommit undan med eftersupning.
http://mobil.hd.se/landskrona/2011/09/13/alvas-kapten-forsatt-pa-fri-fot/

.

Min ena bror två kompisar har råkat ut för detta. Två utav dom hade inte druckigt någon alkohol senaste dagarna. Den tredje var lite bakfull.
Det tar ju någon timme innan man komme rin för blodprov, så då hinner du ner i promillehalt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick