Pros and Cons för 125cc 2 takt/4 takt?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
- Det var absolut inget drygt i mitt inlägg. Lättsamt skämtsam möjligen, och jag visste inte heller att du fick ut 20 %´s ökning...så...glad Valborg o gån i frid : )
Jag är lite stingslig idag. Solen skiner, värmen är här, men hojen står under sitt kapell i garaget än...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är lite stingslig idag. Solen skiner, värmen är här, men hojen står under sitt kapell i garaget än...
Och VEM kan faktiskt göra något åt det...?

(Istället för att drömma sig tillbaka till tider när det kostade tiotusentals kronor att trimma en tvåtakts-125 så att den blev bara lite mindre slö än en Virago 535) :hihi
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Och VEM kan faktiskt göra något åt det...?

(Istället för att drömma sig tillbaka till tider när det kostade tiotusentals kronor att trimma en tvåtakts-125 så att den blev bara lite mindre slö än en Virago 535) :hihi
- Eyy hallå där, jag har faktiskt ägt en V535. De är inte alls slöa! Eller jo..sketslö var den.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Och VEM kan faktiskt göra något åt det...?

(Istället för att drömma sig tillbaka till tider när det kostade tiotusentals kronor att trimma en tvåtakts-125 så att den blev bara lite mindre slö än en Virago 535) :hihi
Jämfört med de 16-åriga kompisarnas A-taktorer eller vässade moppar så var den ett veritabelt stridsflygplan i jämförelse!
Frågan är om den inte klarade en Virago 535 också faktiskt... Iallafall med en flugviktare till moppemuschepilot på 125:an och den sedvanliga gubbstönsfete Viragochauffören på sin rullande soffa.

Edit:
(Inte så) Virilio 535, 44 hästar på 182 kilo torrvikt.
Steffo-vässad TZR125, 32-ish hästar på 104 kilo torrvikt.
Mina pengar landar på 125:an :)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jämfört med de 16-åriga kompisarnas A-taktorer eller vässade moppar så var den ett veritabelt stridsflygplan i jämförelse!
Frågan är om den inte klarade en Virago 535 också faktiskt... Iallafall med en flugviktare till moppemuschepilot på 125:an och den sedvanliga gubbstönsfete Viragochauffören på sin rullande soffa.

Edit:
(Inte så) Virilio 535, 44 hästar på 182 kilo torrvikt.
Steffo-vässad TZR125, 32-ish hästar på 104 kilo torrvikt.
Mina pengar landar på 125:an :)
Hmmm mina kompisars A-traktorer gick som skållade ollon och inte sällan nosades det på 180-strecket vid nattliga eskapader (iofs på glädjemätare av Volvos gamla modell). Hårt trimmade B20 med dubbla webrar, K-kam och 3" avgassystem. Växellådsspärren manövrerades genom att dra ut askkoppen...

Nåja, jämfört med trimmade moppar köper jag!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
(Istället för att drömma sig tillbaka till tider när det kostade tiotusentals kronor att trimma en tvåtakts-125 så att den blev bara lite mindre slö än en Virago 535) :hihi
Inte så illa ändå.Dagens 4t 125 kan man lägga tiotusentals kronor på och sen få nästan samma prestanda som Virago 250...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte så illa ändå.Dagens 4t 125 kan man lägga tiotusentals kronor på och sen få nästan samma prestanda som Virago 250...
Nja ett 200cc cylinderkit kostar väl kanske 4000 spänn och ger dig 25-27 hk på bakhjulet på en Yamaha 125… billigt tycker jag.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nja ett 200cc cylinderkit kostar väl kanske 4000 spänn och ger dig 25-27 hk på bakhjulet på en Yamaha 125… billigt tycker jag.
Här är en Yamaha som ger drygt 14hk med något eftermarknadsrör.Tror du på fullt allvar att 60% volymökning utan någon ändring av övrig hårdvara skulle snudd på dubbla den effekten?
En bra bit under 20hk gissar jag på.
Med obänkade såkallade Bilsporthästar är det såklart fullt möjligt...
 

Isip

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2024
Hoj
2012 Buell XB12
Hur pålitliga är nu en 2takt motard t.ex en exc när det gäller att motorn skär
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nja ett 200cc cylinderkit kostar väl kanske 4000 spänn och ger dig 25-27 hk på bakhjulet på en Yamaha 125… billigt tycker jag.
Jag som försökt trimma en modern 4T 125 ( Yamaha sportis) med 180cc håller inte med. Det blir inga 25-27 innan du bytt i princip hela motorn. Dessutom låter de inte klokt med trimrör, man riktigt hör hur svaga de är.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top