Pros and Cons för 125cc 2 takt/4 takt?

Isip

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2024
Hoj
2012 Buell XB12
Hej! Jag ska ta mitt A1 kort nu i sommar och är ute och letar efter en mc. Jag undar om det är nån som kan ge mig lite råd om vad som är mest värt att köpa. Huvudsakligen är jag lite kluven om jag ska köpa 4 takt eller 2 takt och vill veta för och nackdelar med båda.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Tänker du köra lagligt (ärliga 11 kW)?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
2-takt - lättare att mecka med, skall du trimma så finns mer trim men också mer möjligheter att både mecka o köra sönder prylarna
4-takt - om du bara vill köra
Alla motorer behöver skötas - oljebyte, varmkörning.
Finns nog fler välskötta 4-taktare att hitta på beg.marknaden
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För 40 år sedan var det stor effektskillnad mellan två- och fyrtaktare i 125cc klassen. Sedan 30 år snart så är det 15kW som gäller och tvåtaktare finns bara äldre och mer eller mindre sönderkörda.
Givet detta och att du slipper slabb med tvåtaktsolja, kläder som luktar och motorer som går sönder är det rätt smart att gå på en fyrtaktare.
Tycker man att 15kW är för lite och vill ”trimma” så finns det ju tex 180cc kit till många 125-or och det där med att tvåtaktare skulle vara enklare att trimma är också en 40 år gammal sanning. Idag är det enklare med fyrtakt eftersom eftermarknaden är oändlig.
Men 15kW räcker långt om du lär dig köra, det har många visat på exempelvis KNIX-kurser…
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kommer man inom 15hk från det här med dagen dödströtta 11kW 4t får man nog vara nöjd...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
För 40 år sedan var det stor effektskillnad mellan två- och fyrtaktare i 125cc klassen. Sedan 30 år snart så är det 15kW som gäller och tvåtaktare finns bara äldre och mer eller mindre sönderkörda.
Givet detta och att du slipper slabb med tvåtaktsolja, kläder som luktar och motorer som går sönder är det rätt smart att gå på en fyrtaktare.
Tycker man att 15kW är för lite och vill ”trimma” så finns det ju tex 180cc kit till många 125-or och det där med att tvåtaktare skulle vara enklare att trimma är också en 40 år gammal sanning. Idag är det enklare med fyrtakt eftersom eftermarknaden är oändlig.
Men 15kW räcker långt om du lär dig köra, det har många visat på exempelvis KNIX-kurser…
15 kW hade man kommit ganska långt med men nu är det 11 kW som gäller. Har hört många klaga på att de är snudd på trafikfarliga. Tänk köra ut på stor väg och det tar en halv eftermiddag att komma upp i 90
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Somliga verkar dessutom vara sålda/registrerade med 9 eller 10 kW vilket är vad jag kallar hål i huvudet. 125 cc behöver inte vara så förtvivlat långsamt

 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det viktigaste är ljudet och färgen. Om du har intresset av att ligga är det en röd cagiva mito som gäller. Då blir liksom timmarna i garaget värt det.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
2-takt är trosfuktare och 4-takt är absolut inte det.
Även en halvtrött 4-taktare kommer kännas jävligt snabb om du bara har kört moped innan, men även den kommer kännas rätt trött efter några få veckor.
2-takt är the shit.
Vill du hålla dig laglig så är en 4-takt givetvis det bättre valet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
15 kW hade man kommit ganska långt med men nu är det 11 kW som gäller. Har hört många klaga på att de är snudd på trafikfarliga. Tänk köra ut på stor väg och det tar en halv eftermiddag att komma upp i 90
11kW, jag skrev fel. Tack!

Jag tror inte att man behöver vara rädd för vare sig att inte komma upp i 90 eller för fuktiga trosor oavsett om hojen låter/luktar eller inte.

Till och med den YBR125 på 9,5hk som dottern tog kortet med gjorde 105 km/h med undertecknad på. En hyfsat modern fyrtaktare med 15hk håller rytmen på de flesta vägar. Och som sagt, det går att ordna mer effekt om nu det är målet…
 

Isip

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2024
Hoj
2012 Buell XB12
Vad drar nu en 2takt 125cc milen jämfört med en 4takt?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad drar nu en 2takt 125cc milen jämfört med en 4takt?
En riktig ostrypt tvåtaktare drar alla moderna 4-taktare oavsett om de kör en hel mil
;). Min vässade TZR-125 från -89 drog max 0,3l/mil och hade en bit över 30 motorhästar utan överdrift. Sjukt kul att köra när man vägde 70 kilo och var en liten kläpp.

Det kostade dock 2 eller tre omborrningar och 3-4 kolvar innan den till slut gick pålitligt och hållbart i alla väder, dvs jag mekade mer än jag körde, men om jag hade låtit den vara så hade de 27 originalhästarna också varit ganska tillräckliga för mycket kul.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
15 kW hade man kommit ganska långt med men nu är det 11 kW som gäller. Har hört många klaga på att de är snudd på trafikfarliga. Tänk köra ut på stor väg och det tar en halv eftermiddag att komma upp i 90
Jag har 6kW i min scooter. Det räcker inte med en halv eftermiddag för att komma upp i 90, jag behöver en brant och tillräckligt lång nerförsbacke för att komma upp i 90 överhuvudtaget. Trafiksäkert? Nä, inte direkt, men inte pga av (avsaknad av) hastighet, det som känns värst är bristen på väghållning. Den är vinglig som f*n, särskilt med byvind från sidan. Man får välja väg därefter...

Ska TS leta hoj, titta inte bara på motorn, utan även på hojen generellt. Jag gissar att nyare generellt är bättre än äldre på alla plan, förutom möjligen trimbarhet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
En riktig ostrypt tvåtaktare drar alla moderna 4-taktare oavsett om de kör en hel mil
;). Min vässade TZR-125 från -89 drog max 0,3l/mil och hade en bit över 30 motorhästar utan överdrift. Sjukt kul att köra när man vägde 70 kilo och var en liten kläpp.

Det kostade dock 2 eller tre omborrningar och 3-4 kolvar innan den till slut gick pålitligt och hållbart i alla väder, dvs jag mekade mer än jag körde, men om jag hade låtit den vara så hade de 27 originalhästarna också varit ganska tillräckliga för mycket kul.
- Fick du bara ut några få hk trots ett antal borrningar och kolvbyten?
Du hade nog tjänat mer på att dreva om, optimera luftintaget o smörja kedjan då ; )
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
- Fick du bara ut några få hk trots ett antal borrningar och kolvbyten?
Du hade nog tjänat mer på att dreva om, optimera luftintaget o smörja kedjan då ; )

Jag gissar att jag ökade effekten med ca 20% från en redan ganska hög nivå.
Det är skillnad på 5 extra hästkrafter i en skitskrapa jämfört med att hitta dem i en lastbilsmotor på 600 hästar genom att optimera "luftintaget".

Den gick jämnt med en Cagiva Mito upp till 130-140km/h. Vad det innebar i hästkrafter är osäkert, men över 30 krävdes eftersom Miton skulle ha 35 enligt pappret om jag minns rätt, och den var det vassaste man kunde köpa för gata.

Den varvade 1200 varv över rödmarkeringen på 6:an, så att dreva ner den för bättre acceleration kändes fel. Jag testade att dreva upp en kugg fram och fick några extra km/h i toppfart, men det var inte värt förlusten i acceleration.

Men du var kanske bara sugen på att vara lite dryg så här på valborgsmässoafton?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag gissar att jag ökade effekten med ca 20% från en redan ganska hög nivå.
Det är skillnad på 5 extra hästkrafter i en skitskrapa jämfört med att hitta dem i en lastbilsmotor på 600 hästar genom att optimera "luftintaget".

Den gick jämnt med en Cagiva Mito upp till 130-140km/h. Vad det innebar i hästkrafter är osäkert, men över 30 krävdes eftersom Miton skulle ha 35 enligt pappret om jag minns rätt, och den var det vassaste man kunde köpa för gata.

Den varvade 1200 varv över rödmarkeringen på 6:an, så att dreva ner den för bättre acceleration kändes fel. Jag testade att dreva upp en kugg fram och fick några extra km/h i toppfart, men det var inte värt förlusten i acceleration.

Men du var kanske bara sugen på att vara lite dryg så här på valborgsmässoafton?
- Det var absolut inget drygt i mitt inlägg. Lättsamt skämtsam möjligen, och jag visste inte heller att du fick ut 20 %´s ökning...så...glad Valborg o gån i frid : )
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top